/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
lyttevagt VHF kanal 16 hele døgnet
Fra : lham
Vist : 2659 gange
50 point
Dato : 24-02-12 17:55

På internet kan man jo høre alle mulige "radiostationer "
Er det et sted hvor man gratis kan følge "trafikken " på Lyngby Radio VHF kanal 16 realtime ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-12 18:02

Nej det ville være ulovligt.
Lyngby radio har i de sidste 80 år ikke sendt til offentlig aflytning.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-02-12 18:09

transor
dit svar undrer mig lidt.
Hvis jeg køber en VHF radio mener jeg at jeg lovligt kan have den stående åben på kanal 16 og dermed høre hvad der er af "trafik" der-men jeg er ikke sikker !

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-12 19:14
Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 24-02-12 19:39

Alle må lytte på VHF kanalerne, men det kræver certifikat af sende og samtale.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-02-12 19:40

du må gerne have en vhf derhjemme. og du må lytte alt det du vil. det er noget ganske andet når vi snakker sende. det er for nyligt blevet tilladt at bruge radioen når man ligger i havn, men hjemme på bopælen må man ikke bruge senderen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-12 20:17

Citat
men det kræver certifikat af sende og samtale

Det passer så ikke helt...men der skal være en ombord der HAR certifikat. Så må du godt gøre det.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-02-12 20:24

->piaskov
Der var ikke tale om en VHF til søs, men på land
->trimare46
Man har altid måtte bruge VHF i havn--skibe skal varsko havnen via VHF inden afgang.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-02-12 21:19

det er korrekt som dabj skriver, at erhvervsfartøjer skal melde ankomst og afgang, men nu er det også tilladt lystsejlere at samtale når man ligger i havn. det har ikke altid været tilladt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-02-12 22:22

->trimare
Når man har tilladelse til oprettelse af radiostation og VHF/DSI certifikat, har man alle dage måttet samtale med havnemyndighederne når man ligger i havn, uanset om der er tale om lyst-eller erhvervsfartøjer.
Der er ikke- og har aldrig været- specielle regler for fiskere, sejlere, færger eller fragtskibe ang. brug af VHF.
Ellers bedes du dokumentere.
Noget kan jo være forbigået min opmærksomhed.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-02-12 06:53

Det er blevet tilladt, at have en ren modtager uden licens, men man må ikke videregive indhold af samtaler til andre. Så ikke noget med internettet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-02-12 11:40

Tansor
At lytte på kanal 16 er åbenbart tilladt for enhver der vil betale for en VHF modtager blot må man ikke bringe det videre som man hører .

Jeg kan så ikke forstå hvor forskellen er om man hører det via en decideret VHF modtager eller internet-begge åbne for lytteri for alle der vil .

Bare må der gælde for begge medier at de der lytter ikke må formidle til tredie mand .

Så den der med " ikke noget med internet " tvivler jeg på "holder i byretten"
Der må findes en "sofware" VHF recierver til nettet !

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-02-12 12:29

til dabj
det var ikke kommunikation med havnemyndighederne jeg mente. det var samtale lystsejlere imellem.
det har ikke altid været tilladt som det er nu.

Kommentar
Fra : PeterLauridsen

Dato : 27-02-12 10:22

Det er vel ret perverst, at ville lytte til andres private samtaler over det maritime VHF-kommunikationssystem.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 13-03-12 17:00

Tak for svaret dabj.

alle må lytte men åbenbart ikke muligt på internet-det må være min konklusion

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-03-12 18:19

Rigtigt