/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
mus
Fra : karin42
Vist : 1011 gange
100 point
Dato : 05-04-12 13:10

Vi er så " heldige " at der bor mus hos os , men udenfor heldigvis .

hvem kan fortælle mig hvad det er for en slags. Vi har set en lille lysegrå 4 - 5 cm og en lidt større der var farvet som en ræv på ryggen.

De drak nok så frejdig af fuglenes vandskål.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-12 13:20

Mon ikke den mindste kan være en markmus?? længden du nævner passer dog ikke helt, i forhold til hvad de skriver her

http://da.wikipedia.org/wiki/Markmus

men der er også halen også målt med

Vi har en mus der er så fræk, at den går ind og æder kaninernes tørfoder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-12 13:22

Iih prøv lige at se en sød husmus her

http://da.wikipedia.org/wiki/Husmus

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-04-12 14:16

Jeg tror at det har været en lille markmus du har set karin42, og Nordsted1, jeg har oplevet det samme som du ved min kanin, det var dog en markmus der ofte kom til middag hos min kanin.
Jeg opdagede den en dag da jeg var ude og give min kanin mad før jeg tog på arbejde.
Jeg havde "glemt" æsken med tørfoderkugler og da jeg tog æsken op og åbnede flappen så det kunne hældes ud sprang der et lille dyr op og ud af æsken og løb op af mit jakke ærme til min skulder hvor den i et langt hop fra landede oven på kaninburets topog i 2-3 spring var den ude af syne.
Jeg skal være ærlig og sige at jeg blev enormt bange og var ved at ryge på røven, indtil min hjerne forstod hvad der var sket, derefter lo jeg meget over min egen opførelse pga: en stakkels lille sulten mus.
Efter denne oplevelse tog jeg altid æsken med ind når jeg havde foderet min kanin og heldigvis var musen mere sulten end den var bange for mig for den kom lige så frækt ud af kaninens hus når jeg havde givet den foder, lige så snart jeg havde lukket buret kikkede det lille hovede ud for at se om der var klar bane og derefter var det over til kaninmad, jeg ved ikke hvad min kanin tænkte når denne lille hårboldt benede forbi den og begyndte at spise lige så frækt foran den, i starten fulgte kaninen musen med øjene, men der gik ikke mere end et par dage, så lod den som om den ikke så den.
Jeg ved ikke om musen flyttede ind men den var der hver morgen, lige til vinteren kom så var den en dag væk.
Indtil en forårs dag hvor den eller en der lignede den, var tilbage, så en dag midt på sommeren var den væk igen og siden da har jeg ikke set den mere, desværre jeg var ellers blevet glad for den lille "tyveknægt"
Sådanne oplevelser glemmer man heldigvis aldrig.
MVH. alan57

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-12 14:18

Her lidt om hvordan du slipper af med bæsterne:
http://www.chrisal.dk/rotter.htm

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-04-12 15:59

Det er bare et spørgsmål om tid før de finder vej ind i huset.

Accepteret svar
Fra : alan57

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-12 16:55

Jeg var klar over at der ville komme nogle der lige ville indvide os tåber i hvor farlige ting vi havde gang i og her er så toppen af poppen, nemlig o.v.n. og ikke mindst taunusanden.
Hvis man bruger knoppen bare en lille smule og ikke hader alt det man ikke kan kontrolere, bare fordi de er til, så ville man vide at mange dyr faktisk lever af disse små gnavere, jeg kan nævne et par af dem nemlig ræven og mange ugler og hvis i ikke kan holde jer så er der et skadedyr der vil give mange flere problemer end i aner og de bliver sku ikke så nemme at slå ihjel som de værste skadedyr vi har haft på halsen.
Så vidt vi ved aner biologer og videnskabsmænd ikke det helt rigtige antal, nogle mener at tallet nærmer sig de 7 milliader mens andre mener at bestanden nu er langt over 7 milliader.
Jeg ved det ikke, de er vældige gode til at leve under alle forhold og det er lige fra den varmeste ørken til det koldeste sted mod nord.
Her er mus ja selv rotter o.v.n. småting, jeg ved ikke hvad vi skal gøre, gør i?
Jeg slipper for at gøre noget pga: min narturlige livslængde som jeg er taknemlig for at have.
Og før i ryger i blækhuset og råber op om racisme, vil jeg lige sige at jeg er ligeglad om dem der bliver valgt til at må formere sig er sorte-røde-gule eller hvide, selv deres religion betyder ikke noget for mig.
MVH:
alan57

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-12 17:19

Det har intet med racisme at gøre, det med at sikre sit hus mod skadedyr hvis der er en sprække hvor man kan stikke en blyant ind, så kan en mus også komme ind, så små sprækker er der mange af i et gammelt hus, og mus yngler meget mere end mus(limer)
God påske til alle med eller uden mus i køkkenet

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 05-04-12 18:15

Tak for svaret alan57.

Tjae .... selvom jeg faktisk er bange for mus , så får de to " bæster " nu lov at leve lidt endnu .

og rigtig god påske

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-04-12 19:15

Vi har musegift strøet ud over hele loftet, så hvis den har tænkt sig at slå sig ned der, så skal den ikke spise deroppe... men mon ikke den bedre kan li' kaninernes luksusblanding

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 06-04-12 11:41

Jeg takker mange gange på mine og "bæsternes" vegne.
Vi skal huske på at det ofte er menneskets skyld at vi får for mange af en art og hvis de så spiser eller laver ting vi ikke vil have kalder vi dem for skadedyr også går jagten ellers ind, men tit er det vores egen skyld fordi vi nogen gange af uvidenhed eller fordi det kan betale sig fjerner disse skadedyrs naturlige fjender, mange lande har måtte lære på den hårde måde bla: Australien hvor musen kom ind i landet med en masse vare og her var der ikke nogen naturlige fjender til at standse dem, jeg har set film hvor jorden var levende af mus. man kunne ikke gå uden at træde 2-3 mus ihjel jeg glemmer ikke de billeder og det løber mig koldt ned af ryggen bare at skrive om det nu, hvis du kikker efter det så er de indslag nok på internettet endnu.
Nu har det fået et nyt problem down under nemlig den Africanske tuddse som de indførte med vilje fordi den spiste nogle insekter som åd deres afgrøder, en rigtig god ide især hvis de havde et dyr der kunne holde bestanden af tudser nede også, men det havde man glemt og nu er disse kæmpe tudser næsten alle vegne, hvis et dyr prøver at spise tudsen dør de, fordi denne tudse presser noget saft ud af ryggen der ligner tykmælk og det er giftigt, genialt ikke?.
Man skal passe meget på når man vil gribe ind i naturen.
MVH.
alan57