/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Kæresten flytter til DK fra Finland(Hel)
Fra : Elektriker91
Vist : 463 gange
20 point
Dato : 05-06-12 21:04

Hej. Er usikker på om det her er den rigtige tråd, men vi prøver.

Jeg er selv 20år og udlært elektriker som står med fast job og er 100% sikret, så indkomsten fra min side er iorden. Flytter i Lejlighed i Aarhus her i løbet af efteråret når min lejlighed bliver ledig igen.

Har en kæreste der kommer fra Finland (Del af de nordiske lande), hun er 19 og har lige afsluttet det der svare til gymnasiet i Danmark og vil gerne flytte hertil sammen med mig.

Såvidt jeg kan læse på div. sider, er der ingen hindringer vedr. arbejdstilladse, visum og jeg skal kommer efter dig - fordi det er et andet nordisk land. - Korrekt mig, hvis jeg tager fejl!

Hun er ved at lære Dansk så godt hun kan og har haft Svensk i skolen i 8 år, så hun forstår for det meste hvad jeg skriver, når jeg skriver til hende på Dansk.

Hendes engelsk er okay, ikke noget hun kan bruge til noget vedr. arbejde.

Endelig til spørgmåle(t/ne).

- Har du ret til noget, kan man få noget - Indkomst, så som kontanthjælp eller lign?

- Nogle råd til evt. arbejde man kunne smide hende ud i, hun er frisk på at lave "hvad som helst" for at komme på benene og evt. senere studere videre, når hendes dansk, rækker til det!

- Har i erfarning med noget man skal tage højde for, i sådanne situationer?

Tak på forhånd!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-06-12 21:21
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-06-12 21:21

øhhhh ret til noget????? Hvorfor skal jeg og alle andre danske skatteydere betale penge til en tilflytter??

Tlbage til spørgsmålet: Aner det ikke! Men etisk er det dybt forkasteligt hvis man kan emigrere til et land og så modtage sociale ydelser i dette land (og ja, jeg ved godt at en masse af udenlandsk herkomst lever på og får offentlige ydelser).

Gør som alle andre hæderlige mennesker. FORSØRG JER SELV OG LAD VÆRE MED AT SPEKULERE I HVAD I KAN FÅ FRA SYSTEMET.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-06-12 21:25

En mulighed for arbejde kunne være en planteskole i Århus området - ved, at de er glade for stabil udenlandsk arbejdskraft

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-06-12 21:30

...og masser af restaurationer får sommertravlt og behøver hjælp nu her. Der kan man sagtens klare sig på svensk.....Og har hun lidt sprogøre er hun formentlig tæt på at kunne "skandinavisk", hvilket for enhver restauratør vil være et velkomment pift!

Kommentar
Fra : katekismus