/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Fødevarer - erhverv
Fra : snerose
Vist : 1008 gange
100 point
Dato : 11-05-12 09:50

Er der nogen der kender reglerne, eller har et link til disse, vedr. fødevarefremstilling i eget hjem mhp. videresalg?

Må man overhovedet fremstille fødevarer i eget hjem eller skal køkkenet og forholdene være godkendt til formålet? også selvom der ikke er tilknyttet en fysisk butik til stedet? Det skal nemlig bare være til fremstilling af cupcakes, som skal udbringes til fødselsdage mm. Men der er vel helt klare regler om det, for fødevarekontrollen kommer vel ind over....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-05-12 09:52

Jeg er ret så sikker på du skal have et hygiejnekursus

http://www.hygiejnekursus.dk/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-05-12 10:28

De kan være stride.

Propre damer med et rent køkken der aldrig har serveret dårlige fødevarer for hele den pukkelryggede får på hattepulden hvis de koger en gryde pølser hjemmefra og serverer for en flok spejdere.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 11-05-12 13:28

Jeg er ret overbevist om at køkkenet skal være tilmeldt fødevarekontrollen.

Hvis ellers køkkenet har de rigtige faciliteter kan det vel godkendens, selv om det ligger ved et privat hjem.

Det er rimeligt at man skal have sarligt udstyr og kvalifikationer for at lave mad til mange.

Et almindeligt husholdningskomfyr og køleskab, kan ikke varme og køle store portioner tilstrækkelig hurtigt. Bakterierne gror godt ved mellemtemperaturen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-05-12 13:32

Det nemmeste er nok, at kontakte fødevarestyrelsen, for reglerne kan varierer f.eks er det ikke alle der skal have hygiejnekursus, det afhænger af hvor hyppigt man "serverer" og til hvor mange mm

http://www.foedevarestyrelsen.dk/OmFoedevarestyrelsen/Sider/forside.aspx

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 11-05-12 19:03

Tusind tak for jeres kanon gode svar.... men det er altså kun cupcakes, der skal tilberedes - ikke ting, der skal varmes op, stå på køl osv., men er sikker på, at det ikke kan lade sig gøre, fordi det er i privat hjem og så tror jeg det er mega svært at blive "godkendt" - jeg savner bare nogle retningslinjer, som jeg kan læse. Har ikke selv kunnet finde noget på nettet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-05-12 19:26

Prøv at ringe til din lokaleafd. af fødevarestyrelen, de burde kunne guide dig igennem junglen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-05-12 08:26

Her kan du læse en masse om reglerne for salg af kager fra eget køkken

http://www.baby.dk/debat/163461pi1/tips--tricks/regler-for-salg-af-kager-fra-eget-hjem.aspx
Citat
For få år siden var FVST udsat for mange henvendelser fra borgere som anmeldte hinanden på kryds og tværs og de måtte indse at de overhovedet ikke havde tid og mandskab nok til at kontrolere alle disse henvendelser, så de lavede en ny regel som hedder en bagatelgrænsen og den kan du læse om her

http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/04kontor/Vejl_privatsf%C3%A6re_bagatel.pdf

Godkendelse af svar
Fra : snerose

Dato : 03-07-12 14:04

Tak for svaret transor.