/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Gratis kanaler i campingvogn
Fra : sgtt
Vist : 2119 gange
20 point
Dato : 31-05-12 04:17

Jeg har en campingvogn af nyere dato med TV og antenne. TV'et indholder ikke MPEG-2/4 modtagere og antennen på taget er jeg noget usikker på hvad kan.

Jeg vil derfor gerne vide hvad jeg skal bruge for at modtage de gratis kanaler i campingvognen. Hvilken slags boks skal jeg have til TV'et, DVB-T, C eller S?

Skal jeg evt. have en ny antenne på taget, der kan modtage DVB-T, C eller S, og i så fald hvilken slags skal jeg vælge?

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 20 point
Dato : 31-05-12 07:56

DVB-T box er hvad du skal købe ( vil du kunne se HD skal det være en "2-version" )
Hvis du vil se TV2 skal du have en boxergodkendt og TV 2 kort ( ca 400 pr år ) Du kan også købe en DVB-T box med CI-interface stik og så købe kortlæser og TV2 kort ( feks en billig model hos Harald Nyborg Denver CI -113 CI ) du skal så blot være opmærksom på at Boxer ikke gider hjælpe med support hvis ens box ikke er på deres Boxer godkendelses liste og det er Denver ikke..

Ang antenne ville jeg starte med at forsøge med den der sidder på vognen-hvis det ikke virker kan du anskaffe en alm UHF antenne udendørs eller en såkaldt " digital antenne" der også kan anbringes udendørs

Kommentar
Fra : sgtt

Dato : 31-05-12 08:03

Mange tak for svaret.

Hvilken type UHF eller digital antenne vil du så anbefale, hvis den også skal skiftes? Har kigget på de forskellige, og har læst mange fordele og ulemper ved de enkelte nemlig.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 31-05-12 08:44

Jeg ville nok udskifte TV'et, til et med mpeg4 og DVB-t tuner, i stedet for at ofre penge på en boks der både fylder og bruger ekstra strøm!

Nye TV med både mpeg4 og DVB-T, koster ikke en herregård i dag, slet ikke i 'campingvognstørrelse'!

Antennen ville jeg nok vente med at udskifte indtil jeg havde haft den i brug med et nyt TV!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-12 09:48

Indendørsantenne er ikke godt i en metalkasse, som en campingvogn. Så skulle du være heldig med en nærliggende sender i en vinduesretning.

Din tagantenne kan muligvis være fin til formålet. Det afhænger helt af arten og afstand til senderen.

Digitalt tv er ikke så kritisk med hensyn til antenne.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-05-12 10:00

Jeg har 2 stk STRONG antenner outdor model SRT Ant 15
en i Århus og en helt ude ved vesterhavet hvor signalstyrken er meget lav-begge virker fortrinligt, men prøv først med den du har.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-05-12 11:09

Køb først en MPEG4 boks eller TV med MPEG4. Tilslut boksen til TV, søg kanaler, gå ind i menu på boksen/TV og aflæs signalstyrke og modtagerkvalitet. Indstil din udendørs antenne til højeste styrke for signalstyrke og modtagerkvalitet.

Hvis du ikke kan modtage signalet tilfredsstillende, så køb da gørst en ny antenne. Kører du med vognen jævnligt, så køb en mindre elektronisk antenne og forvent skiftende modtagerkvalitet - afhængig af hvor du camperer.

Ligge du fast på campingplads, så køb en god gammeldaws "pindantenne". Fx JemoFix til 250-300 kr. Den er meget retningsbestemt og giver dig det absolut bedste modtagersignal.

Vi har selv camperet i mere end 30 år og med TV fra 1973. Vi har prøvet en del antenner og ligger fast nu med en JemogFix antenne = perfekt modtagelse!

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-05-12 16:59

Et lille tip.
Du kan altid finde den mest optimale retning for antenne, ved at gå på denne web-adresse og taste den adresse du opholder dig på:
http://www.dr.dk/php/drmu/kortoverlay/danmarks_radio/html/

Godkendelse af svar
Fra : sgtt

Dato : 31-05-12 17:57

Tak for svaret lham.