/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
GPS viser billig
Fra : lham
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 12-03-12 08:50

ØNSKE
GPS dims lommebærbar behøver kun vise GPS koordinater ,men det skal den kunne klare i en skov også om natten ( baggrundsbelysning )( dvs fri udsigt til himlen må ikke være et krav ), ikke alt muligt med kort /puls /fodsved/andre mærkværdigheder.
og så skal den være billig ( max 500 kr ).
Nogen der ved hvor man finder "so ein ding" /har erfaring med noget der minder om det ?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 12-03-12 08:58

Ingen gps kan virke uden signal fra satellitterne. De nyeste og bedste( ikke billigste) kan klare det med svagere signal. Men med lukket skov over går det ikke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-12 09:17

Måske kan det klares med en moderne mobiltelefon med e-gps, hvor de både bruger sattelliterne og sendemasterne til at finde ud af hvor de er?

Min mobil viser fint hvor jeg er selv indendørs, mens min gps er død.

Hvis din mobil ikke er alt for gammel. kan det være du kan downloade en app til den med kort, e-gps mv

mere om det her http://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_GPS

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-03-12 09:28

ok så klarer jeg med åben himmel ! hvad findes der så ?
Mobil er en "veteran " Sony Erikson K 750 I så jeg tvivler der kan installeres noget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-12 09:47

Det med at vise positionen ud fra sendemaster kan nemt komme til at vise nogle hundrede meter forkert. Jo færre master, der er i området, jo dårligere bliver nøjagtigheden. I de større skove er det jo noget tyndt med master, som kan nås.

Prøv at se i den blå efter en brugt gps, som folk vil sælge, fordi den ikke har den nyeste store farveskærm eller fine kort.
Der findes nogle til løse genopladelige batterier . De er bedst til lange ture i naturen. Man kan have reserver med i lommen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-12 10:10

Mobil med GPS sluger strøm ad h til.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-03-12 10:49

Jeg havde engang en Etrex mener var fra Garmin , den kunne klare opgaven men var for tung og blev foræret væk-det er noget i den stil jeg søger men bare meget mindre vægt og så behøver jeg som skrevet ikke andre funktioner end de "rå GPS koordinater"
Det med at angive position vha. mobilsendemaster er alt for upræsist til mit behov

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-12 11:48

Så upræcist er mobil gps heller ikke, tændte lige for det inde i stuen, efter ca 30 sek peger pilen lige hvor jeg er. Og udendørs kører den på satteliter ligesom alm GPS. Teil kan have ret i, at der måske ikke er strøm til en tredobbelt ironman, det er der heller ikke i en alm GPS.

Men hvis du køber en GPS i den dba.dk, skal du checke om den kan bruges off road, mange af de nyere virker kun på vejnettet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-12 11:57

Når du kan få mobilen til at vise rigtig position , hjemme uden gps tændt, er det fordi du har været uden for med gps på engang. Så har den lært positionen.

Flytter du til et fremmed område uden gps bliver fejlen meget større.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-03-12 12:24

Citat
Når du kan få mobilen til at vise rigtig position , hjemme uden gps tændt, er det fordi du har været uden for med gps på engang. Så har den lært positionen.

NEJ, den startede med at vise et par hundrede m. galt, men efter ca 30 sek pegede den på huset, uden at jeg havde flyttet mig fra sofaen. Udendørs er den akkurat lige så præcis ( og lidt hurtigere til at finde positionen) end min GPS i bilen.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 26-03-12 07:02

Tak for svaret transor.

Endte med at købe en Bushnell Backtrack point 5, godtnok noget dyrere end 500 kr, men den virker -og ja kun ved frit "himmeludsyn "