/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipslofter uden armeringsbånd?
Fra : Nomaden
Vist : 5530 gange
50 point
Dato : 17-04-12 08:05

Jeg har sat et gipsloft op i mit køkken og er gået igang med spartlingen - men glemte desværre at få lagt armeringsbånd i samlingerne :( Har indtil videre kun nået at spartle 1. gang med noget grov sandspartel. Kan det anbefales at forsøge at lægge båndet i, før jeg spartler 2. og evt. 3 gang, eller er det ligegyldigt, nu hvor det ikke kan ligge direkte nede i revnen? (og kan armeringsbåndet i det hele taget binde på sandspartlen?). Skal jeg evt. bruge papir i.st.f. armeringsbånd pga. det er tyndere, så loftet bliver mest muligt jævnt (nu hvor båndet/papiret ikke kan lægges ned i revnen, men kommer til at ligge ovenpå det første spartellag)? Jeg har under alle omstændigheder tænkt mig at sætte filt på loftet til sidst.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-04-12 09:30

Risikoen er at dine samlinger revner. Når der ikke er armeringsbånd i.
Det skal ikke ned i revnen men spænde over og udligne kræfter hen over samlingen.

Du kan jo slibe samlinger ned og lægge båndet i. Og derefter spartle det til igen.

Personligt vil jeg hellere lavet arbejdet om, end at bruge tiden efter til at fortryde når revnerne kommer.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 50 point
Dato : 17-04-12 11:12

Det var ikke så godt, men det kan sagtens redes.
Du skal bruge papirstrimmel både i spartleranden og tværgående samlinger.
Spartle randen op med enten medium eller gibs spartelmasse (gibs er bedst).

Læg papirstrimmelen i og tryk den fast med 10-15 cm spartle. Det samme gælder tværgående samlinger.
Gentag spartling igen når spartling er helt tør. VIGTIGT! Hvis du spartler over papirstrimmelen før den er tør kan papirstrimmelen slippe.

De tværgående samlinger skal spartles op til 4 gange så du får udlinet bulen/forhøjningen.
1 gang ca.20 cm bred 2.g 40 cm 3.g 60cm og 4.g 100 cm

I spartleranden spartles der 3 gange. 1.g skal randen og papirstrimmelen fyldes op/sætte i.
2.g fyldes randen op igen med overlæg til begge side på ca. 3 -5 cm... 3.g spartles med bred spartle ud til 40.cm

VIGTIGT! Hvis der skulle komme små buler, hvor papirstrimmelen er sat i, kan man skær bulerne ud og pletspartle over dem et par gange med grov sandspartle. (bank på bulerne så kan du mærke om de slipper)

Alle øjne/skuehulle spartles 2. gange

Herefter slibes hele loftet med girafsliber eller slibeklods korn 100/120. VIGTIGT! Hvis du bruger girafsliber skal du slibe på ydersiden af spartlesamlingen. I midten skal der slibes med let hånd.
Tjek efter med hånd og bred spartle om der skal slibes med af. Sæt spartlen op mod samlingen og se om der skal slibes mere eller mindre af.

VIGTIGT! Til det perfekte loft. Mange springer denne spartling over, men det er den der giver finishen. Især hvis du har lysindfald (sidelys) Man kan se alt!

Lav en tynd blanding med medium sandspartle og vand. Rør det op i kar eller malerspand og rul det på loftet med stor malerruller og udglat det herefter med stor spartle.

http://www.youtube.com/watch?v=OUxt_DQlSR8&feature=relmfu

Herefter slibes hele loftet igen og du er klar til grunding med Microdispers, opsætning af filt (ubehandlet) med klæber og maling af loft med refleksfri maling (Glans 01/02) loftmaling, samt fugning m.m.

Et lille fif når du skal sætte filt op, kan du lave 2-3 afmærkninger på 95 cm fra væg og ud.
Når filten sidder der og er glatte ud mod væggen, tager du en kost og går fra midten af, ned i den anden ende. (hvis den krøller..... af med den igen, og prøv igen)
Herefter skal næste bane, bare havde et overlap på ca. 3 cm, med den skal også være lige ellers får du problemer når du kommer ned i den anden ende. Overlappet skæres ud med hobbykniv og inderflappen tages ud og glattes herefter ud med enten gummispartle, kost, tapetkost eller spartle...

Held og lykke

McBobo

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-04-12 20:48

Jeg bruger aldrig armeringstape - og jeg har herhjemme aldrig haft noget der sprak.

Der er både 1 lags gips på forskalningsbrædder på skrå vægge, og 2 lag gips på lofter - også på forskalningbrædder per 30 cm. Jeg har også lodret gips på krydsfinerplader. Måske 400 m2 i alt.

Derudover har jeg brændeovn - så der er tørt om vinteren.

Men til trods for det så har jeg aldrig haft problemer med sprækker.

Jeg har ej heller sprækker i mellem to gips plader i forlængelse - til trods for at der ikke er mulighed for at sætte armering imellem to ender.

Dog skal det siges at jeg bruger filt efterspartling, så klæber og så 3 lag billig maling

Godkendelse af svar
Fra : Nomaden

Dato : 17-04-12 23:54

Tak for svaret McBobo. Jeg lægger bånd i inden 2. og 3. gang spartling og håber det bedste.