/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Knastkæde
Fra : nomore
Vist : 515 gange
50 point
Dato : 06-06-12 21:29

Skal den justeres - kold eller varm?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-12 21:35

Den har vel selvjusterende fjeder-justering.
Som på sunbeam auto-motorer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-06-12 22:15

Citat
Den har vel selvjusterende fjeder-justering

Nu er det ikke en BIL men ''skidtet'' er rimelig gammel.......
https://www.google.dk/search?tbm=isch&hl=da&source=hp&biw=1016&bih=534&q=sunbeam+auto-motorer&gbv=2&oq=sunbeam+auto-motorer&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=img.12...2797.2797.0.5188.1.1.0.0.0.0.94.94.1.1.0...0.0.pmxT6HmcHLg

NEJ og SÅ JA, man skal skrue en møtrik af en ==/&#% der så justerer kæden af sig selv
(bolt eller andet) og så skulle den ellers være på plads?????????????
Men kan ikke finde på nettet, om det skal være mens den er KOLD eller VARM (og halvdød)
SAMT det skal gøres med motoren igang og i tomgang......mere

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-06-12 22:19

Men du/ I kan tage en kigger her...ikke mit dyr...

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 06-06-12 22:56

Det er det samme som ventiler, den skal justeres kold.
Hvis du kun har opgivet en tolerance.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-12 23:00

Det er jo også lidt sent at justere hvis den skal køres varm først.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 07-06-12 08:10

åh manner det kunne være sejt at give et godt og fyldigt svar på denne, men desværre har jeg keine ide om hvad hulen en knastkæde er lol

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-12 09:09

Melander - en motor har nogle ventiler som åbner og lukker for tilførsel af benzin/luft til cylinderen så stemplet har noget energi at arbejde med.
Det er en "knastaksel" som bestemmer hvornår ventilerne skal åbne og lukke i forhold til stemplernes stilling. På motorens hovedaksel sidder der et tandhjul som forbinder knastakslen med en kæde (meget kraftig "cykelkæde")
Det kaldes også for en knastkæde. Denne kæde må ikke slaske for så bliver den hurtigt slidt. Derfor sidder der en eller anden form for kædestrammer.

Nogle biler trækker knastakslen med et par tandhjul.

Nyere biler bruger det der kaldes en tandrem der fungerer som en kæde............men støjer ikke.

- - - tror jeg nok.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-06-12 21:07

Citat
Det er det samme som ventiler, den skal justeres kold.
Hvis du kun har opgivet en tolerance.
Mvh Benjamin

Øh......?
Som skrevet er den selv justerende = altså
Når jeg løsner den møtrik der søger for at fjederen til knasten justeres
via en eller anden form for gevind stang - der så igen skal strammes, uden at gøre andet.
------
Men om dette skal gøres varmt eller kold?
Der står ikke noget om det - her
http://www.gratisimage.dk/image-C335_4FD24D39.jpg

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-06-12 21:14

Citat
Denne kæde må ikke slaske for så bliver den hurtigt slidt.

Ikke helt rigtigt - men god nok,
den sørger for at den bare kører perfekt med den rette justering
er den slidt, går det ud over alt der har med motoren at gøre
ventiler kommer ud af justering = tænding og ALT kommer i uorden
men det kommer ikke fra dag til dag, men mere over 1 år eller mere.
Det værste der kan ske er at den knækker/ springer,
og så koster det som regel en ny motor = samme funktion som en
moderne drivrem på en bil, der må ikke være slør eller slid på den.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 08-06-12 21:21

Jeg prøver det, men den skal stadig startes op, og kunne køre i tomgang -
så halv varm bliver den - da