/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Opmuring af gavl
Fra : syllemus
Vist : 1330 gange
200 point
Dato : 14-05-12 23:12

Hej

Jeg skal have opmuret en gavl, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge af materialer for at jeg får den bedst mulige isolering. Det er loftetagen der skal mures op. Stueetagen har en dobbelt mur af mursten med hulmur på 5 cm. Gavlen på loftetagen er af træbrædder, og den vil vi gerne have erstattet af en mur med isolering.
Jeg har tænkt på flere løsninger, hvad der er bedst ved jeg ikke? Jeg har 25 cm at gøre godt med i murtykkelse.

Jeg havde tænkt lidt på at bygge en ydermur op af 10 cm lecablokke, lægge 5 cm rockwool bats i hulrum, og en indermur af mursten, som jeg vil vandskure. Eller måske porebeton i hulmuren? Eller bygge hele muren op i 24 cm porebeton

Er der nogen som kunne komme med et godt forslag til en god løsning ville jeg blive meget glad.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-05-12 09:15

den løsning du skitserer, er ikke særlig effektiv med hensyn til isolering.
den bedste løsning får du, hvis du bygger den o som en let væg, altså et træskelet beklædt med træ eller andet beklædningsmateriale. det kan være plan eternit eller iverplanke f.eks.
så har du plads til 200 mm isolering inden du laver indvendig beklædning.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 15-05-12 14:36

Hej trimare46

Så må jeg gå lidt på kompromis, da jeg kun er interesseret i en muret væg.
Har du så et forslag til hvad der ville være den bedste løsning når jeg nu vil mure en væg op?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-05-12 17:52

du kan jo mure den udvendige side og så sætte træskelet op indenfor. det giver plads til lidt mere isolering.
og hvis du har mulighed for at bruge lidt mere plads, kunne du jo lave en total tykkelse på 350 mm.
det vil give en god og varm væg som er let og billig at lave.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 15-05-12 18:48

Det kunne man selvfølgelig godt, og med gips på indersiden

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 15-05-12 18:49

Men du tror ikke at porebeton giver nogen Isolering af betydning?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 15-05-12 21:28

porebeton er en meget dårlig isolator set i forhold til rockwool. og væggen vil altid føles kold indvendig.

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 15-05-12 22:38

Tak for svaret trimare46.