/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Pølsevogn
Fra : lemax
Vist : 2286 gange
300 point
Dato : 16-05-12 21:34

Hej.
Jeg har startet Pølsevogn op og som uerfaren arbejdsgiver,vil jeg gerne gøre det rigtigt fra starten !
Hvorledes er det med ansættelseskontrakten og lønforhold ?.... Hvilken overenskomst hører mine ansatte under og skal jeg tilknyttes arbejdsgiverforening ?
Hvad er mindstelønnen for medarbejder under 18 år og tilsvarende over 18 år ?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 160 point
Dato : 16-05-12 21:54

Jeg vil gætte på at du skal have fat i http://www.horesta.dk

De kan hjælpe dig videre.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 17-05-12 03:14

Værsgo og velkommen til en verden af papir-v erden af dimensioner.

Lige så snart du skal ansætte og afønne nogen. Så tager det rigtig meget tid.

Jeg er selvstændig og skulle melde mig selv syg, og hold da **** et cirkus.

En af mine kunder lo af mig, da jeg fortalte om mine sjove opleveser med Virk.dk.

Hun sagde:

Bare hver glad for at du er alene, jeg sidder til hverdag med et firmas ansatte der melder sig syge konstant og det er mig der sidder med deres papire.
Uha, måske skulle du snakke med en gammel rotte i faget der har ansatte.

Men held og lykke med firmaet.
Det er rart at være selvstændig.
Ihvertfald for mig indtil videre.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 17-05-12 12:30

Du kan komme nemt om det ved at lade Multidata håndter dine lønninger, så laver de både kontrakter og undersøger overenskomsten på området holder styr på om der bliver udbetalt ferietillæg hvis de holder løn med ferie osv - det koster noget at de gør det hele, du kan også vælge at de kun skal gøre noget.

Ellers vil jeg anbefalde at du taler med en brancheorganition om det kan betale sig at du melder dig ind der. (de vil jo altid sige ja) men tjek hvad de kan gøre for dig.

Overenskomster er en jungel at finde rundt i, i Danmark er der over 700 overenskomst. Da f.esk den fagforening jeg er medlem af har forskellige overenskomster efter underhverv til hovedet erhvert, så det er om at holde tungen lige i munden.

Godkendelse af svar
Fra : lemax

Dato : 22-05-12 09:09

Tak for svaret Benjamin.Hansen.