/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Dårligt byggeri
Fra : scrubber
Vist : 737 gange
200 point
Dato : 07-06-12 22:36

Hej !

Vi har for ca 1½ år siden færdig gjort et husbyggeri, desværre har der undervejs været en del problemer. Men vi er nu kommet i det dillema at vores murværk desværre ser meget mærkeligt ud. Der er mistanke om at vores fuger ikke er hærdet ordentligt op. Det forsikrings selskab hvor byggeskade forsikringen er tegnet, har haft en byggesagkyndig ude at kigge på huset (efter den første vinter), og der blev også fundet en del fejl, som man er i gang med at rette.
Desværre begyndte vores murværk først rigtig at forandre karakter efter vinter nummer 2 (Fugerne er blevet mere og mere mørke) så nu har den byggesagkyndige ikke set denne forandring og byggefirmaet mener selvfølgelig ikke der er noget galt. Desværre/heldigvis har vi haft nogle håndværkere, som har sagt at hvis det viser sig at fugerne ikke er hærdet ordenligt op, vil vi stå med et meget dyrt problem om et par år.
Hvad gør vi i denne situation, for på en eller anden måde, så er det forsikringsselskab hvor byggeskadeforsikringen er tegnet ikke rigtig interesseret i at sende en byggesagkyndig ud igen og vores eget forsikringsselskab er slet ikke interesseret, da en sådan skade jo ikke opstår pludseligt og derfor jo slet ikke er dækket af dem.
Hvad gør vi i denne kedelige sag ?

mvh scrubber

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 07-06-12 22:44

Få en uvildig til at se på de fuger (for egen regning i første omgang), og hvis firmaet mener der er tale om sjusk, så brug det som bevis, for selvfølgelig vil de andre bare vaske hænder..

Vi har prøvet at få en vvs'er ud til en rørskade, som udførte arbejdet helt forkert, vi fik teknologisk insitut ud og vurdere sagen - vvs'eren er ikke vvs'er længere

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 07-06-12 22:53

Hvor dyrt er det at få teknologisk institut ud at se på det !

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 07-06-12 23:23

vel ikke så dyrt som en renoveret gavl

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 07-06-12 23:26

hvis du bor på sjælland skriv til mig, muligvis har jeg hjælpen i baghaven

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 07-06-12 23:33

1 Det er desværre ikke kun en gavl, men 80 % af huset.

2 Bor desværre ikke på Sjælland, men Syddanmark

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-12 08:26

Det kostede os ikke noget at få teknologisk institut ud og bese rørlægningen, den fik vvs'eren lov til at æde

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-06-12 14:12

hvis det er et ordentligt fima du har haft til at bygge huset, har de helt sikkert en forsikring der dækker den slags. og firmaet hæfter for fejl i 5 år, så det er bare at gå hårdt til håndværksmesteren.
der var en udsendelse i fjernsynet sidste år, hvor der var nogle firmaer der havde snakket deres kunder fra at tegne forsikringen. forhåbentlig er du ikke i den situation.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-12 15:54

Prøv at læse denne side

http://www.bolius.dk/alt-om/haandvaerkere/artikel/klager-over-haandvaerkeren/

Der står mange nyttige ting, bl.a. hvilke klagemuligheder du har

Kommentar
Fra : steen69

Dato : 09-06-12 08:37

mørtelfuger er jo relativt et simpelt problem- at fuger ikke skulle være hærdet ordentligt op sker jo ved alm udtørring efter hus er bygget - medmindre hus efterfølgende er overmalet med forkert maling - tror jeg bare der er tale om at det er en ydre påvirkning - havgus hvis i bor tæt på kyst- våd regn og vindpåvirkning kan sætte spor i murværk hvis det står som blankmur hvilket er helt normalt - prøv forsigtigt at afrens murværk med en højtryksrenser - arbejd med stor afstand til at starte med- lad det tørre - prøv så at arbejde lidt tættere på og se resultat -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-12 17:14

Jeg har lige bedt min svigersøn om at læse dit spørgsmål (han er murer) han siger at det bestemt ikke er i orden !!!!

Han siger at du som det første skal tjekke om firmaet er med i Dansk Byggeri http://www.danskbyggeri.dk/om+dansk+byggeri, hvis de er det, er det en garanti for at arbejdet bliver udført rigtigt, og kan tage sig af hele sagen.

Og jeg siger så, at hvis de ikke er det, så ville jeg få en uvildig ud.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 11-06-12 00:17

Vi har bygget ved et firma som har total enterprise. Men de ansætter jo andre til at gøre det for sig. Det er et af de større byggefirmaer i Dk. Vil ikke ud med navnet endnu. Men søger jeg på deres navn kan jeg ikke se at de er med i Dansk byggeri

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 11-06-12 09:01

ak ja du er BUSTED

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 11-06-12 09:42

Jan4100 er du i det hele taget i stand til at komme med noget konstruktivt ud over at glæde dig over andres ulykke. Du er godt nok et lille sørgeligt menneske. Håber for dig at du en dag må få dig et mere spændende liv.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 11-06-12 11:12

Jamen det er netop fordi JEG ikke tager glæde ved din situation, Det var mere ment til DIN situation, vi er en hel del som har forklaret dig at du bør søge bistand i den faglige kreds hvor der er sendt link med, min måde var nok lidt akavet men du bliver jo ved med at sige er ikke er forsikring fra dine håndværkere, så for at få dig op af stolen og få dig igang skrev jeg busted.
vist det var mig havde jeg gået videre fra den hjælp nordsted og steen og trimare havde, OG derefter komme med konstruktiv bevarelse.
tro mig jeg ville gerne pudse dit hus jeg er et hjælpsomt meneske og hjælper gerne alle der er i nød

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 11-06-12 11:36

DU SKRIVER :

vel ikke så dyrt som en renoveret gavl

ak ja du er BUSTED

vi er en hel del som har forklaret dig at du bør søge bistand i den faglige kreds hvor der er sendt link med.

Ja der er nogle herinde som gerne vil hjælpe hjælpe, du er bare ikke en af dem. Kig dog selv på hvad du har skrevet og drop dit VI.

Ja jeg er glad for at der findes mennesker som Nordsted1, trimare46, & steen69. Der hjælp har indtil videre bragt mig i forbindelse med Teknologisk institut, der gerne vil se på sagen. Så jeg er de mennesker der har givet mig nyttig hjælp.

Men hånden på hjertet, hvis du har sådan et. Hvis det kun var dig der havde svarret, til hvilken hjælp havde dine svar så været, udover at strøg salt i et åbent sår. En bekendt sagde engang til mig, har du ikke noget fornuftigt at sige, er det måske bedst at tie stille. Jeg ved ikke om du kan bruge dette råd, jeg tvivler.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 11-06-12 12:45

Så havde jeg svaret at det vel ikke kan blive dyre at få en expert til at se på skaderne end at få dem lavet, for mit eget vedkomne ville jeg havde bestilt en uvildigt til at se på det og tage beslutning derefter til veligeholdelse af huset.

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 28-08-12 10:58

Tak for svaret Nordsted1. og undskyld at det tog lidt tid men ferie og så havde jeg glemt det hele. Vi har taget kontakt til teknologisk institut og de vil gerne se på sagen !! så tak for hjælpen !