/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
stikkontakt/køkkenvask afstend ???
Fra : viskinge
Vist : 2398 gange
100 point
Dato : 05-06-12 12:00

Hvordan er det nu lige det er med hensyn til placering af en stikkontakt i nærheden af en køkkenvask???
Der er noget med nogle afstande der skal overholdes, men kan ikke lige huske disse regler.

MVH

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 05-06-12 12:12

Det er nemt at huske. Der er nemlig ingen regler omkring det.

Men selvfølgelig er det godt med sund fornuft.......

Elektrikeren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-06-12 12:31

Citat
Det er nemt at huske. Der er nemlig ingen regler omkring det.

Jeg har såmænd en siddende 40 cm fra vasken og 10 cm over køkkenbordet, det er i lejebyggeri hvor man må formode at det er en elektriker der har renoveret det, hvilket skete for 8 år siden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-12 14:37

Men et HPFI i tavlen og udlignede stikkontakter er et must.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 05-06-12 20:48

Det er kun en regel: Der skal være mindst fem cm. til underkant af stikkontakten fra bordfladen.