/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forbyd brændeovne (2)
Fra : prio
Vist : 1398 gange
100 point
Dato : 25-02-12 17:53

En kvik Kanduer (vagnr) har gjort mig opmærksom på denne artikel i Videnskab.dk:
http://videnskab.dk/krop-sundhed/rog-fra-braendeovne-er-farligere-end-antaget?

Her kan man læse, at en helt ny rapport viser, at brænderøg er langt farligere end hidtil antaget, og udgør et større (og et stigende) sundhedsproblem.

- ikke, at det kommer bag på mig, jeg kan jo mærke det i det daglige, hvor jeg ikke længere kan lufte ud, hvis vinden er i syd eller vest - uden at få mit hjem fyldt med brænderøg.

Rapporten viser, at brænderøgen er langt mere skadelig end osen fra en lastbil uden partikelfilter, og mindst ligeså skadelig som passiv rygning.

Mange danskere dør årligt af brænderøgen! - de fine partikler i brænderøgen medfører kræft, hjertekarsygdomme, KOL, spædbørnsdødelighed og lavere IQ - blandt andet!!!

Den udbredte brug af brændeovne er unik for Danmark.
Andre rige, vestlige lande fyrer ikke nær så meget med træ i byerne.

Der er ikke noget rationelt behov for, at benytte en brændeovn til at holde varmen i et land, hvor der findes mere miljø- og sundhedsvenlige opvarmningsalternativer - fx fjernvarme.

- og et naturgasfyr udleder kun en tusindedel af de partikler, som selv markedets mindst forurenende svanemærkede brændeovn!

Alligevel er fyring med brændeovne hidtil friholdt for miljø- og energiafgifter, fordi de ansvarlige politikere ikke er deres ansvar bevidst - og ikke tør sætte sig op mod brændovnsfolket af angst for at miste vælgere.
Dybt forkasteligt.

Forbyd de skide brændeovne, eller indfør afgifter, der gør, at brændeovnene kun bruges undtagelsesvis til hygge, og ikke som primær varmekilde.

Eller skal vi fortsat finde os i osen?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-02-12 18:05

Forbyd biler
MV2

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 25-02-12 18:05

du er da ikke rigtig rask

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-02-12 18:10

Det er typisk reaktion fra brændeovn- og kaminejere.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-02-12 18:16

Der er alt for mange uansvarlige personer der ejer brændeovn. Vores nabo er en af dem, når vinden til tider er mod os er vi forment adgang til at færdes udendørs, -han er tysker og gør lige hvad som passer ham, han afbrænder alt muligt i brændeovnen, ikke nok med det røger, men det stinker ad.-h.-til, -det er gamle nedtagne køkkener det er paller som kunne have været maskindele på, og et stykke trykimprægneret er ikke heller af vejen.

Man anmelder det ikke, for hvem vil være præsident i et lille villasamfund.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-02-12 18:19

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 25-02-12 18:26

Prio, Du skal have en brændeovn,'det er den lile lune'

Ja,man bliver klogere med tiden.For 50 år siden fyrede man med træ og tørv og fik man cigaretter, pibe og tobak i konfirmationsgave,og havde de fortalt om 50 år senere, er det forbudt,utrolig som tiden går.... VERDEN ER AF LAVE.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-12 18:43

Ja brændeovne som ikke bliver brugt rigtigt oser ad H-til.
Ja biler med dårlige brugere, kører ad h-til.
Ja nogen spekulerer i papirværdier, og ødelægger landets økonomi så det går ad h-til

Forbyd dem alle, eller lær dem at være lidt fornuftige.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 19:11

Citat
Forbyd dem alle, eller lær dem at være lidt fornuftige

Ligemeget, hvor fornuftigt/korrekt, man bruger sin brændeovn - så forurener en brændeovn mindst 1000 gange så meget som et naturgasfyr.

Det MÅ mane til eftertanke hos den mest inkarnerede brændeovnsejer, og eventuelt få vedkommende til at indse det urimelige i, at man i den grad udsætter andres helbred for fare?

Det er da uvidenhed og egoisme, der vil noget, hvis man nægter at reagere på al den nye viden, man har om brænderøgens skadesvirkninger?

Hvorfor skal der i øvrigt altid lovgivning til, før folk indser, at man må lære at tage hensyn til sine omgivelser?

Forbyd de skide brændeovne

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-02-12 19:20

Citat
Den udbredte brug af brændeovne er unik for Danmark.
Andre rige, vestlige lande fyrer ikke nær så meget med træ i byerne

jeg vil gerne se en dokumentation for denne påstand

Folk med brændeovne skal have hugget armene af så de ikke kan bære brænde til bålet...så slap dog af og find dig nogle væsentlige årsager til forureningen...

kig på vores østersø nabo polen:

http://www.magasinetroest.dk/index.php?id=4&tx_ttnews%5Btt_news%5D=672&cHash=f09efeb2b6a3f0c3c2b998ec4b9db27e

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-12 19:27

Min brændeovn køres optimalt..............der er nemlig ingen sod i skårstenen.
Jeg har gasfyr, som dog (er optimal justeret) afgiver en grim grønlig farve i dampen.
Jeg sorterer mit affald (uden lovgivning) - så derfor 14 dages tømning, af skrald.
Jeg er holdt op med at ryge for længe siden.
Jeg kører meget lidt i bil.

Må jeg godt være her.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 25-02-12 19:36

Ja, og starinlys og fyrfadlys bliver brugt/tændt forkert,alt hvad er rigtigt i dag er forkert i morgen.

Utroligt så miljøbeviste vi er blevet,når man tænker på hvad vi finder os i,af pumpede/tilsætningsstoffer i vores fødevarer,selv økologiske fødevarer.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 19:39

Citat
Grotesk at det stadig er tilladt at fyre med brænde i bymæssig bebyggelse.

http://ekstern.videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/ministerium-kigger-pa-strammere-regler-braenderog

Røgen fra brændeovnene er så farlig, at politikerne skal handle nu! - siger forfatteren til den nylige rapport om brænderøgens skadelighed.

Mange husejere vælger jo at bruge brændeovnen som primær varmekilde for at spare - derfor er forureningen fra brændeovne fordoblet på bare ti år.

Hvorfor kan politikere finde ud af at lave indgreb mod passiv rygning og trafikos, men ikke brændeos?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 19:45

Citat
Ja, og starinlys og fyrfadlys bliver brugt/tændt forkert,alt hvad er rigtigt i dag er forkert i morgen.

Ja, menneskene bliver klogere, og det drager vi vel alle fordel af, så det er der vel ikke noget galt i?

- og osen fra dine stearinlys generer trods alt kun dig selv, nord47.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-12 19:54

Det er bare lidt underligt, at hver gang en eller anden lige skal ha' sig et professorrat eller bare sælge lidt bøger - så skal vi andre hoppe og springe indtil der kommer en ny og siger noget andet.
Sådan er det også med fødevarer.
Men at de store tobakkompagnier propper afhængigheds-stoffer i smøgerne, er der ikke rigtig nogen der gør noget ved........................der er politikerne nogle tøsedrenge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 20:05

Citat
Mange husejere vælger jo at bruge brændeovnen som primær varmekilde for at spare

Bare sænk priserne på opvarmning til en tiendedel - så stopper det af sig selv

Nå - det var ikke lige det man tænkte på

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 25-02-12 20:12

Jeg synes ikke der skal være et, totalforbud mod brændeovne. Men ejerne af disse skal måske til at vise, mere hensyn til sine omgivelser / naboer.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 25-02-12 20:19

Citat
- og osen fra dine stearinlys generer trods alt kun dig selv, nord47

Salget af fyrfadslys/starinlys er slagvarer alle steder

Prio -Rygestop-guide for brændeovne...De kan drive os rundt i manegen.- Oliefyret skal forbydes i 2013, vi får det svært

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-02-12 20:21

og havetraktorer og plæneklippere osv som er drevet af en lille motor forurener i mindst ligeså høj grad.
skibe forurener rigtig meget.
lastbiler og busser er store miljøsyndere.
personbiler forpester luften i sorbyerne.

skal vi ikke bare forbyde al form for opvarmning af husene og al form for motoriseret transport?
vi er stadig mange der er glade for vores brændeovn og vi har ikke tænkt os at skrotte den.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-02-12 20:47

Forbyd landbrug, med al den drivhusgas de fyrer af...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 20:54

Citat
og havetraktorer og plæneklippere osv som er drevet af en lille motor forurener i mindst ligeså høj grad.

ja, ja, sikkert - men du slår nok ikke græs døgnet rundt, året rundt.

70 % af luftforureningen i Danmark skyldes brændeovne - så hvis man gør noget ved denne forureningskilde, så er man kommet langt!

Citat
vi er stadig mange der er glade for vores brændeovn og vi har ikke tænkt os at skrotte den.

- altså jer, der groft forurener den luft, som andre skal indånde, og forpester folks liv og ødelægger folks helbred - I vil bare fortsætte uden hensyntagen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 21:27

Citat
70 % af luftforureningen i Danmark skyldes brændeovne

Det var godt nok en påstand der vil noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-12 21:28

Dermed kan konkluderes at vi om sommeren har VERDENS RENESTE LUFT

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-02-12 21:34

Det drejer sig om at man bruger vores forurenende kilder, så de forurener mindst muligt, og ikke mest muligt.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 21:57

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/10/31/152406.htm

Ja, refi, luften i et villakvarter er mere forurenet end luften på H.C.Andersens Boulevard i København i myldretiden.

Man skal ikke flytte væk fra storbyen, hvis man gerne vil leve i renere luft!

Brændeovne er skyld i ca 70 % af de sundhedsskadelige partikler, der udledes i Danmark - trafikken står kun for 16%!!!

Brændeovnsrøg er særlig problematisk, fordi forureningen foregår tæt på andre menneskers boliger (og fra lave skorstene) - der, hvor folk lever med deres børn, som jo er ekstra udsatte.

Det kan undre mig, at der i årevis er talt så meget om passiv rygning og trafikos, når det nu engang er brænderøgen, der er den absolutte hovedsynder.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 22:07

Foruden ca 70 % af de sundhedsskadelige partikler (fine partikler) - står brændefyring for ca 90 % af det danske udslip af tjærestoffer og ca 60 % af det ekstremt giftige dioxinudslip.

Brændefyring er derved landets største direkte kilde til både miljø- og sundhedsskadelig luftforurening.

Vil vi virkelig fortsat lade vores børn og børnebørn vokse op i det svineri?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 22:11

Hvis du er interesseret i at lære lidt mere om brænderøg, så kig på hjemmesiden brænderøg.dk

http://www.braenderoeg.dk/index.php

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-12 00:01

Forbyd gasfyr og frem med udvikling af varige varmekilder som træ brænde og andet bio masse, naturgas slipper op i nær fremtid og gassen er alt for værdifuld en råvare til bare at brænde af i et fyr.
Frem med atomkraften - den eneste helt rene opvarmning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-12 00:09

Nu bor jeg selv ude på landet og kan ikke fyre med fjernvarme - det er en meget fjern mulighed, jeg fyrer med halm og hylder med glæde naboerne ind i halmrøg nærmeste by bliver opvarmet af træ flis og alle er glade Danmarks billigste varme, ingen gas her

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 26-02-12 07:11

Det var en ordentlig smøre, nogle mere fornuftige end andre, men har man en brændeovn, og bruger den, som brændeovne skal bruges, ser jeg overhovedet ikke nogen grund til ikke at gøre det.

Så dum er ingen dumrian, at han/hun ikke kan oplyses og blive klogere,
men den bevidste dumrian er uhelbredelig. (Viggo Kørup) tror jeg nok!

I øjeblikket kører min Askov 2 for fuld styrke, og der er absolut ingen partikler i stue eller skorstensrøg
(jeg kan se) røgrøret er askegrå indvendig, så ingen uforbrændte partikler, til gengæld er røgrøret sort udvendig.

Jeg fornemmer en vis misundelse???????????????????

mvh

jensviggo

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-12 08:48

Tænk - hvis der ikke var afgifter på EL - så ville EL koste ca. 30 øre/KWh - mod ca. 200 øre/kWh i dag). Så tror jeg godt nok der var mange der slukkede deres brændeovn.

Men så vill vi jo udlede meget mere CO2!

(Men hvis vi havde atomkraft - så kostede det nok kun 10-15 øre/kWh - så kunne vi slukke alle brændeovnene, kulkraftværkerne, vindmøllerne - vi kunne lade vores EL-biler op - stort set gratis !!) Vi ville udlede meget få partikler - og meget begrænset CO2).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-12 10:16

Citat
Brændeovne er skyld i ca 70 % af de sundhedsskadelige partikler, der udledes i Danmark

Det er jo IKKE det der står...

Du plukker noget af teksten ud.....

De 70% gælder ovne og FYR - hvis fyrene er de 65% er brændeovne jo kun 5%

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-02-12 19:39
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-02-12 19:41

Men hvor HELLIG skal man være.....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-02-12 19:45

Glemte helt at skrive, hvor mange af JER bruger ikke en ovn fra? deres firma.....
fremstillet under kummerlige forhold - i udlandet...
Men DATID har jo - intet med NUTID at gøre / ...eller har det.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 29-02-12 14:31

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Citat
(Men hvis vi havde atomkraft - så kostede det nok kun 10-15 øre/kWh - så kunne vi slukke alle brændeovnene, kulkraftværkerne, vindmøllerne - vi kunne lade vores EL-biler op - stort set gratis !!) Vi ville udlede meget få partikler - og meget begrænset CO2).

Ja, lad os dog få nogle atomkraftværker, billigere og bedre på alle måder.

Hvis Sverige kan, så kan vi vel også have dem.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-02-12 20:06

Ja, atomkraft er godt - hvis det laves rigtigt.

Desværre synes min mor, min svigermor og svigerfar, pædagoerne nede i børnehaven at det er noget farligt stads - så de stemmer nej tak - så jeg vinder ikke den demokratiske afstemning. (Der er flertal mod atomkraft, da de fleste ikke ved noget om det, men er bange - åhh.. så bange).

Kommentar
Fra : prio

Dato : 30-12-12 20:06

http://politiken.dk/indland/ECE1854910/nye-regler-loeser-ikke-braendeproblem/

"Det er urimeligt, at den varmekilde, som forurener absolut mest, er fritaget for afgifter"

- ja, det drejer sig selvfølgelig om den forbandende brænderøgsos, som forpester luften hele vinterhalvåret i de fleste parcelhuskvarterer i Danmark.

Så forbyd dog brændeovne, i det mindste som primær varmekilde.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 30-12-12 20:43

Citat
"Det er urimeligt, at den varmekilde, som forurener absolut mest, er fritaget for afgifter"

Jeg tror nu ikke vi skal opfordre til afgifter,det er der nok til på "BORGEN" når de sidder og keder sig.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 30-12-12 21:09

http://politiken.dk/indland/ECE1855111/braendeovnsdebat-politiken-inviterer-en-miljoeingenioer-til-duel-med-ovn-formanden/

"Partikeludslippet fra en brændeovn er 30-50 gange større end fra en lastbil uden filter".

"Selvom man fyrer korrekt, så er forureningen meget høj - nemlig 200 gange så høj, som det, der kommer fra et fjernvarmeværk for at producere samme mængde varme."

"Røgen fra brændeovne er skyld i mindst 200 dødsfald årligt.
Dertil kommer hjertekarsygdomme, blodpropper og luftvejslidelser."

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-12-12 23:21

Citat
"Røgen fra brændeovne er skyld i mindst 200 dødsfald årligt.
Dertil kommer hjertekarsygdomme, blodpropper og luftvejslidelser."

plus stanken fra naboer, der afbrænder pensionistbriketter (en sammenrullet avis dyppet i spildolie eller tjære) og andet brandbart skidt samt imprægneret giftigt spildtræ.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 31-12-12 17:48

Fjernvarmeværker forurener 2000 gange mere end atomkraft, - var det noget med et Fukusshima værk i DK ??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-12-12 19:42

Citat
Jeg tror nu ikke vi skal opfordre til afgifter,det er der nok til på "BORGEN" når de sidder og keder sig.

De afgifter der er indført på træbrændsel er ingen ting værd med hensyn til at begrænse forbruget. Det er kun et politisk sminke så politikerne stadig kan have deres brændeovne i fred. Jeg vil tro de fleste politikere har brændeovne.
Som nævnt tidligere i artikler skulle der indføres vist 4000 kr/år for at have en brændeovn. Måske skulle denne afgift være endnu højere, så dem "der vil spare" kan regne ud at det ikke kan betale sig at have en brændeovn, hvor man afbrænder pensionistbriketter m.m.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 27-08-13 18:03

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article2078682.ece

Det bliver dyrere at fyre med brænde, oplyser Ekstrabladet.

Forhåbentligt - jeg krydser fingre for, at forslaget om nye brændeafgifter bliver vedtaget.

Socialdemokraterne - ja, hele venstrefløjen - har desværre i årevis tænkt mere på at tækkes deres vælgere, end på folkesundheden.

Derfor har der længe været afgifter på alle andre opvarmningskilder (el, gas og olie) end brænde - som er blevet fredet.

Danskerne elsker jo deres brændeovne, og intet land i Europa har så mange brændeovne(forholdsvis) til opvarmning af private hjem.

Så pyt med, at brændeovne er de, der forurener mest i Danmark, langt mere end biler og fabrikker.

I årtier er naboer til brændeovnsejere blevet tvangsindlagt til at leve i forurenet luft i deres eget hjem, fordi mange parcelhusejere har valgt at benytte brændeovnene som primær varmekilde, i stedet for som supplement.
Det har selvfølgelig været det billigste på grund af de manglende afgifter på brændet.

I Malmø har man for længst indset, at det ikke går med brændeovne i et parcelhuskvarter, og simpelthen forbudt det.

Hvornår tør politikerne tænke mindre på deres taburetter på Christiansborg, og mere på at nedsætte forureningen? - og forbyde brændeovne i parcelhuskvarterer?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-08-13 19:22

Ja, olien får så nok sin renæssance igen. For det må være prisen der styrer, for selv om vi ikke kan komme af med vores paller mere, så er der vel ikke nok til alle?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-08-13 21:08

Pensionistbriketter giver også god varme og der heller ikke afgift på.