/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afløb i udekøkken
Fra : lhg1
Vist : 2737 gange
50 point
Dato : 10-05-12 10:51

Hej

I min kolonihave er jeg ved at lave et udekøkken med en håndvask.

Spørgsmålet går på afløbet.
Jeg har ikke umidelbart afløbsmulighed.

Jeg overvejer at lave en "sivbrånd" ved at bore et hul med et pælebord og så et hullet afløbsrør pakket ind i filt.

Men jeg ved ikke om en sådan løsning vil være - godt nok. i i øverit fungere.

Mvh.
LHG

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-12 10:55

Her i landet er myndighederne ofte lidt kildne med hensyn til afløb. Hvad siger folkene i havekoloniens bestyrelse - og hvad siger kommunen? Og hvordan gør dine medkolonister?
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-12 11:09

Om det vil fungere kommer fuldstændig an på jordbunden. Der, hvor jeg har have, kan gårdspladsen direkte og uden særlige forberedelser tage mod et tagnedløb fra 30 kvadratmeter tagflade også under skybrud. Den går nok ikke på fed sjællandsk eller østjysk lerjord. Her skal der formentlig nedgraves faskiner, kunstige eller ægte.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-05-12 11:44

En god sivbrønd, kan du lave ved, at grave en halv m3 ud, og fylde op med 3-8 cm sten, og lægge sand/jord oven på. Så vil du aldrig have problemer med affaldsvandet. Jo mindre vand du skal af med, jo mindrehul og visa verser.

som pbp_et også skriver: hvad siger bestyrelsen?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-05-12 12:58

køb en gammel trillebør-kør den ind under afløbet fra din udevask.
Så kan du jo bruge vandet til blomster/stauder/ træer mv blot ikke salat og jordbær mv andre afgrøder med spiselig del over jorden. Går ud fra du ikke skal rense pensler i udekøkkenvasken. Vil du have lidt mere gødningsværdi kan de manlige kolihavebesøgende jo urinere i "børen "

For 55 år siden havde min farfar en beholder i redskabsskuret hvor alle af hankøn blev beordret til at lade vandet-den blev tømt i køkkenhaven

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-05-12 13:32

du kan vel bare grave en faskqine ned. det bruger man normalt til den slags.
du kan købe den på tømmerhandelen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-05-12 14:09

Der er vist lige et spørgsmål om køkkenaffald / madrester.........det skal jo helst ikke være til rottefodring.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-05-12 23:04

Citat
I min kolonihave er jeg ved at lave et udekøkken med en håndvask.

Spørgsmålet går på afløbet.
Jeg har ikke umidelbart afløbsmulighed.

Det kan vel da klares med en kas ØL og nogle kolonister, så kan der da hurtig graves et rør ned og hend til rigtig kloark, det vil gi den største glæde ved et udekøkkenet i længden