/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Tab på aktier....
Fra : axelbjarne
Vist : 1209 gange
300 point
Dato : 09-06-12 07:38

Det her er vist et lidt vanskeligt spørgsmål.

Jeg har en -skat på aktier ca. 25.000 kr. og hvis jeg regner det ud efter disse regler:

Aktieindkomst inklusive udbytte op til 48.300 kr. (2012) beskattes med 27 procent.
Aktieindkomst inklusive udbytte over 48.300 kr. (2012) beskattes med 42 procent.

Må jeg så tjene ca. 78.000 kr. - da det så vil give en skat på ca. 25.000 kr. -

Årsagen til at jeg er meget interesseret i at gøre det rigtige er at jeg bliver enlig folkepensionist den 11. juli - og som folkepensionist må man ikke tjene mere en 5000,- kr. på aktier, over det beløb vil det blive modregnet i mit pensionstillæg.

Men jeg kan ikke se noget forkert i at tjene op 78.000 som så giver de famøse 25.000 kr. i skat. Det vedrører jo mit liv som efterlønner - så det skulle ikke have indflydelse på min pensionisttilværelse.

Med venlig hilsen
Axel

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 310 point
Dato : 09-06-12 07:53

Negativ aktieindkomst modregnes i positiv aktieindkomst, dvs. ikke i lønindkomst. Så hvis du har tabt 25.000 kr. på børsnoterede aktier inden for de sidste 5-6 år, og tabet er registreret hos skattevæsenet, så kan du tidsubegrænset i årerne fremover modregne tabet i gevinster, du måtte have på børsnoterede aktier (inkl. udbytter). Så en relativt sikker måde at udnytte dit tab er at investere i et par aktier, som giver et højt årlgt udbytte. Man kan ikke modregne tab på ikke-børsnoterede aktier i gevinster på børsnoterede aktier.

Mvh

Claus

Claus Silfverberg
DAF-direktør 1995-2007

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 09-06-12 11:18

Tak for svaret DAF_direktoer. Sådan havde jeg også forestillet mig det -. Så en ekstra tak herfra.