/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fuger
Fra : ejgild01
Vist : 403 gange
100 point
Dato : 24-05-12 17:42

jeg skal have fuget to af mine vinduer om hvad er det nemmeste fugemasse at bruge ,, har prøvet sort silikone men det føles lidt klisteret

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-05-12 18:22

Du skal stoppe inderst med tjæret værk, og de yderste 3 centimeter skal være kalkmørtel iblandet fæhår.
Hvis du fuger med noget fra en patron, dine karme er af træ, og huset er opvarmet indefra om vinteren, så risikerer du, at dine vindueskarme rådner op i løbet af nul til otte år. Kombinationen værk og kalkmørtel har været i brug i et par hundrede år og virket; det andet byggemarkedshalløj har allerede mange millioner kroners bygningsskader på samvittigheden. Hvis du spørger hvorfor det er lovligt at sælge - så kan man også købe cigaretter, motorcykler, biler og rifler ude i byen. De kan også lave ulykker.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-05-12 18:23

Men det nemmeste er noget med en patron - indrømmet, og det dyreste i løbet af en overskuelig årrække.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-05-12 18:24

Det kan endda være, at det meste af den oprindelige værk er intakt, så du ikke skal købe så meget. Det, der drysser ud som sort fnuller, skal imidlertid erstattes af friske varer.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-05-12 19:54

hvis du vil have en gummifuge, skal du først lægge fugebånd i. det skal være ca 10 mm tilbagetrukket
fra kanten. så fylder du fugemasse i så det er knap ud til kanten. til sidst glitter du med en fugepind.
fugepinden skal stå i blød i sulfovand et døgns tid inden du bruger den. ellers hænger fugemassen fast i den. og husk at væde pinden ofte.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-05-12 21:05

En fortræffelig opskrift på rådne vindueskarme af træ men fin, hvis du har plastvinduer.

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 25-05-12 08:47

Uha pbp det lyder grimt det du siger men er det ikke det handværkere gør i dag altså bruger en patron med fugemasse ???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-05-12 10:54

Jo, fast arbejde også om fire år. Læs selv hos Søren Vasegaard: Bogen om huset og Søren Vadstrup om bevaringsværdige bygninger, tror det er Rådvad-centrets udgivelser.