/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Kædefedt
Fra : nomore
Vist : 1391 gange
20 point
Dato : 16-04-12 06:53

Hvor kan man købe den gamle fedt til at koge kæder i.

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 30 point
Dato : 16-04-12 07:45

Noget i nedenstående links der tyder på det kan man ikke købe mere og teknikken blev forældet for 25-30 år siden.

Jeg har selv en veterean MZ 150 og har da "reddet" kæder ved at rense i petrolum /trykluft og så så koge dem i kasseret gryde udendørs på en kasseret gril i alm syrefri konsistensfedt sluttelig blæse overskydende fedt af /skiftende med opvarmning af kæden med varmepistol.
Sluttelig en gang servisol spray.

Det har da virket men nu er det jo også en maskine der sjældent kører over 80 !!!

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/83504

http://www.kinojserguru.dk/index.php?view=items&cid=1%3Aventiler&id=27%3Ahvordan-renser-og-smorer-jeg-kaeden-&pop=1&tmpl=component&option=com_quickfaq&Itemid=4

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 16-04-12 07:50

Hej,

Eneste mulighed er hvis du er heldig at falde over det på stumpmarkeder som f.eks Herning, Fredericia, Års m.m.
Det er mange år siden produktionen af kogefedt stoppede. Nu tildags hvor stort set alle kæder er med en eller anden form for O-ringe er kogning ikke en mulighed!

Men kunne også godt selv bruge det ind imellem til køretøjer med kæder uden O-ringe. Men jeg bruge god kædespray - det fungere fint.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 16-04-12 08:32

Citat
Noget i nedenstående links der tyder på det kan man ikke købe mere og teknikken blev forældet for 25-30 år siden.

Har været på dine links..
--
Det var nu også bare for at genopleve nostalgien ved at koge kæden

Jeg bruger selv fedt på spray, men om det trænger lige så godt ind som en kogning?
Har på det sidste brugt caramba - før den fik fedt - for at det skal trænge bedre ind.

Og så er de gamle kæder jo heller ikke særlig dyre - SÅ bare for at høre.

ellers smider jeg bare en hjemmelavet kæde smører på
syntes bare det sviner af h til samt fælgen bliver total svinet til
men sikkert bare mig der giver for meget olie.

Jeg kan dog ikke se/ mærke forskel,
da jeg altid skifter kæde og tandhjul hvert år.
Og efter 10,000km ser tandhjul ikke pæne ud mere
kæden = tja, den følger jo med tænderne og har det sikkert ikke bedre

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 16-04-12 08:35

Citat
i alm syrefri konsistensfedt sluttelig

Skal da lige afprøves engang ved lejlighed

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-04-12 11:09

OK-nu har MZ veteranen lukkede kædekasser så det er bare at fylde godt med fedt på -det bliver indendørs" og kastes ikke rundt uberegneligt/farligt

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-04-12 22:17

for 40 år siden, på en Yamaha180 lagde jeg kæden i benzin (fjernede urenheder bedre end petroleum). Kogte den efterfølgende i 1dl motorolie (sae30) blandet med 1dl gearkasse- eller kædesavsolie tilsat 1 spiseske fint grafitpulver.
Efterfølgende blev blandingen påført med pensel ca 1 gang om ugen (op på centerfor og i 1. gear)

Gearkasse- eller kædesavsolie giver en god vedhæftning og minimerer udslyngning.