/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Sygeplejerskeudd
Fra : huelya87
Vist : 567 gange
50 point
Dato : 02-06-12 09:10

Ved i om man kan blive optaget på sygeplejerskeuddannelsen ved at have erfaring indenfor området?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-06-12 09:24
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-06-12 09:28

Opfylder du disse kan du søge ind ellers kan man jo tage ekstre fag olign.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 02-06-12 09:30

På Uddannelsensguiden http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/sygeplejerske.aspx#fold4 kan du læse følgende om optagelse:

"Uddannelsen er tilsluttet Den Koordinerede Tilmelding (KOT). Du kan søge optagelse i enten kvote 1 eller kvote 2.

I kvote 1 bliver du optaget på baggrund af din adgangsgivende gymnasiale eksamen. Er der flere ansøgere, end der er pladser, optager man dem med de højeste eksamensgennemsnit. Ansøgningsfristen er 5. juli kl. 12.00.

I kvote 2 bliver du optaget på dine samlede kvalifikationer, herunder også en eventuel adgangsgivende erhvervsuddannelse. Undersøg de nærmere udvælgelseskriterier hos det enkelte uddannelsessted. Ansøgningsfristen er 15. marts kl. 12.00."

Hvis ikke du kan komme ind på uddannelsen på baggrund af en ungdomsuddannelse, skal du altså søge gennem kvote 2 og læse nærmere om optagelsekravene på de enkelte uddannelsessteder.

På Professionhøjskolen Metropol i Københavns netsted står der på http://www.phmetropol.dk/Uddannelser/Sygeplejerske/Optagelse (der står at det gølder fire typer ansøgere, men efterfølgende nævnes kun tre):

"2. Ca. 50 procent optages gennem kvote 2. Hvis du søger herigennem lægges der i din optagelse vægt på nedenstående.

Gældende for alle 4 typer ansøgere:

* Omsorgsrelateret erhvervsarbejde svarende til 30 timer/uge i minimum 3 måneder. Det kunne f.eks. være arbejde som vikar i hjemmeplejen, som handicaphjælper eller humanitært arbejde.
* Andet erhvervsarbejde.
* Arbejde i udlandet af minimum 3 sammenhængende måneder.
* Udenlandsophold uden erhvervsarbejde af minimum 3 sammenhængende måneder.
* Højskoleophold og fritidsarbejde.
* Levnedsbeskrivelse.

Gældende for ansøgere med en gymnasial adgangsgivende eksamen:
* Gennemsnittet på den adgangsgivende gymnasiale eksamen.
* Niveau og karakter i følgende fag: Dansk, engelsk, kemi, fysik, biologi og matematik, samfundsfag og psykologi.
* Beståede eksaminer på anden lang- eller mellemlang videregående uddannelse.

Gældende for ansøgere med 4-HF enkeltfag og 9 måneders erhvervserfaring:
* Karakter samt et eventuelt højere niveau i de enkelte fag.

For ansøgere med en adgangsgivende social- og sundhedsassistentuddannelse:
* Karakter opnået i de påkrævede fag. De påkrævede fag er som følger: Dansk C, engelsk D og naturfag C"

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 02-06-12 12:40

De går efter eksamenskarakter og ikke om man har erfaring. Det er kun de skide skolepapirer der tæller.

vic200

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-06-12 20:34

Vic2000 jo vis du er uddannet indenfor so.su Området