/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
220v til 380v
Fra : pedroso
Vist : 2580 gange
100 point
Dato : 16-05-12 19:10

Jeg har lige fået en boremaskine til 380v, men har kun 220v. Man kan godt bruge en løsning med en kondensator, men hvordan er det lige man gør?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-12 19:29

Man bruger en transformator 220/380

Men tror du ikke at den maskine i virkeligheden skal have flere faser.
Så kunne en kondensatorløsning måske bruges. Men der skal flere data til for at dimensionere den.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-05-12 19:46

Hvis den er mærket 220/380 V eller 230/400 V
Koblese den i trekant.

Kondensator værdien kan finde i et andet spørgsmål ca 70Uf pr. hk

Kommer til bage med hvor jeg har svaret på dette tidligere.

Mvh benjamin

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 16-05-12 19:48

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=136632

Her er er det beskrevet med henvisnig til diagram

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 17-05-12 08:47

Tak, jeg tror det er hvad jeg skal bruge, men billedet / linket duer ikke...?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-05-12 09:03

Transor er du ikke sød at finde sådan er transformer fra 230v til 400v

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-05-12 09:20

Link fejler ikke noget.

Hvis popu vinduet ikke kommer frem, skal du lidt ned på siden ca. 1/3 så er diagrammet tegnet med lilla streger med omskifter for køreretning. Den kan du undlade da din maskine formentlig ikke har behov for at køre baglæns.

Jeg har taget det direkte link til billede ud det er her:
http://img237.imageshack.us/img237/7392/220vfr2.jpg

Omskifter viser hvad du skal gøre hvis motor køre den forkerte vej ved installation

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-12 10:14

Hvis du laver tricket med kondensatoren får du stadig kun 220 V.

Nu synes jeg du skal skrive helt nøjagtigt, hvad der står på mærkeskiltet på den boremaskinemotor.

en enfaset motor til 380 V er meget usædvanligt. Hvis det er sandheden, kan du klare det med en transformator.

Men vitror at det i virkeligheden drejer sig om en trefasemotor. spørgsmålet er om den kan kobles i trekant med enkondensator til den tredie fase og N og L til de to andre.

Men det er gætteri, så længe vi ikke ved præcist hvad det er for en slags motor.

Benjamin Hansens forslag er udmærkede, men han ved ikke om de passer på din motor.

Jeg vil tro at det skal være en stor gammeldags bænkeboremaskine med remgearing for at en trefaseemotor er sagen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-05-12 11:25

Citat
Hvis du laver tricket med kondensatoren får du stadig kun 220 V.

Det er også hele formålet så det er jo ganske korrekt.

Citat
en enfaset motor til 380 V er meget usædvanligt. Hvis det er sandheden, kan du klare det med en transformator.

Jeg har aldrig set en enkelt fase 400V motor (eller 380V for den sagsskyld). Da der så vidt jeg ved ikke er nogle lande der har anvendt 380 eller 400V som fase til 0 spænding.

Det ser ud til at spørger også er så meget på hjemmebane i emnet, at det er afklaret at den kan kobles til 230V med kondensator.

Så jeg mener at det eneste gætteri her handler om en transformator løsning. Som jo altid kan bruges, men det er vist er at "gå over åen efter vand".

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-05-12 11:37

Som Benjamin skriver er nok de bedste svar der kan gives

Trasor sikke en gang ævl du skriver 1 fase 400v motor

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-05-12 15:12

Hvordan du tilslutter skal jeg ikke kunde sige, men du får ikke rigtig nogen power på maskinen!
Det er derfor det er 230/400 volt!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-05-12 17:27

Der er da blevet rodet lidt rundt i begreber i denne tråd.

Hvis det er som forventet - en antagelse som spørger formentlig har helt styr op. Er er der her tale om en motor asynkronmotor med 3 viklinger. Hvor hver vikling er viklet til at kunne klare 230V (og sådan skal dette altid være...). Derfor er den mækret 230/400 V eller 220 / 380.

Når man tilsutter en sådan motor til 400V (380V gamle dage) skal den forbindes i stjerne, sådan at der er 2 spoler i serie mellem hver fase svarende til et " Y " Fra midtpunkt og ud til hver fase opnås 230 (220V). At det ikke giver den halve spænding skyldes faseforskydningen.

Når man laver en kondensator løsning, som nævnt i denne tråd, laver man kunstigt en faseforskydning via kondensatoren.

Hvis motor er tilsluttes korrekt vil der aldrig være mere end 230V over hver spole i motoren. Heller ikke når den kobles til 400V.

Der kan forekomme motore der er viklet til 400V over spolerne. Disse er mærket noget der ligner 400/690V. Og til disse giver det ingen mening at tænke i kondensator løsning.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-05-12 12:46

Citat
Når man laver en kondensator løsning, som nævnt i denne tråd, laver man kunstigt en faseforskydning via kondensatoren.

Ja netop.

Men jeg har jo så også brug for at vide hvordan man regner størrelsen på kondensatoren ud?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-05-12 12:48

Nåh ca. 70 uF pr HK havde du jo skrevet. Takker

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 18-05-12 12:48

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-05-12 13:13

70 Uf passer kun til en motor på 1 Hk

Ved en motor på 1/2 Hk skal den kun være 35 Uf

Så husk lige et tjekke mærkepladen

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-05-12 19:34

hehe, ja men 70 pr. HK giver jo også 35 pr. halv HK. Men tak for advarslen