/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Salling Aalborg
Fra : nomore
Vist : 854 gange
20 point
Dato : 31-03-12 00:39

Nogen der har billeder eller andet - FRA FØR Salling opstod...?
Syntes jeg mangler noget i min hukommelse, fra barndommen.....

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 31-03-12 07:00
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 31-03-12 07:18

prøver, men.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-03-12 08:20

Aalborg stadsarkiv har billeder på flickr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-03-12 08:36

eller besøg stadsarkivet

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 20 point
Dato : 31-03-12 08:48

Der er masser af billeder, fra før Salling blev bygget. Der var en gang en kendt fotograf i Aalborg der hed Tønnies. Hans atelier lå ud mod Nytorv, Ca. der hvor Salling ligger nu. Han har taget masser af billeder, af kvarteret.
Der hvor Salling ligger, hed tidligere "Store Nygade-kvarteret". Der findes en bog, lige nøjagtig om Store Nygade-kvartere. Det er Aalborgbogen 1990. Der er masser af billeder i af kvarteret, i den bog. Der lå jo bla. en vej "Hr.Ovesgyde", som faktisk lå der hvor Salling ligger nu. (gik fra Algade til Nytorv). Hvis du i dag går gennem Salling, fra Algade til Nytorv, går du der hvor Hr.Ovesgyde lå. Fotograf Tønnies Boede i Hr. Ovesgyde.
Aalborgbogen 1990 kan du Højst sansynligt finde hos Pilegaards Antikvariat, i Algade.
Lokalhistorisk Arkiv må også ligge inde med mange billeder af området.

God jagt.

MVH

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-04-12 09:27

og der var mange af dem der boede hvor salling nu ligger, der følte sig snydt da deres ejendom blev eksproprieret.
de havde regnet med at skulle spinde guld på det, men de fik kun den offentlige vurdering for deres ejendom.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-04-12 19:41

Citat
og der var mange af dem der boede hvor salling nu ligger, der følte sig snydt da deres ejendom blev eksproprieret.
de havde regnet med at skulle spinde guld på det, men de fik kun den offentlige vurdering for deres ejendom.

Ligesom dem der MULIGVIS skal have en motorvej gennem haven
de ved bare ikke hvornår......de bliver fri for deres ejendom...

Citat
Der er masser af billeder, fra før Salling blev bygget. Der var en gang en kendt fotograf i Aalborg der hed Tønnies. Hans atelier lå ud mod Nytorv, Ca. der hvor Salling ligger nu. Han har taget masser af billeder, af kvarteret.
Der hvor Salling ligger, hed tidligere "Store Nygade-kvarteret". Der findes en bog, lige nøjagtig om Store Nygade-kvartere. Det er Aalborgbogen 1990. Der er masser af billeder i af kvarteret, i den bog. Der lå jo bla. en vej "Hr.Ovesgyde", som faktisk lå der hvor Salling ligger nu. (gik fra Algade til Nytorv). Hvis du i dag går gennem Salling, fra Algade til Nytorv, går du der hvor Hr.Ovesgyde lå. Fotograf Tønnies Boede i Hr. Ovesgyde.
Aalborgbogen 1990 kan du Højst sansynligt finde hos Pilegaards Antikvariat, i Algade.
Lokalhistorisk Arkiv må også ligge inde med mange billeder af området.

Prøver næste gang jeg er i byen.
Ellers må de vel have noget på Biblioteket?
Syntes bare ikke jeg kan finde noget om / noget som helst.
Og JO: jeg syntes også der lå en gade og meget andet
på vejen gennem Salling - men det er gået i de grå hjernecellers død...
-----

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 01-04-12 19:45

Takker for et navn - og andet at lede på...
Sgu ubehageligt, når man ikke an bruge de gamle celler mere...
------
BAD SECTOR´s / ny harddisk
-----

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-04-12 20:13

Ellers kom tilbage. Jeg har en hel del lokalhistorisk bøger osv.

En sjov lille detalje: Hr. Ovesgyde kom ud på Algade lige overfor en en forretning. Den samme forretning ligger der endnu, nemlig kaffeforretningen "Kronen"

Der lå også en synagoge Ca. der hvor Sallings Østerå-udgang ligger idag.

MVH