/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Krematistik
Fra : braveheart
Vist : 1448 gange
200 point
Dato : 29-05-03 03:22

Hvad betyder eller er Krematistik?
Det er set i sammenhæng med "struktur fetichisme"

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-05-03 06:52

Det var en af de sværere.

Jeg har fundet en artikel i et svensk kirkeblad, som anskueliggør begrebet "krematisme"

Som jeg udleder det, er det en økonomifilosofisk anskuelse, som min gamle ven Aristoteles for år tilbage har tumlet med

Men døm selv.

[citat][/code]
Det finns en annan syn på ekonomi än dagens giriga och kortsiktiga. Redan för 2 500 år sedan skilde den grekiske filosofen Aristoteles på Oikonomi och Krematism. Oikonomi står för hushållning med naturtillgångar och långsiktighet. Den tar hänsyn till jordklotets/samhällens kostnader och intäkter samt att det finns en naturlig mättnadsgräns. Krematism är raka motsatsen. Den står för hushållning enbart med pengar och kortsiktighet. Den tar endast hänsyn till köparens och säljarens kostnader och intäkter på en marknad samt att det inte finns en naturlig mättnadsgräns. Den girige blir aldrig mätt på pengar. Krematism gör att pengar ansamlas, eftersom man tjänar pengar på pengar. Den gör rika rikare och fattiga fattigare. Dagens ekonomi är mycket krematisk. I den tillåts människors egoistiska egenskaper att frodas.[/code]

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 29-05-03 07:02

Du kan da forresten lige få linket. Så kan du læse det hele.

http://www.kyrkanstidning.com/arkiv/2002/kt49/nyheter/debatt.html

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 200 point
Dato : 29-05-03 09:07

Hej

Som ram2 skriver så er det en af af de svære. Jeg kan tilføje, at bl.a. Karl Marx brugte udtrykket i han s bøger, til beskrive visse vestlige tendenser i det kapitalistiske verdenssamun. Netop det med at rigdom avler penge og fattigdom avler nød (mere fattigdom). Det er ikke umuligt at finde noget på nettet, men jeg kan nok være i tvivl om du kan finde noget på dansk.

Ordet stammer - så vidt jeg har kunnet spore det - fra latin. Det er også grundstammen for navne i en blomst (Crematis)
Denne bloms er netop kendt for nogle meget klare og "helt ekstreme" farver (typisk blå/purpur/rød) - og det kunne måske lede tanken hen på - sammen med det ram2 har skrevet - og som jeg lige har tilføjet, om vi ikke kunne oversææte det med noget af følgende:
"meget sort/hvidt" eller måske "meget ekstremt".

I henhold til struktur fetichisme, så er det omtalt i bogen "TÆNK FREMTIDEN" af Ole Ravn Jørgensen :
Citat
Ravn Jørgensen, Ole
Tænk fremtiden : om kvalitet i ledelse, politik og undervisning
1. udgave. 1999. 413 sider, illustreret
Forlag: Borgen
Emne: værdifilosofi ; fremtiden ; kvalitet ; ledelse ; politik ; undervisning
Opstilling i folkebiblioteker: 15
Om behovet for virkeliggørelse af værdiforestillinger byggende på stillingtagen til filosoffer lige fra oldtiden til nutiden
Med litteraturhenvisninger
ISBN: 87-21-01105-2
Pris ved udgivelsen: kr. 459,00

I denne bog svarer anvendelsen til beskrivelse af at "mere avler mere".... (Fundet i anmeldelser af bogen) - altså igen rig bliver rigere og fattig bliver fattigere.

Som sagt er det svært at finde noget konkret på nettet. De fleste sider er japanske (og handler om blomsten) og så er der ganske få tyske, lidt på latin og endelig lidt på noget rumænsk (tror jeg - kan ikke læse det!)

Så ovennævnte må være mit bud - men jeg kan og vil ikke garantere 100% , syntes bare det kunne være sjovt at kigge lidt på det - man kunne jo gå hen og lære noget.

mvh

BenKvist

Godkendelse af svar
Fra : braveheart

Dato : 23-06-03 06:57

Tak for svaret benkvist.