/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
en halv eller en hel måneds husleje?
Fra : anine56
Vist : 1115 gange
162 point
Dato : 28-01-12 23:45

Min lejer gennem 9 mdr. rejser og sagde op den 17.ds. Han havde fundet et sted i Horsens, som passede ham bedre. Han ville betale for 14 dage, altså til den 15.2-, men mig bekendt er der 1 mdr.s opsigelse og kun op til den 1. Dette sagde jeg til ham, og han affandt sig vist med det.

Imidlertid har han jo fundet en anden bolig og sagde han ville flytte lidt efter lidt i denne uge og flytte helt den 1.

Jeg satte annonce i Boligportal og fik flere henvendelser og valget fandt på en stud som ville flytte ind den 1.2. Da min tidl lejer havde sagt han ville flytte inden den 1., mente jeg det var i orden. Jeg kunne osse have valgt en anden som ville flytte ind den 1.3. Jeg kunne bare bedst lide den første.

Jeg er nu kommet i tvivl om, hvorvidt jeg kan forlange husleje for februar? og om han har ret til værelset, hvis han skal betale for februar?

Jeg tager en måneds husleje i depositum, altså 1950, kr.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 172 point
Dato : 28-01-12 23:53
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-01-12 23:59
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-12 00:15

Du har vel skrevet en lejekontrakt hvoraf dette fremgår eller?

Hvis ikke er der en ekstra god grund til at skrive en næste gang ud lejer ud.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 29-01-12 07:26

du kan da ikke modtage husleje 2 steder fra,det er da logik for perlehøns.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-12 10:15

Jeg fik lige nærlæst dit indlæg.

Han har ret til det han betaler for. Du har ikke krav på betaling for husleje, hvis han ikke har rådighede over det han betaler for.

Hvis du ellers vil vide noget om lejelovgivning kan du se mere på retsinfo.dk

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132875

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Evasion

Dato : 29-01-12 12:53

Hej Anine56.

Du fortæller din (snart forhenværende) lejer, at det er lykkedes dig at finde en lejer der kan overtage værelset den 1. februar, så han/hun kan nøjes med at betale indtil denne dato.
Så håber du på at din tidligere lejer er interesseret i det, da han/hun naturligvis har råderet over værelset frem til den 15. februar, medmindre i kan aftale andet.

Fremover kan det kun varmt anbefales at du indgår en lejekontrakt med dine lejere, så I er enige om spillereglerne. Det kan blive noget rigtigt rod, hvis I ender der, hvor du skal slås med Lejernes Landsorganisation - de er nemlig rigtig dygtige til det de laver.

Du kan finde standardlejekontrakter på nettet. Eksempelvis; http://www.holtehus.dk/Lejekontrakt.PDF

Venlig hilsen Evasion

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-12 13:36

Godt indlæg kl 12:53

Du skal som udlejer dog være opmærksom på at du ikke må og ikke kan tilsidesætte lejelovens regler når du laver kontrakten. Man er som lejer aldrig stillet dårligere end det lejeloven beskriver.

Kontrakten bruges kun til at aftale hvordan lejelovens paragraffer i praksis håndteres.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-12 13:50

Citat
Jeg er nu kommet i tvivl om, hvorvidt jeg kan forlange husleje for februar?

Svaret er : Nej

Citat
og om han har ret til værelset, hvis han skal betale for februar?

Svaret er: Ja

Desuden kan du ikke udleje værelset så længe en anden lejer betaler for det.

Hvad sker der med det depositum, som den nuværende lejer har betalt ????

Beholder du også det ? eller er der forbedringer, som det skal bruges til ? , så skal du huske på at den nuværende lejer skal godkende det.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 29-01-12 15:48

Bare rolig den der lejernes landsorginastion er for nogen af dem en flok amatører. Jeg har haft brug for dem to gange. Og den ene gang var den lokale afdeling ikke til at få fat i. De kunne ikke bruge deres telefonsvare(den gik ikek i gang når man ringede) og var ikke til at få fat på i deres k´"kontortid".
Og hovedkontoret ville ikke gøre noget da det ikke var deres afdeling.

Anden gang var det endnu mere amatøragtigt. Jeg mistede mit indskud og koen på kontoret kunne kun sige undskyld hun havde kvajet sig.

Så bare rolig. Sørg for at din kontrakt indeholder det den skal.
Du kan købe en stanard i boghandlere. Der står det meste.

Godkendelse af svar
Fra : anine56

Dato : 15-03-12 20:44

Thyregod8.

Tak for begge dine links.

De var meget nyttige, og jeg blev skånet for at læse hele lejeloven igennem. Nu har jeg kopieret og gemt dem, hvis jeg en anden gang får problemer.

Mange tak igen for og undskyld det har varet så længe med point, men jeg kunne ikke rigtig finde ud af det.

Venlig hilsen Anne

Kommentar
Fra : anine56

Dato : 16-03-12 12:58

Til Ans,

Osse tak for dit svar.

Depositum får lejer tilbage, når han rejser, og hvis han har gjort værelset rent.

Tidiligere var det faktisk sådan, at jeg slet ikke forventede, at de ordnede efter sig, men selv udførte arbejdet. Men efter min ryg blev dårlig og jeg selv blkev ældre, præciserer jeg ved fremvisningen, at de skal efterlade værelset, som det er modtaget, og det vil i mit tilfælde sige, at hvis de ryger, SKAL værelset males. l

Efter jeg havde en oplevelse med en lejer, en voksen mand og ryger, beholdt jeg i hans tilfælde depositum 1950, kr. men det er stadig et stort arbejde for mig at male, og mine regler er nu sådan, at de selv skal male.. Jeg lægger selv maling til.

Tak for alle de gode kommentarer til alle.