/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lade sælger stå for omregistrering?
Fra : garfieldpbj
Vist : 1454 gange
20 point
Dato : 29-03-12 20:12

Hej

Hvis jeg køber en bil i privat handel og udfylder en fdm blanket på denne handel, får bilen og nøgler med mig men IKKE registreringsattesten (sælger vil selv omregistrere) - er der så noget farligt ved det?

Kan sælger omregistrere bilen til en anden eller lignende?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 29-03-12 20:25

Hejsa -

Det er faktisk den normale måde at gøre det på.
Sælger har nemlig ikke nogen anden garanti for at du omregistrerer, når du har fået den gamle reg. attest udleveret.
Og så hænger sælger stadig på ejerafgiften og ansvarsforsikringen.

Det gør han også, sålænge han ikke selv omregistrerer, så du kører faktisk i bilen på sælgers ansvar og risiko, hvilket bestemt er en fordel for dig, men ikke for sælger.

Denne måde at gøre det på, er udsprunget af det faktum, at en hel del købere har undladt at omregistrere, så sælger stadig hang på bilens ansvar og afgifter, længe efter bilen var solgt.

Du har en FDM slutseddel med kvittering på at du har betalt for bilen, så du er på den sikre side.
Men det er sælger ikke, før bilen rent faktisk er omregistret til at stå i dit navn.

På denne måde er der absolut ingen risko ved at sælge bilen med nr. plader, hvilket mange er bange for, simpelthen fordi de ikke forstår tingenes sammenhæng.
Det er RØV-irriterende, når en sælger stædigt fastholder at en brugt bil skal sælges uden nr. plader.
Det giver nemlig køber på stedet en ekstra udgift for prøveplader til hjemkørsel og senere en udgift for et sæt nye nr plader.
Hvilket er helt unødvendigt, sålænge sælger beholder reg attesten og sørger for at bilen med sikkerhed skifter ejer via omregistrering.

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 29-03-12 20:54

Dvs. han ikke kan gå hen og omregistrere til en anden? (eller rettere sagt, det kan han vel godt - men jeg kan få det omstødt da jeg har et bevis på at bilen er min?)

Mvh
Peter

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-03-12 20:55

Jeg ville aldrig købe uden at få REG attesten fulgte med

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-03-12 21:54

Det almindelige er, at i sammen udfylder en såkaldt anmeldelse til syn & registrering. Deraf skal fremgå dit navn, adresse, cpr nummer og din personlige underskrift. Så er resten ren formalia: Sedlen afleveres sammen med bilens originale registr. attest og et forsikringsbevis + 380 kr for ulejligheden. Så modtager du den ny registr. attest med posten.
Personligt gider jeg ikke skulle efterlyse / jagte en bil fordi køber ikke gider ulejlige sig med, at omregistrere. Det HAR jeg prøvet så nu hedder det, at jeg står for omregistrering, - eller uden nummer plader. Alt det palaver om, at man har tre uger til omregistrering: Ja, men KUN hvis sælger vil. Det er ikke et krav eller en lov, - selvom nogle tror det.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 29-03-12 22:35

Jeg syntes du selv skal gøre det, og sælger kan følge med på slæb, det er også normalt at gøre sådan.
Hurtigt og nemt.
Har du evt fået den tjekket hos FDM, måske en god ide. Man køber heller ikke hus uden en tilstands rapport
mvh.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-12 23:59

Det er da helt fint hvis sælger omregistrerer i en andens navn.

Så vil vedkommende i fremtiden hænge på alle parkeringsafgifter, bøder fra fotofælder og vægtafgiften. Det er helt fint for dig.

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 08:23

Transor: den der står som ejer kan vel komme og kræve bilen eller optage lån i den?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-03-12 09:01

du kan vel få en kopi af registreringsattesten. så har du lidt mere bevis på, at bilen er din.
husk lige at tjekke, om der er gammel gæld eller pant i bilen.

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 12:20

trimare46: når du skriver tjekke "gammel gæld OG pant" mener du vel bare med et opslag i bilbogen for at finde "begge dele"?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-12 13:13

ADVARSEL:

Det må du absolut ikke gøre sådan.

Du skal ALTID få attesten med dig, medmindre det selvfølgelig er en autoriseret forhandler, eller du og sælger SAMMEN sørger for at gå ned og omregistrere

Du har slet ingen garanti for, at ham der sælger bilen til dig er ejer af bilen eller har en registreringsattest, eller garanti for bilens alder, hvornår den er synet o.s.v.....den kan såmænd ske at være stjålet.

Der skal jo også tegnes forsikring i dit navn på bilen før den kan registreres til dig, det kan en privat sælger altså ikke bare gøre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-03-12 14:33

Citat
Hvis jeg køber en bil i privat handel og udfylder en fdm blanket på denne handel, får bilen og nøgler med mig men IKKE registreringsattesten

Har du betalt og taget bilen med dig?????

Som dova skriver, så skal bilen jo forsikres i dit navn, er den blevet det ?????

Jeg har også læst dit andet spørgsmål. Hver gang en bruger giver dig et godt råd, så spørger du om noget nyt over om du er sælger eller køber

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 14:38

ans: jeg forstår ikke helt din sidste besked - jeg er køber - der er to tråde da det først var senere det slog mig at bilen nok ikke står i sælgers navn.

nej bilen er ikke handlet, men det er jeg blevet tilbudt altså at betale og tage den med, men uden at have set reg. attest hvilket jeg ikke ville. denne skulle i dag komme med post.

så mit spørgsmål er hvorvidt det er sikkert nok at betale, tage bilen med og lade sælger stå for omregistrering (også selvom han evt. ikke er ejer iflg. reg. attest).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-12 17:13

Citat
nej bilen er ikke handlet, men det er jeg blevet tilbudt altså at betale og tage den med, men uden at have set reg. attest

Det lyder som en lidt ulden handel..............................jeg ville gå min vej.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-03-12 17:40

Bilen kan jo ikke omregistreres i dit navn uden et forsikringsbevis.

Citat
men jeg kan få det omstødt da jeg har et bevis på at bilen er min?)

Bilen er først "din" når den står i dit navn (vægtafgift/forsikring)

Og ja han kan nå at sælge den til flere

Hvorfor tager du ikke med ham på motorkontoret og får den bil omregistreret. Husk at medbringe dit forsikringsbevis.

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 30-03-12 17:47

ans: jo, det er også det jeg tror det ender med, at vi gør det sammen, eller der slet ikke handles..

det eneste der så er tilbage af mistanke er hvis han ikke står på reg.attest. - men hvis der står et andet navn som han har et bevis på han har handlet med er det ok for mig. - burde det ikke være det

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-03-12 19:55

En slutseddel er et juridisk bindende dokument, når begge parter i en handel har skrevet under.
Slutsedlen udfærdiges altid i 2 eksemplarer med original underskrift fra mindst modparten, på hver slutseddel.

Så er der ikke noget at komme efter, uanset sælger stadig har reg attesten.
Medmindre selvfølgelig at sælger underskriver med falsk navn.
Eller køber underskriver med falsk navn.
Så er der tale om dokumentfalsk, hvorefter alting er fuldstændigt ligegyldigt, da udfaldet af handlen jo så er totalt Uforudsigeligt.

Det er i praksis ligegyldigt hvem der har den gamle reg attest og hvem der nøler med at omregistrere til købers navn.
I en ærlig handel har begge parter størst fordel af, at sælger beholder den gamle reg attest og foretager omregistrering.
Sælger er motiveret af hurtigst muligt at komme af med flere udgifter på det solgte køretøj, og slippe for risikoen.
Køber kan nyde sit nye køretøj på sælgers risiko indtil hans ejerskifte er effektueret.
Rent juridisk er det derfor kun en formalitet, at køretøjet fortsætter med den hidtidige forsikring i "dødvandet" mellem salg og skriftligt ejerskifte.

De flest indlæggere ser ud til at glemme, at køber jo får en spritny reg attest under alle omstændigheder, og den gamle registrerings attest afleveres ved omregistrering.

Man har jo da lov at tænke sig om

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-12 23:18

Beestone, det er eddermame noget vrøvl meget af det du skriver.

For det første, selv om der er en slutseddel og der viser sig at være noget fusk med bilen, så er pengene sgu spildte hvis man bare står med en bil uden papirer, der er enten stjålet, med restgæld eller hvis der eksempelvis slet ikke eksisterer en reg. attest (hvis bilen evt. er givet ophugstøtte til), hvis sælger enten ikke vil eller kan betale pengene tilbage.

Dernæst, så er det bestemt ikke ligegyldigt at "Det er i praksis ligegyldigt hvem der har den gamle reg attest og hvem der nøler med at omregistrere til købers navn"

Fordi, registreringsattesten skal følge bilen...ALTID

Og, denne her er også vrøvl "I en ærlig handel har begge parter størst fordel af, at sælger beholder den gamle reg attest og foretager omregistrering" for der står i reglerne at, at KØBER skal omregistrere bilen til sig selv indenfor 3 uger efter købsdatoen. OG det skal køber bruge reg. attesten til, som jo altså ALTID skal følge bilen

OG bilen kan ikke omregistreres før der er tegnet forsikring i købers navn.

Hvis en sælger er bange for, at en køber ikke sørger for omregistrering, så må sælger følges med køber ind og kontrollere, at den bliver omregistreret.
Eller også har han altid muligheden når de 3 uger efter salget er gået, at gå ned på motorkontoret og udfylde en tro- og loveerklæring på, at han ikke mere er ejer af bilen og derfor ikke hæfter mere for den.

Og først når der er foretaget en omregistrering, hvilket altså KUN kan foretages ved at aflevere et forsikringsbevis sammen med bilens originale registreringsattest (eller en af SKAT udstedt kopi), og der betales gebyret for omregistreringen, får køber en ny registreringsattest

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 31-03-12 01:45

Har du ikke en REGISTRERINGS-ATTEST på bilen

SÅ ER DET IKKE DIN BIL..................................
Om du handler i god/ ond tro__er bedøvende ligefedt
Om du så har GIVET en CILLION DOLLARS for den...
De mange gange jeg har handlet = enten er der REG attest med - eller vi tager på motorkontoret
=
SAMMEN og INTET ANDET.....
Dog har jeg været ude for, at står den (MC) og er INDKALDT til syn
er der andre ting og sager, der OGSÅ spiller ind?
MEN du kan intet gøre - uden en REG attest + indkaldelsen til syn = FÆRDIG ARBEJDE

ANDRE gange kan man handle mellem ? såkaldte venner
og så ellers håbe på det går iorden......
De MANGE gange jeg har gjort DET, ingen problemer..
Men de kender jo sikkert måden = det bliver afregnet på.
Hvis ikke de får skidtet iorden.

xxxxxxxxxxxxx
Og den med at MAN bare kan køre videre på sælgers forsikring
DEN PASSER jo ikke, jeg kunne afmelde min MC, som var solgt et par dage før
jeg købte en ny - og ingen problemer med at de kunne aflyse/ AFMELDE den gamle.
(GF forsikring) jeg ringede bare/ samt skrev, at jeg solgte min gamle MC for et
par dage siden og straks var den ikke på deres PC mere,
Men de har stadig en respons-tid på de? såkaldte 3 uger.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 31-03-12 01:50

Citat
Om du så har GIVET en CILLION DOLLARS for den...

Hed du Bill Gates....... så var det sgu noget andet.
Så var der masser af Hippo - svin
(http://www.rettighedsalliancen.dk/)
der kunne hjælpe
Men ingen tror på nogen i Danmark mere...

Fandme uhyggeligt......

Kommentar
Fra : garfieldpbj

Dato : 31-03-12 11:38

nu viser det sig sælger ikke vil oplyse navn på ejeren og heller ikke vil vise nogle slutsedler - han påstår dog at have den originale attest, som jeg dog ikke har set da den først er modtaget idag.

men er det ikke stadig problematisk at købe så, selvom jeg tager med hen og omregistrerer?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-04-12 14:10

Jeg synes faktisk det lyder som om du skal blive langt væk fra den sælger.

Find en anden bil, der er sgu da nok af dem.
Også til rimelige penge fordi mange er nødt til at sælge deres biler billigt for at kunne komme af med dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-12 16:51

Det er nemmere at hælde penge ned i en skrællespand, end at købe den bil.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-04-12 19:54

Jeg ville også holde fingrene fra den karet. Eller også skal du insistere på, at sælger tager attesten med og i sammen foretager omregistrering. Du skal stadig sikre dig, at godkendelse er sket som angivet ( og uden betingelser ).
Du skal i givet fald medbringe forsikringsbevis og så udfylde anmeldelsen på skat`s motorkontor - og her SKAL den originale registrerings attest medbringes ( stel nummer etc. vil fremgå heraf )
Og hvis sælger ikke vil gå med til det, kan du roligt "hæve" den "handel" og be` ham gå pokker i vold.