/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Kampfisk og Sværdrage
Fra : Fi123
Vist : 602 gange
20 point
Dato : 30-05-12 13:17

Hvorfor får mine Kampfisk og Sværdrager ikke unger?
Sværdrage: 1 han 3 hunner
Kampfisk: 1 han 3 hunner
54 l. Akvarie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-12 14:09

Kampfisk får ikke unger, de lægger æg og de er svære at få til at yngle da de stiller ret store krav til vandkvalitet, vandtemperatur og akvariets indretning.

Det dur slet ikke sammen med andre fisk i hvert fald.

Sværddragerne og manglende unger...tjae, enten er det ikke en han og hunner du har eller også får de unger uden du opdager det, for både kampfisk og sværddragere æder fiskeyngel hurtigere end som så, hvilket vil sige at ungerne som regel ikke bliver mange minutter gamle før de ender som fiskeføde

Kommentar
Fra : netop

Dato : 30-05-12 14:58

Citat
Sværddragerne og manglende unger...tjae, enten er det ikke en han og hunner du har eller også får de unger uden du opdager det, for både kampfisk og sværddragere æder fiskeyngel hurtigere end som så, hvilket vil sige at ungerne som regel ikke bliver mange minutter gamle før de ender som fiskeføde

Det vil med andre ord sige, du skal købe en fødekasse som du sætter hunnen op i når/hvis den bliver lidt rundere omkring maven...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-05-12 17:06

Du skulle måske starte med at få en større akvarie ? 5 spande vand er altså ikke meget til kampfisk.
Kampfisk skal have flydeplanter hvis de skal yngle.
Sværdragere yngler hvor som helst, hvis vandkvaliteten er i orden.
For begge arters yngel gælder det, at der skal være masser af skjulesteder i bunden.
Mvh
Dabj

Kommentar
Fra : Fi123

Dato : 30-05-12 21:06

Hvordan kan jeg se at de to fiskearter er gravide?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-05-12 14:08

Iøvrigt kan sværdfisk skifte køn, så bedst som du tror, at du har 1 han og 3 hunner, så har du måske 2 af hvert køn.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-05-12 14:08

Iøvrigt havde jeg som barn et akvarie på 30 l, alt trivedes i det akvarie, både fisk og planter. :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-12 16:57

Citat
Hvordan kan jeg se at de to fiskearter er gravide

Du kan ikke se en kampfisk være gravid, for den føder som sagt ikke unger men lægger æg.

Sværddrager, der bliver hunnen tyk og får en mørkfarvet lidt trekantet plet under maven

M.h.t. at sværddragere skifter køn, så er det korrekt som Troldepige skriver, at nogen sværddragerhunner kan lave sig om til hanner.
det gør de hvis f.eks. der er en flok hunner og en enkelt han hvor hannen så dør.
Så kan en af hunnerne ændre sig til en han, og den vil også få halesværdet.

Den kan også parre hunnerne, men afkommet efter den bliver kun af det ene køn, men jeg kan sgu ikke huske om det kun er han- eller hunyngel sådan en transformeret han kan lave.