/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Cement/mørtel/beton ???
Fra : myg
Vist : 4207 gange
100 point
Dato : 18-04-12 15:14

Jeg har et gammelt garagegulv, som gennem de sidste årtier har fået en del huller og revner. Nu er det blevet gulv i et indendørs værksted/hobbyrum, men jeg vil gerne have det shinet op.
Jeg har forsøgt at lappe hullerne med cement:standsand 0-2 mm i forholdet 1:2,5, men det er ligesom det ikke hærder ordentlig op. Jeg kan "nulre" det af igen som "sand". Ligeledes med de huller i væggene jeg har lappet med samme blanding.
Hvad gør jeg forkert?
Vil det hjælpe med et andet blandingsforhold ?
Jeg kunne godt tænke mig at swumme hele gulvet med sådan en blanding - evt. med beton-klæber i. Kan det lade sig gøre - så det hærder ordentlig op og bliver slidstærkt nok som gulv?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-04-12 16:25

Hvis du selv har fundet det strandsand så er der for meget salt i.

Du skal bruger murergrus (ca. 4 mm) og blandingen skal være 3 grus og en cement.

Du bør "svumme først" - altså "male eller kaste med en suppeblanding af cement og grus 1-1
Men det er der nok flere meninger om.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-12 16:34

Strandsandet er købt i Silvan :)
Jeg har brugt det for ikke at få for store korn idet, men er det derfor, at det ikke rigtig "hænger sammen" ? Jeg er ude på at få fyldt de små revner, sprækker og huller op , så gulvet bliver forholdsvis glat igen, men uden at lægge et egentlig lag ovenpå (problemer med lofthøjde).
Derfor hælder jeg lidt til at lave en lind blanding og trække/koste hen over gulvet, men :

Hvordan får jeg det så stærk at det ikke slides af igen med det samme (betonklæber???) ?

Jo mere vand jo svagere beton, men kan man kompensere for det ved at bruge mere cement ???

Har vi ikke en murer på banen ???

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-04-12 16:38

Hej myg
allerførst vil jeg råde dig til at slette dit nr. 2 spørgsmål med nøjagtig samme ordlyd som dette, det er vel en smule spild af point - jeg vender tilbage om få min. med et bud på hvordan du løser dit problem
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-12 16:42

Tak for det Benny - havde ikke set jeg var kommet til at indrykke det 2 gange

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-04-12 17:26

Hej igen myg.
Tilbage til dit gulv - først og fremmest skal du sørge for en MEGET grundig afrensning og rengøring, der må ikke være olierester e.l. tilbage på gulvet - det kan også være en fordel at "rubbe" det lidt f.eks. med en stålbørste.
Så påfører du hele gulvet en betonbinder - der er flere fabrikater, det kan f.eks. være denne:
http://www.traelasten.dk/WebShop/Malerartikler?GroupID=105&ArticleID=1744
gulvet må gerne være vådt/fugtigt når du påfører det, brug en kalkkost og spar ikke på det .....
Bagefter kan du så lægge et pudslag/slidlag - hvis du ikke ødelægger din lofthøjde må den ikke være alt for tynd hvis den skal blive stærk, gerne et par centimeter eller tre tyk - du skal ikke bruge strandsand men derimod noget "skarpt" grus - i grusgraven kaldes det vasket grus (op til 0,4) - det blander du så i forholdet 1 del cement til 3 dele grus - bland det grundigt, og så må det også gerne være godt fugtigt, dog ikke helt vandigt, det gør det meget lettere at fordele det og glitte det af, hvis det ikke er alt for tørt.
Det skulle meget gerne blive bære-hærdet på 3 - 4 dage og husk på, at med alm. cement er det ikke rigtig gennemhærdet før om 21 døgn.
Det kan glittes meget fint af, og blive helt blankt, så er det op til dig om du evt. vil male det bagefter.
Held og lykke med det og god fornøjelse
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-04-12 17:29

Brug en standart fliseklæber til at spartle gulvet over med, så får du et ensfarvet gulv og klæberen kan komme ned i de små revner der er i gulvet, og det er meget stærkt overflade du får, underlaget skal selvfølgelig være rent og fri for støv og olie rester mm,

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-12 18:33

Tak Benny. Jeg kan godt se, at se nok er den mest rigtige måde at gøre det på, og jeg bør nok overvinde mig selv og gøre det
Men hvad mener du om hejdu58'ers forslag med fliseklæber. Er det en genvej, der kan bruges - jeg tænker mest på om slidstyrken er i orden og det ikke smuldrer ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-04-12 18:43

jo jo - som Hejdu58 skriver så kan du godt spartle gulvet med en fliseklæber -
det bliver også meget hårdt og kan godt trænge ned i revnerne, hvis det har en tilpas lind konsistens -
det er dog noget vanskelligere at arbejde med og hvis det skal blive rigtig glat, så skal det foregå forholdsvis hurtigt, da det ikke har ret lang tørretid/hærdetid i forhold til en cementblanding -
hvis det var et lille hjørne du skulle spartle, så kunne det fint gå, men til et helt gulv vil jeg absolut anbefale den metode jeg omtalte i mit tidligere indlæg
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-04-12 19:28

http://www.flise-eksperten.dk/shop/alfix-normalfix-graa-188p.html

Det er rimeli let at spartle at spartle gulvet ud med en bred spartel på ½ m, og det bliver glat og jævnt, du skal blande 3-4 kg af gangen efter forholdene som beskrevet og så lige have en lille sjat mere vand i, fugt gulvet med en kalkkost og sørg for at have en spand med vand i hvor spartel og værktøj kan være i, når du ikke lige bruger det, du får den glattes overflade, hvis spartlen er ren og fugtig.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-12 19:41

PS. Der går ikke så meget fliseklæber til som du måske tror, 2 sække så kommer du langt, det er jo kun en tyndt læg der kommer på når de bruger en bred spartel, du kan jo prøve at holde spartlen lodret på gulvet og se hvor der er luft under den, det er kun få mm. der skal ligges på for at få et gladt gulv.
Så jeg vil bruge fliseklæber, med mindre du vil have gulvet hævet, så er det som Bennymanden
beskriver, men det er betydeligt større arbejde med det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-04-12 20:25

OK - jeg forestillede mig store huller - men til revner er er fliseklæb godt nok.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-04-12 20:38

Super. Tak til begge to.
Jeg smider lige lidt points til dig også Benny.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 18-04-12 20:38

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-04-12 00:29

Selv tak myg