/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Gældsernæring
Fra : xodeus
Vist : 4419 gange
200 point
Dato : 28-05-03 10:04

Hej jeg har lige hørt om at man kan få stillet alle sine gæld i bero for en periode sådan at man ikke skal betale afdrag og renter vhis man ikke har råd til det! Er der nogle af jer der ved hvor man søger om det henne??

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 210 point
Dato : 28-05-03 10:31

Hej med dig - det hedder ikke gældsernæring, men gælds-sanering.
Det er et ret omfattende emne som du kan læse meget mere om på disse sider :
http://www.advokaten-online.dk/Gaeldssanering.htm
og
http://www.advokatthim.dk/gaeldssanering.html
og
http://www.flere-penge.dk/G%C3%A6ldssanering.htm

og listen er noget nær uendelig - der er en masse krav man skal opfylde, det kan være størrelsen på gælden, dens opståelse, men i alle tilfælde er det noget man skal have vurderet. Derfor er mit råd - læs godt og grundigt på det, og tag en snak med en advokat.

( men sådan rent praktisk får man gældssanering ved at søge om det - en formular til det rekvireres hos Skifteretten )

Karina

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-05-03 10:37

Glemte lige at sige - at gældssanering ikke er om at stille noget i bero, det går ud på at man i en 5 års periode, får stillet et beskedent beløb at leve for stillet til rådighed, og betaler i de 5 år til de kreditorer man har, når de 5 år er gået, er man gældsfri.

- som sagt der er så mange ting og regler om gældssanering, så anbefaler du læser en masse om det.

- uden at tage pippet fra dig, - en gældssanering er ikke nem at få der er som sagt en masse regler man skal opfylde.

Man kan få gældssanering i alle gældstilfælde, men oftest skal gælden være oppe om 250.000 kr. størrelsen
( det er dog bevilget i gældsposter mindre end det )

God læselyst !!!

Karina

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 28-05-03 10:41

mange tak! hermed får du dine point!

Godkendelse af svar
Fra : xodeus

Dato : 28-05-03 10:41

Tak for svaret Fnollerpige.

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 28-05-03 10:42

Hej

Ja der er også en anden vigtig faktor, og det er at man skal have en FAST indkomst. Det vil rent faktisk sige, at folk på overførselsindkomst (kontanthjælp, sygedagpenge m.m.) som udgangspunkt ikke kan få gældssanering.

Sandsynligheden for at man får en gældssanering er også afhængigt af hvor i landet man bor. Selv om der er tale om de smme love og regler, så vurderes disse forskelligt af fogedretten.

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-05-03 10:48

Ja det er rigtigt...... fast job og bopæl - og et job der svarer til ens kvalifikationer - så hvis man er uddannet dyrlæge nytter det ikke noget at tage et mindre godt betalt job, for at undgå at betale for meget tilbage ( men det er jo indlysende )

ja det er rent "regel-helvede" !!
.... og man skal være indstillet på 5 meget magre år, men hvis gælden er meget stor - er det i sidste ende det værd.

Karina

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 28-05-03 10:50

Hej Benkvist.
Lige en lille korrektion.

Jeg kender personligt 2 pers. der på trods af at de var på overførselsindkomst. henholdsvis arbejdsløshedsunderstøttelse og bistandshjælp, har fået bevilget gældssanering.

Begge fik i øvrigt en såkaldt 0 løsning, hvilket i praksis vil sige at al gæld eftergives. Den ene boede i Kbh. og den anden i Jylland. Når jeg nævner det sidste, er det fordi gældssaneringsanmodninger behandles vidt forskelligt i de forskellige retskredse i landet

Man kan med fordel flytte til provinsen, der er en tendens til nemmere at få den bevilget.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 28-05-03 11:26

Og lige til dig Fnolle mv.

Der er selvfølgelig mange detailregler, der kan gøre det indviklet, at få bevilget en gældssanering. Men som hovedregel skal der tages hensyn til 5 overordnede ting:

Gældens størrelse
Gældens alder
Hvordan er den opstået
Hvor gammel er ansøger
Ansøgers arbejdsduelighed
Ansøgers formueforhold

Man skal ikke påregne at få den bevilget, hvis man som 22 årig for 1 måned siden har lånt 200.000 af en rocker til at finansiere en hashhandel med, som så gik galt

En typisk gældssanering vil indeholde følgende momenter:
Du er for gammel til at du med en for dig normal indkomst kan afvikle gælden inden for en rimelig periode, typisk 5 år. Dette moment indeholder både noget om din alder og gældens størrelse. Altså høj alder, lille gæld. Lav alder stor gæld.

Det mest normale er, at man efter en gældssanering har så meget tilbage til sig selv, at det svarer til det man har til rådighed , hvis man er på bistandshjælp i en periode på 5 år. Hvis ikke der kan afsiges en dom med en 0 løsning, ligger de typisk på 5 - 10% af hovedstolen.

Eksempler:

Du skylder 1000.000 væk. Gælden er opstået på en måde der er acceptabel for gældssanering.
Du er 30 år. (30 år tilbage på arb. markedet)
Du tjener 12.000 kr. efter skat.
Faste udg. 5000 kr.
Du har 7000,- kr. tilbage til personligt underhold
Dette er 4.500 mere end du ville have, hvis du var på bistandshjælp.
Du kan altså afdrage 4.500 * 30 *12 = 1.620.000 kr.
Du får formentlig ikke få bevilget en gældssanering. Hvis du får vil. det sikkert blive som en %del af det skyldige beløb

Du skylder 1000.000 væk. Gælden er opstået på en måde der er acceptabel for gældssanering.
Du er 60 år. ( 7 år tilbage på arb. markedet, måske)
Du tjener 7.500 kr. efter skat.pr. md.
Faste udg. 5.000 kr. pr.md
Du har 2.500,- kr. tilbage til personligt underhold
Dette er det samme som du ville have, hvis du var på bistandshjælp.
Du kan altså afdrage 0 * 30 *12 = 0 kr.
Du får formentlig få bevilget en gældssanering med en 0 løsning

Disse eksempler er sikkert fyldt med fejl, men skal også kun give et grovbillede af hvordan en ansøgning om gældssanering kan forløbe. Typisk er den enkeltes forhold meget mere komplekse, end det er muligt at vise i et eksempel.
Som du siger:” Det er indviklet”.

Som en lille trøst, skal det nævnes, at det er gratis at ansøge. Det skal foregå gennem en advokat, men Skifteretten eller Sø og Handelsretten (som behandler disse sager i Kbh.) betaler advokaten.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-05-03 11:39

Tak for den lille oplysning Ram *S

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 28-05-03 11:54

Hej. Det kostede mig lige 20 skarpe, at se din lille besked Men det er ligemeget, jeg har så mange, og jeg kan jo ikke veksle dem til Euro, som de bruger i Spanien (Så fik jeg lige den med)

Ram (snart Don Ramo)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 28-05-03 12:10

Hej Fnolle.
Har lige siddet og kigget nogle af de links igennem du angav . Nu forstår jeg egentlig ikke hvorfor jeg gav mig i kast med den laaange udredning. Du havde jo sagt hvad der skulle siges, og det samme gælder faktisk også Benkvist. Med den undtagelse, at man ikke nødvendigvis ikke må være på overførselsindkomst.

Det må være Spansk eufori, det er i hvert tilfælde ikke pointluderi, de var jo smuttet. Sorry begge.

Jeg vil daffe ind til Hovedstaden, sætte mig på en lille café og få en spansk vand.

Ram

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 09-12-03 01:29

Det er ikke rigtigt at al gæld kan saneres... Nyere gæld saneres ikke... Ældre gæld af en vis dato og størrelse kan om muligt saneres.... men der er visse undtagelser... Og nej ikke alle kan få en sanering... men se på ret og rådshjemmeside..

MvH Klotilde

Kommentar
Fra : mt9277

Dato : 10-12-03 13:57

Tak til alle for deres indlæg det har givet mig en god&bred viden....Tak
Mvh Mick