/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Felicia 1,3 1998 startproblem
Fra : CBogetoftC
Vist : 426 gange
20 point
Dato : 02-06-12 17:36

Min Skoda vil af og til ikke starte. Det er værst hvis vejert er lunt og motoren ikke er helt kold. Tændrør og luftfilter er helt nyt, og der er masser liv i batteriet. Det mærkelige er at man altid kan skubbe den i gang. Har kørt 145.000 km.
Nogen der har en ide om hvad det kan være?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-12 17:39

Citat
Nogen der har en ide om hvad det kan være?

Skoda.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-06-12 18:00

Hvad sker det når du dreje nøglen ?
Strømfordeleren roterende

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-06-12 19:51

det KUNNE være startmotoren / selvstarteren,.. der sluger for meget strøm,. !
evt. en dårlig forbindelse til samme (stel / plus -- -/+)
kontrollér den 'fede' normalt røde ledning til startmotoren,..
og stelforbindelsen
evt. ved at holde en startkabel på startmotoren fra motor / gearkasse / karosseri / batt. minuspol

(kullene i startmororen bliver også slidte med tiden)

tændingskontakten er også en mulighen.

du kan også måle med et voltmeter direkte på startmotoren der skal gerne være ca 12 - 13 volt eller mere
også i startøjeblikket.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 23:43

Citat
Det mærkelige er at man altid kan skubbe den i gang

PAS PÅ elektronikken = på en MC kan lortet ryge sig en TUR
og det KOSTER - masser af MC eller i det mindste en ½ ny MC

Ellers vil jeg også holde mig til dårlige forbindelser/ ISÆS starter = RELÆ
der muligvis ikke GIDER mere - trods starter stadig kører rundt
For et par år siden havde jeg samme problem (det var ikke starter)
relæ´et var ikke helt på toppen......
Problemet var at den ikke kunne lade......

Du kan selv reparere dit relæ? hvis det ikke vil tage ordentlig fat

Prøv at smid et VOLTMETER over PLUS og MINUS på batteriet,
den skal gerne lade med ?? mindst 14 - 16 VOLT

Sorry hvis andre´s kommentarer minder om mit indlæg, snakker af personlig erfaring = MC

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 23:52

Citat
værst hvis vejert er lunt og motoren ikke er helt kold

M;inder mig om NØJAGTIG samme problem
jeg engang stillede herind - men kan ikke huske om jeg fik svar på det

Der kommer ikke strøm på batteriet/ lader er defekt/ dårlig forbindelser
Som skrevet ? smid et voltmeter på + og - den skal lade med MINDST 14,8 Volt og opefter.
kan den ikke det DYRT
Og motoren skal gå med omkring 5.000 RPM for at du kan måle det rigtigt

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-12 23:55

Andre siger 13,8 volt, men det kan du MEGET hurtigt se - på et voltmeter

Og nu kan jeg så ikke lige huske, om det er UDEN anden belastning på batteriet
eller med alt AIRCONDITOIN gående - men jeg vil mene at det er UDEN nogen form for el i gang..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-06-12 00:08

http://www.samarins.com/glossary/starter.html
Et starter relæ koster under 100.-? ved THansen
På billedet kan det være
Starter Control Circut (kan adskilles og du kan vende pladerne der giver ''dårlig'' kontakt)
der ikke tager ordentligt fat
På min MC var det bygget sammen med start-relæ´et
og det tog 5 minutter at vende de plader, tror også jeg har billeder af det??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-12 08:48

14,8V er for høj ladespænding som batteri og lamper ikke tåler i længden. korrekt ladespænding er 14,3 V.

Hvid batteriet ikke er helt opladet kan det vare nogen tid inden man med et godt batteri kommer helt op på de 14,3 V.

Hvis nomore har erfaring med at det er godt med højere spænding, er det sikkert hans voltmeter, der vise forkert.

Kommentar
Fra : CBogetoftC

Dato : 03-06-12 16:51

Tak for jeres gode bud. Vi tror vi er kommet frem til at det var benzinpumpen, men jeg vender tilbage hvis det viser sig at problemet fortsætter.