/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Dyretransport
Fra : susss
Vist : 1093 gange
100 point
Dato : 04-04-12 10:41

Er der nogen som kender et godt og billigt transport firma som køre små dyr kaniner frem og tilbage fra Sverige Danmark ? Har kikket på nogen kaniner i Sverige, men ville lige høre et transport firma hvad de skal have for at køre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-04-12 10:43

Dyrene skal dyrlægekontrolleres og i karantæne først.

Det bliver en dyr fornøjelse.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 04-04-12 10:47

Tror du tager fejl...men jeg er ikke sikker...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-04-12 10:49

Citat
Det bliver en dyr fornøjelse.

Sådan er det i reglen med dyr...
Prisen er ikke inde i billedet her.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-04-12 11:12

Jeg tager ikke fejl

Kommentar
Fra : susss

Dato : 04-04-12 11:44

Men Fra Tyskland til Danmark er det ikke det samme..Men ja jeg ved med planter må man heller ikke tage med til sverige ..så måske har de deres egne regler. Ja så er det nemmest at hente den selv..

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-04-12 13:30

jeg mener at susss, har ret i at man ikke behøver at have kaniner i karentene mellem sv og dk, men hun kan få det at vide i den klub der er om Gnavere.
alan57

Accepteret svar
Fra : netop

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-12 13:55

Bekendtgørelsens område og definitioner

§ 1. Denne bekendtgørelse omfatter veterinærkontrol ved handel mellem EU-lande samt ved indførsel fra og udførsel til tredjelande af levende dyr, bortset fra de levende dyr, der er omfattet af bekendtgørelse om veterinærkontrol ved indførsel af animalske fødevarer.

Stk. 2. Selskabsdyr er ikke omfattet af bekendtgørelsen, når de ledsager rejsende uden økonomisk vinding for øje, eller når der er tale om ikke-erhvervsmæssige flytninger, hvor selskabsdyrene ledsages af personer, der har ansvaret for dyrene under flytningen.

§ 2. I denne bekendtgørelse forstås ved:

1) Dyr: Levende dyr.

2) Samhandel: Handel mellem lande, der er medlemmer af Den Europæiske Union (EU-lande) samt Norge.

3) Samlested: Et hvert sted hvor avls-, brugs- eller slagtedyr fra forskellige besætninger samles med henblik på at udgøre en eller flere sendinger bestemt til handel.

4) Eksportisolationsstald: Stald til samling og opstaldning af avls- eller brugsdyr med henblik på udførelse af diagnostiske undersøgelser forud for udførsel af dyr til EU- eller tredjelande.

5) Foreskrevet dokument: Certifikater, sundhedsattester eller andre dokumenter, f.eks. handelsdokumenter, som kræves i henhold til EU-lovgivning eller national lovgivning.

6) Handelsdokument: Et transportdokument, en faktura eller lignende, som ikke skal underskrives af en embedsdyrlæge.

7) Dokumentkontrol: Kontrol af veterinærcertifikater eller veterinærdokumenter eller andre dokumenter, som ledsager dyr.

8) Identitetskontrol: Verifikation ved besigtigelse af overensstemmelsen mellem veterinærcertifikaterne eller veterinærdokumenterne eller andre dokumenter, der er fastsat i veterinærforskrifterne, og dyrene.

9) Fysisk kontrol: Kontrol af selve dyret, eventuelt suppleret med prøveudtagning og laboratorietest.

10) Embedsdyrlæge: Dyrlæge udpeget af medlemsstatens kompetente centrale myndigheder.

11) Veterinærkontrol:

a) For dyr, der modtages ved samhandel: Tilsynsmyndighedens ikke-diskriminerende stikprøve kontrol på bestemmelsesstedet, kontrol under transporten eller skærpet kontrol.

b) For dyr, der indføres fra lande, der ikke er medlemmer af EU (tredjelande) eller Norge: Embedsdyrlægens dokumentkontrol, identitetskontrol og fysiske kontrol, herunder evt. laboratorieundersøgelse på grænsekontrolstedet samt udtagning af prøver til analyse på et af Fødevaredirektoratet hertil godkendt laboratorium.

12) Indførsel:

a) Modtagelse af dyr fra EU-lande eller Norge samt dyr med oprindelse i tredjelande via et andet EU-land eller Norge, hvor de efter veterinærkontrol er accepteret til fri omsætning.

b) Import af dyr direkte fra tredjelande.

13) Udførsel: Afsendelse af dyr ved samhandel med EU-lande eller Norge samt eksport til tredjelande.

14) Transit: Landtransport gennem Danmark af dyr med oprindelse i et tredjeland bestemt til et andet tredjeland.

15) Gældende bestemmelser eller regler: Bestemmelser eller regler, som er udstedt i EU-lovgivning eller national lovgivning for den pågældende dyrart.

16) Parti: En mængde af dyr af samme art, som er omfattet af samme foreskrevne dokument, hidrører fra samme afsender, transporteres med samme transportmiddel, præsenteres samtidig for veterinærkontrol og er bestemt til samme modtager.

17) Importør: Enhver person eller virksomhed hjemmehørende i Danmark, som fra udlandet modtager dyr.

18) Eksportør: Enhver person eller virksomhed, som er ansvarlig for udførsel af dyr.

19) Modtager: Enhver person eller virksomhed, hvortil dyr i overensstemmelse med oplysningerne om bestemmelsessted i det foreskrevne dokument fysisk ankommer.

20) Arbejdsdag: Ugedagene mandag-fredag, undtagen eventuelle helligdage.

Læs selv mere her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=7314

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-12 14:40

De yngler vel.....også......under transporten

Kommentar
Fra : netop

Dato : 04-04-12 17:33

Hvad har det med sagen at gøre LuffeA?

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 06-04-12 05:46

Tak for svaret netop.Takker endelig noget man kunne bruge til noget Jeg må lige læse det igennem nogen gange...ak alle de regler efterhånden..men ok bedre at dyrerne har det godt..også undervejs.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 06-04-12 08:43

Så ganske og præcis susss, god læselyst og god Påske...