/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katte halsbånd
Fra : denevigeuheldige
Vist : 1006 gange
50 point
Dato : 24-03-12 21:12

Vi har længe haft en drøm at lave en mega stor indhegning (naturpark) til vore 2 dejlige katte men indtil det bliver helt aktuelt så skal de altså ud og nyde naturen mere end den de er vant til fra løbegården. Derfor vil vi anskaffe os en halsbånd som er 100% sikker men findes de? Hvad er jeres erfaringer? Spørger fordi vi for mange år tilbage havde en kat som kunne komme ud af det halsbånd den brugte dengang.
Naturparken er også tiltænkt til brug til andre katte da vi overvejer at starte katte pension op.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-03-12 09:37
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 25 point
Dato : 25-03-12 11:08

Nej nej og atter nej.

Der findes ikke halsbånd der er sikre for katte.

Katte skal ikke have halsbånd på.

Der er årligt tilfælde af katte der enten er kommet alvorligt til skade eller døde på grund af halsbånd.

Også de såkaldte "sikkerhedshalsbånd", som har den egenskab, at de faktisk kan falde af mens katten spadserer tværs over græsplænen, men samtidig har den kedelige egenskab, at ved et bestemt vrid/træk, kan man faktisk løfte en vægt svarende til en kat op i sådan et halsbånd uden halsbåndet går op.
Så kan man forestille sig hvad der sker hvis katten sidder fast i det eller, som det ofte ses, at den får et ben igennem eller får det ind i munden (som et hestebidsel), så går katten i panik og stikker af, og man finder den som regel ikke før skaden er sket

http://i51.tinypic.com/dvohaq.jpg
http://www.peta.org/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServer-Components-SiteFiles/Peta-Images-Main-Sections-Blog-PETA+Files/Embedded-collar-cat.jpg
http://www.burnhamandhighbridgeweeklynews.co.uk/news_extra/pets/4704925.The_dangers_of_cat_collars/
http://www.fabcats.org/owners/safety/collars/case.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-03-12 11:16

Citat
Naturparken er også tiltænkt til brug til andre katte da vi overvejer at starte katte pension op

Hovsa, den sætning opdager jeg først nu.

Du har ikke meget forstand på katte, vel?

For så ville du vide, at katte er meget territoriale og at du ikke bare kan regne med at sætte andre katte ud/sammen i en indhegnet "naturpark", undtagen der vil være voldsomme konflikter.

Kattepension, der skal være bygninger med tørre,frostfrie rum hvor der er læ, hvor kattene kan holdes adskilte og og ligeledes løbegårde/volierer. Det kræver for det første tilladelse fra myndighederne at starte sådan noget op, og hvis den er opnået (der stilles store krav til de fysiske rammer, bygninger og individuelle løbegårde o.s.v.) og for det andet tvunget tilsyn fra myndighederne, miljø, dyrlægetilsyn o.s.v.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 21-05-12 06:42

Tak for svaret dova.