/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hul i ydermur til aftræk fra emhætte
Fra : jorael
Vist : 8600 gange
200 point
Dato : 14-05-12 21:45

Kan der siges noget generelt om, hvor stort et hulbor man skal vælge til at bore hul i en 1½ stens mur (ca 30 cm tyk) til aftræk fra emhætten? Skal man leje sig frem - eller købe et nyt hulbor? (Hellere købe end leje noget nedslidt)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-05-12 22:21

ca samme diameter som slangen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-05-12 00:01

som Teil skriver - ca. samme diameter som slangen til aftrækket
Du kan tegne en cirkel op og bruge et alm. murbor fra 10 mm til 16 - 18 mm i diameter, og så bore huller hele vejen rundt i cirklen, så tæt som muligt - herefter kan du med en mejsel hugge forsigtigt, og på den måde få et rimeligt pænt hul ..... enten skal du have dit aftræk op med en vinkel, eller du skal have en rist i hullet, der fås både kraver og flanger til afdækning af ujævnhederne, og et aftræk med en rist eller andet i hullet har normalt en bredere kant og dermed afdækning af kanterne på dit hul - du kan selvfølgelig fuge med silicone eller pudse ud med lidt mørtel omkring rør eller slange inden du sætter risten på plads ....
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 15-05-12 08:28

Jeps - men hvad er den gængse størrelse? Er 100 mm nok eller skal man op på 127 eller 150? Emhætten er endnu ikke købt. Og vil det med de små huller gå lettere end med et hulbor specielt til det formål. Væggen er trods alt 30 - 40 cm tyk.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-05-12 09:18

du skal have samme hulatørrelse som aftræksstudsen på emhætten, så den er du nok nødt til at købe først.
og det er ikke billigt at købe så stort et bor. desuden kræver det en speciel boremaskine.
så løsningen med at bore huller hele vejen rundt, er nok den rigtige for dig.
det tager lidt tid, men det virker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-12 10:13

En 30 40 cm mur vil næsten altid være en hulmur. Så skal du have et foringsrør i hullet for ikke at blæse ind i hulheden.
Det bør du nok under alle omstændighedr. Selv om der er fedtfilter i emhætten, kan du ikke undgå med tiden at få kondenseret fedt i aftrækket. Det vil ikke være godt at få trukket ud i muren .

Da jeg lavede aftræk gennem mur. Tog jeg hele sten ud, huggede til og murede pænd op så det passede med rør og afslutningsventil.
Det er nok meget nemmere end at bore hul.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 15-05-12 19:33

Hvis man nu istedet anvendte en fagmand, ville denne skære hullet med en passende boremaskine. I almindelig tegl behøves vandkøling ikke og kan skæres tørt.

Idet emhætte fabrikanterne af uransalige årsager anvender deres egne dimensioner, istedet for de af EUROVENT angivne normale standard dimensioner aner man intet om dimension før man har emhætten. Og har besluttet om man vil have en fuske-løsning med slanger, eller agter at lave det med spirorør.

Spirorør der normalt kan tilpasses emhætter, kan hedde ø100, ø125 eller ø160 (og ved de helt gode ø200). De respektive hulbor fåes i passende størrelser lige over, så en ordentlig fuge kan lægges. Diabor i den størrelse er IKKE hvermands eje, så det er ikke noget du får i Bøndernes Paradis. Der får du ting til fuskeløsninger som Transor beskriver (hvem i alverden, udover en ingeniør kan komme i tanke om at afslutte udvendigt med en ventil, når enhver med en smule fagkendskab ville anvende en rist).

Men bevares - man kan da vælge at prikbore, eller pille sten ud. Det er bare grimt, dårligt og en svækkelse af konstruktionen. Hvorimod selv folk med ingeniørmæssig baggrund sikkert kan nikke genkende til at et rundt hul - behøringt skåret kun svækker minimalt. Samtidig er det absolut pænest.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-12 01:04

En ventil er en sag med selvlukkende lameller så det ikke kan blæse ind. Det lukker også for regn ,fugesne og insekter. De er beregnet til formålet.
Det svæller ikke konstruktionen at tage sten ud , når der mures op igen, efter at stenen er udtaget.

Ventilens krave dækker resten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-05-12 07:00

Det produkt du omtaler er et selvlukkende jalousi (rist), ikke en ventil. Læs lidt mere i fagbøgerne inden du kloger dig! Du aner jo ikke rigtig noget om emnet!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-05-12 08:22

http://www.sydvesta.dk/index.php?id=328 sådan et bor skal du bruge. Og så en særdeles kraftig boremaskine. Sikkerhedskobling et must.

Trælaster, byggemarkeder udlejningsfirmaer som GSV, Cramo og Ramirent har sagerne. Større VVS, murer og Ventilationsfirmaer har dem også tit. Og gider man ikke selv, søger du under diamantskræring på de gule sider - så vrimler det frem.

Vil du købe kan jeg oplyse dig at den gamle Hilti prisbog siger 3549,- ex moms for et ø112 kernebor og 5691,- ex moms for et ø182 bor.

Så få en til at bore det, eller lej sagerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-05-12 08:26
Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 24-07-12 19:25

Tak for svaret 3773 og jer andre