/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering under trægulv
Fra : taunusanden
Vist : 3835 gange
100 point
Dato : 03-05-12 20:51

I år skal det være...
Stuen skal have en ordentlig omgang

Da der ikke er isoleret under gulvet, vil jeg tage det op og isolere derunder.
Det er gulvbrædder på strøer, max 30 cm ned til jorden.
Alt det med at passe på med hvis der skal graves ud og passe på sokkel har jeg styr på
Hvad er bedst til prisen at isolere med?
Bats, flamingo, laca nødder, eller?
Det er et gammelt hus der aldrig har set skyggen af en damp spærre. Og jeg tænker, huset har stået i over 100 år uden, det burde vel ikke være nødvendigt at lægge en sådan under gulv brædderne?

Gode erfaringer modtages med glæde

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-12 23:14

lecanødders isoleringsværdi er ringe. På papiret isolerer bats og flamingo lige godt. Begge dele skal der kapilarbrydende lag under. Flamingo har jeg mest fidus til hvis det skal i forbindelse med (fugtig) jord. Ulempen er at det ikke kan passes tæt til omkring konstruktionen. Prøv at lægge et snit ud af som det er og af som det skal blive.

Dampspærren har du ikke haft brug for idet der ikke har været isoleret. Dampen kondenserer kun, når temperaturen falder på vej gennem konstrutionen. Det gør den af gode grunde ikke gennem en uisoleret konstruktion, hvor den forresten også ventileres væk. Når du isilerer skal du have dampspærre. Læg den lige under gulvet, tap godt og før dampspærren op af væggene. Når gulvet er lagt taper du dampspærren fast til væggen. (RAw laver en tape til fastgørelse på murværk). Dette bliver skjult bag fodpanelerne.

VH

klemme 2006

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-12 00:01

Flamingo - Det er en fugleart. Kald det EPS, så burde alle vide hvad det er.

Lecanødderne er så djlig lette at lægge ud. Det er løst rockwoolgranulat også.
Hvis det er gået godt i mange år med træ direkte på jorden, må den være helt tør og yderligere kapilarbrydende lag overflødigt.

Du har nu et stillestående luftmellemrum mellem gulvbrædder og jorden. Det isolerer i sig selv ret godt. Mineralulden er kun lidt bedre fordi det holder luften bedre i ro. Det er ikke fibrene som isolerer.

Så du skal ikke tro ad du vinder fantastisk meget ved det store arbejde.

Jeg er i øvrigt enig med klemme2006

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-05-12 11:55

Det er et gammelt hus med 200mm på loftet og de gamle såkaldte fugt plader på væggene.
Idéen er at sætte gips vægge op på et stål skelet, med osb plader og isolering bag gipsen. Osb pladerne for at det er lettere at hænge ting op

Det med damp spærren, der er ikke damp spærre under isoleringen på loftet og bag ved fugt pladerne på væggen, som så vidt jeg ved også fungerer som isolering. Og jeg har ingen problemer med fugt. Derfor havde jeg svært ved at forstå nødvendigheden

Jeg havde håbet på at det blev mindre fodkoldt ved at isolere under gulvet. Ikke fordi det er slemt, har gulvtæppe på.

Men tror heller ikke det er gulv isoleringen jeg vinder mest ved, enig. Men det er vel med at gøre det bedst muligt når man er i gang
Tror klart det er isoleringen i ydervægge og nye tætte vinduer jeg kommer til at få glæde af.
Vinduerne er fra 1968 og ikke så gode som de har været, mildest talt.

Men konklusionen er at leca nødder eller granulat, med dampspærre under gulvbrædderne er et godt valg?
Vær ikke i tvivl om jeg vælger den billigste af de to løsninger

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-12 12:13

Behovet for dampspærre afhænger af flere forhold.
En vigtig ting er fugtbelastningen og ventilationen i rummet.

Hvis der er få mennesker i forhold til rummenes størrelse, og huset er rimeligt utæt ( ventileret) bliver indeluften næsten ligeså tør som udeluften. Der kan så ikke ske kondens i vægge, gulv eller loft

Men hvis man tætner, og glemmer udluftning, kan problemet hurtigt komme.

Et godt tegn på fugtproblem er hvis vinduerne dugger indvendig, om vinteren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-12 12:14

Det er ikke umagen værd at tage gulvebrædder op , blot for at isolerer med lecanødder.

Brug bats eller granulat.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-05-12 16:31

hvis du bare fylder isolering ned under gulvet, skaber du nogle fantastiske leveforhold for mus og rotter.
smid 8-10 cm beton først. så er der lukket for diverse smådyr og gnavere.
og dampspærre er ikke noget man har i gulvet. det hedder en fugtspærre og den skal ligge under isoleringen så fugten ikke trækker op i isoleringen.
brug rockwool til at isolere med, da det er lettere at få tæt i samlingerne og så er det også væsentlig billigere end flamingo.
husk at isolere helt op under gulvbrædderne. ellers får du ikke fuldt udbytte af isoleringen.
tag et kig i rockwools den lille lune inden du begynder på projektet

tømreren

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 04-05-12 20:16

du skal bruge flamingo eller styropol læk 3 lag forskudt spørg komunen så er du mere sikker på at det er i orden hvis du vil sælge en gang ellers kommer du til at hænge på en regning hvis det bliver opdaget ved ejerskift

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 04-05-12 20:26

Trimare

Kan du lægge et link ud til den rockwoolanvisning, hvor der ikke er dampspærre i forbindelse med et trægulv? Jeg kan ikke finde lige den.

VH

Klemme2006

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-05-12 00:47

Følger med.
Men der er vist flere delte meninger end forventet

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 06-05-12 12:22

Hvad siger folket så
Dampspærre under gulvet, fugtspærre under isoleringen, eller begge dele?
Gik i den tro at man kun måtte komme plastik på den varme side af isoleringen, men forbeholder mig retten til at lære noget nyt

Nogen erfaring hvordan mus og gnavere har det med leca nødder?

Godkendelse af svar
Fra : taunusanden

Dato : 10-05-12 22:09

Tak for svaret klemme2006.