/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klinker på udekøkken bod af tryk imprene
Fra : lhg1
Vist : 960 gange
100 point
Dato : 27-05-12 20:35

Hej

Jeg er ved at lave et udekøkken og en af ideerne er at lægge klinker på bordet, og det kræver at jeg kan få klinker til at binde på trykimpreneret træ.

Jeg har testede og det virker ikke til at binde særlig godt.

Er der noget jeg skal sikre inden dette kan virke?

/Lars

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-05-12 20:45

Først må du være sikker på at træet er tørt.
Jeg ville anbefale dig at bruge en klæber ( eks. sika flex ) eller en anden lim.
Dette skulle gerne holde da dette er fleksibelt og kan arbejde med træet.
Fugerne må selvfølgelig være gummifuger.
En anden løsning er at støbe en " bordplade " og så lime fliser ovenpå på traditionel vis.

Held og lykke med projektet

Mvh
sverola

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-05-12 22:03

det duer ikke. træ arbejder alt for meget når det bliver udsat for fugt, og det vil få fliselimen til at krakelere og fliserne kommer til at ligge løse.
skal du gøre noget, skal du lave en bordplade i beton og så klæbe fliser på bagefter.
der findes opskrifter på det flere steder på nettet. jeg mener det var i bladet ide-nyt der var noget om det.
og det er slet ikke så svært som det lyder

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-05-12 07:58

Man kunne også overfladebehandle træet glasfiberarmeret epoxi og derefter lime fliserne på med elastisk fliseklæb

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 28-05-12 11:50

Hvad hvis jeg laver pladen af støbefiner, er i bekendt med om denne udvider sig meget?

Og i øverit om det klæber ordentligt til den.
Jeg er lidt bekymret for at flise klæben ikke binde særlig godt på den lidt ru træ overflade, skal jeg gå over til noget andet end alm fliseklæb? Overvejede om en alm bon-fix i en fuge pistol vil kunne gøre det.

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 28-05-12 13:04

når jeg skriver bon-fix så er det monterings lim.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-05-12 17:15

støbeplade er en helt anden sag. det vil nok kunne virke.
men husk at slibe fladen hvor fliserne skal være med groft sandpapir så limen kan binde ordentligt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-05-12 17:39

Se denne link...
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=4&i=269&pi=33&pr=0

Du kan støbe dig en plade som beskrevet -derefter kan du fliselægge denne .
Enkelt og fint