/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Alfix - typer ???
Fra : myg
Vist : 2243 gange
100 point
Dato : 19-04-12 11:06

Hej igen (især Benny og Hejdu)

Er nu kommet i tvivl om følgende:

Hvad er bedst til mit gulv: Normalfix eller Combifix (som jeg har brugt til at mure diger op i cementblokke udendørs) ?

Skal gulvet "bare" rengøres og vædes eller skal der en primer / binder til ?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 110 point
Dato : 19-04-12 11:31

Hvis du har Combifix så brug den, Normalfix er lidt billiger og kan sagtens bruges til dit gulv, og det er nok at rengøre gulvet for støv og olierester mm. og så fugte det inden du spartler det.

Hvis der er alt for store huller over ca. 5mm. i gulvet, skal du fulde dem op først og lad det tørre, inden du spartler hele gulvet.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-04-12 12:11

Jeg har ikke nogen af delene på lager, og hvis den billige er god nok, så ....
Men hvad er forskellen egentlig?

Når jeg fylder de større huller (> 5 mm) er det så stadig med "fix" eller kan jeg bruge cement 1:? strandsand eller bakkesand ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-04-12 13:12

Combifix er mere elastist, bruges mest hvor der er gulvvarme, hvis hullerne/revnerne er så store at du kan få en finger eller 2 ind, så vil jeg fylde dem op med 1del cement + 3-4 del sand.
For Normalfix synker lidt når det er større hulder/revner der skal udfyldes.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 19-04-12 14:03

du kan komme rene gruskorn i spartelmassen så synker det ikke jeg bruger kvarts sand

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-04-12 17:49

Hejdu58 ==> Jeg er ikke sikker på at hun vil bryde sig om det med at fylde cement i der hvor jeg kan få en finger eller to ind ..........

Undskyld, men jeg kunne altså ikke dy mig

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-04-12 17:51

ove112 ==> Nu består al sand vel i bund og grund af kvarts, så ..... men kan strandsand købt i pose bruges hertil ???

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-04-12 18:21

Nej, din kone vil sætte stor pris på at du kun fylder cement i revnerne i garagegulvet

Strandsand er ikke det bedste at bruge, det er lidt for finkornet, men du kan godt bruge det, du skal bare ikke blande mere end 2-3 del sand i 1 del cement, tilgengæld er det så findt at du kan presse det helt ind i alle revner i dit GARAGEGULV.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-12 22:27

Et par centimeter huller skal forstærkes med 04 grus (murergrus) en del grus til 2 dele Combifix.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 20-04-12 06:52

køb du hellere noget primer. det er et rigtig dumt sted at sparebda vedhæftningen optimeres væsentligt!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-05-12 11:31

Hej igen
Nu har jeg "spartlet" en del af gulvet med Normalfix med en smule strandsand tilsat, og det var egentlig let nok, når jeg forinden fugtede betonen med vand, men:
Overfladen blev ikke tilfredsstillende, så leg lavede en tynd opløsning af "ren" Normalfix, som jeg svummede gulvet med og afsluttende glattede med en svamp.

Det blev bedre, men der er dog enkelte mørke skjolder, som jeg tager som et udtryk for at det endnu ikke er helt gennemtørt/hærdet efter en uge ?????

Men overfladen virker ru (pga svampen måske) og skal ligesom slides glat.

Kan det lade sig gøre - som ved ren beton - at lakere overfladen med vandbaseret gulvlak + vand 1:1 for at forstærke overfladen og gøre den modstandsdygtig overfor vand (det er den nemlig ikke nu!) ?????

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 16-07-12 11:03

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-07-12 11:04

Nå, her skal afsluttes
Jeg har nu spartlet resten af gulvet - først huller og dernæst det hele - med Normalfix og det er sådan set ok, men jeg har døjet med at der kom små (luft)huller i overfladen ved optørring. Jeg sprang over svumningen og efterfølgende afslibning idet jeg havde valgt at male gulvet efterfølgende og håbede så på, at malingen ville fylde hullerne.
Efter 2 x maling er hullerne dog kun fyldt i mindre grad, men resultatet er OK - det er trods alt "kun" et hobbyrum.
Tak for bidrag til alle implicerede.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-07-12 23:30

Selv tak myg