/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gæstebudsskade i eget hjem
Fra : kristiana
Vist : 3342 gange
20 point
Dato : 12-05-12 04:00

Hej. Jeg står lidt i en omvendt situation, hvor jeg har lavet en "gæste"budsskade i mit eget hjem, da jeg ved en simpel uagtsomhed væltede hans computer ned fra bordet, så den nu er sat helt ud af spil. Jeg har en inboforsikring, hvori en ansvarsforsikring selvfølgelig er inkluderet, og så skal det også siges at vi bor under samme tag.

TRYG skriver: Hvad hvis jeg kommer til at ødelægge noget, når jeg er på besøg hos andre?... - Dette kaldes en gæstebudsskade og ansvarsdelen på indboforsikringen dækker sådanne skader(...) Gæstebudsdækningen erstatter skader, der sker under privat samvær, selvom skaden er sket med så lille en uforsigtighed, at der i henhold til gældende retspraksis ikke er erstatningspligt. Der skal dog stadig være tale om en uforsigtighed. Hvis ikke det er tilfældet, er der tale om en hændelig skade, som der ikke skal betales erstatning for. Jeg bemærker straks, at de ikke nævner erstatningskravene for uheldigheder i eget hjem, og der synes ikke at være svar på dette andensteds på nettet, så jeg bliver nødt til at spørge Jer til råds.

Det skal siges at jeg hellere end gerne vil have erstatningen godkendt, da vi begge er studerende og altså er helt lave på penge, så min ven / sambo kan få sig en ny computer.

Tak!

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 12-05-12 07:09

Jeg er 99% sikker på at forsikringen ikke dækker, når i bor under samme tag.
Det vil svare til at konen kommer til at vælte min computer ned på gulvet eller noget andet. Det dækker forsikringen heller ikke.
Man skal uventet på besøg og så lave ulykker, så dækker forsikringen.

vic200

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-12 07:21

Siger det sammen som Vic200.

Mange tegner en ekstra forsikring når de handler pc, mobiler mm, så spørg lige kæresten om han har tegnet sådan en, for den dækker ofte selv om det er ens egen skyld.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 12-05-12 08:12

Gæstebudsskade i eget hjem = være gæst hos sig selv. Den går ligegodt ikke!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-05-12 08:46

Nej det har næppe med ansvarsforsikring og gæstebud at gøre.

Men nogen har en indboforsikring, som dækker enhver pludselig skade. så vil den være dækket.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-05-12 13:29

Når du bor på adressen er du jo ikke gæst, det siger vel nærmest sig selv.

Nogle af de forsikringer man kan købe sammen med sin pc dækker det utroligste.

Da jeg for et par år siden købte en pc hos Fona købte jeg også en forsikring, denne dækkede ikke hvis et af børnene f.eks. fik hældt sodavand i pc'en.

Denne pc viste der sig, at være fejl i, så jeg endte med, at få pengene retur, for både pc og forsikring.
Derpå købte jeg en anden hos computercity, jeg købte også en forsikring, som var billigere end den fra Fona, men den dækker mere, f.eks. dækker den hvis en af os hælder drikkevarer i pc'en.

Så undersøg om kæresten har en forsikring på sin pc, og tjek så, hvad den evt. dækker.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 12-05-12 21:06

Uden at være ekspert, vil jeg mene at det er ret afgørende om I har hver jeres husstandsforsikring og om skaden er sket på jeres fælles areal. I så fald kan det lignes med at du kommer til at smadre naboens bedste stel sparke en bold mens i begge befinder jer på ejerforeningens fællesareal. Det vil forsikringen nok dække. Er du inviteret ind på hans værelse og smadrer pc,en er det en gæstebudsskade og er ikke dækket. Hvis derimod, du ikke er inviteret ind, men på eget initiativ er gået ind på hans værelse uden hans vidende, f. eks. for at lukke et vindue, da det trak op til regn, vil forsikringen dække at du kommer til at vælte hans pc. Selvfølgelig under forudsætning af at I ikke er samboende.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 13-05-12 09:44

Fik engang erstatning, da min kat væltede en bøtte maling ud på tæppet?

Ingen problemer dengang...
Har også Tryg - med udvidet dækning osv (pludseligt opståede ulykker)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-05-12 10:09

Begrebet "Gæstebudsskade" indebærre, at familieforsikringsdelen - ansvarforsikring - er en frivillig udvidelse af forsikringen og er således ikke dækket ind lovmæssigt.
Ifamilieforsikringen omfatter den personkreds, som er tilmeldt forsikringstagerens folkeregisteradresse.
Ansvarsdelen dækker derfor på en anden adresse og uden for folkeregisteradressen. Når i er smaboende, kan jeg ikke forestille mig, at I har hver sin indboforsikring.
Under alle omstændigheder, dækker din "gæstebudskade" ikke skaden.

Nogle selskaber har det begreb de kalde "pludselig skade", (tumpeforsikring), som dækker en pludselig skade, som fx et skab falder ned af vægen og servicen gå itu, eller du vælter TV eller kommer til at vælte conputeren ned af bordet.

Ikke alle selskaber tilbyder den dækning - og den koster ekstra præmie!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 13-05-12 10:31

Citat
Nogle selskaber har det begreb de kalde "pludselig skade", (tumpeforsikring), som dækker en pludselig skade,

Den er særdeles rar at have, hvis man er lidt fumlet
jeg har haft brug for min 2 gange i 15 år og fået fuld erstatning hver gang.
Og den er faktisk ikke særlig dyr, når man tænker på
hvad man egentlig kan få dækket - af selvforskyldte uheld i daglig dagen