/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
temperaturen + valg af grafikkort
Fra : andreas598a
Vist : 722 gange
70 point
Dato : 19-02-12 23:40

hej

jeg har bemærket ud fra et program jeg har downloadet (Speccy) at min bærbare computer er meget varm når jeg spiller og ligger ofte på de 80 +/- (hidtil højeste er 87.) det er ofte selve CPU'en der gør det hvor efter Motherboarded kommer lige efter i temperatur.
ville så høre om det er helt normalt for det ligner at blæseren ser fin ud og der ikke sidder skidt inden i. (den er også blevet renset)
de spil det sker ved er typisk battlefield 3, need for speed the run osv...

ville så også høre hvad grafikkort i mener der er bedst Nvidia Geforce GT 540M eller Ati Mobility Radeon HD 550v?

har selv det nævnte ati Grafikkort

på forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-02-12 00:44

Nogle spil kræver så mange resourcer af processoren, at den bliver rigeligt varm.
Et skråunderlag til den bærebare med blæser, vil kunne sænke temperaturen en del.
BILTEMA har nogle med to blæsere på til under 100 kr.
Vi har tre af dem her i huset, og er glade for dem.
http://biltema.dk/da/Kontor---Teknik/Computere/Ergonomi/Laptopstotte-23798/

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-02-12 11:25

Citat
ligger ofte på de 80 +/- (hidtil højeste er 87.)

Så kan du snart sige farvel til din pc
temp over 60* er ikke at anbefale - men se mere på nettet over hvad din cpu kan klare.
Hvad viser den - når du bare lader den stå i tomgang = over 30* er for meget

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 20-02-12 11:25

hva med det grafikkort? hvad er bedst?
det kunne jeg self gøre, men det er ikke noget der er skadeligt for CPU'en? eller for den sags skyld motherboarded?

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 20-02-12 11:44

det er en Intel Core i5 M460 2,53 GHz og den har kørt længe med det ved de spil uden den er sløvere eller noget
ved normal stand så er den 50-60 grader og nogle gange på 50 grader som den gør lige nu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-02-12 11:59

Citat
hva med det grafikkort? hvad er bedst?

Det der sidder i!

Du kan ikke skifte det uden at skulle skifte bundkort!

Og at den bliver så varm er normalt ved så "hidsig" belastning,
hvis pc ellers virker normalt er der ikke noget at gøre.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 70 point
Dato : 20-02-12 12:05

Den temperatur du kan måle, er målt lige der hvor den termiske føler er placeret. Derfor kan temperaturen sagtens være højere,der hvor vamen udvikles fra, og kan få komponenterne i kredsløbene til at brænde sammen.
Kredsløb i dag, er mikrofint teknologi, hvor forbindelserne er flere gange tyndere end hår. Det er nødvendigt, for at få plads til op imod 100.000 transistorer plus passive komponenter i en enkelt kredsløb.
Så varmeudvikling i en PC bør tages alvorligt.

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 20-02-12 12:45
Godkendelse af svar
Fra : andreas598a

Dato : 20-02-12 12:45

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-02-12 12:45

Citat
ved normal stand så er den 50-60 grader

ALT FOR HØJ.
-----
Men din kan åbenbart holde til hele 105*
jeg mener stadig det er for meget, med det du skriver
-----
Hvis min kommer over 60* ved fuld knald på, så er der noget galt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-02-12 12:48

Hvad var spørgsmålet...