|
| Olieskift Suzuki gt550 -75 Fra : warrior | Vist : 548 gange 50 point Dato : 28-01-12 18:45 |
|
I en manual, meget sparsom oversigt, har jeg set en tegning af olie sumpen på gear kassen, hvor en enkeltaftapningsskrue samtidig tømmer koblingsolien.
På min mc er der dog to skruer ved siden af hinanden; den ene sidder skråt monteret; den anden skrue sidder lige ned, og har samtidig en løs fjeder og bolt der sidder oppe i hullet.
Jeg har tømt for olie begge steder, så de må være uafhængig af hinanden. (I hvertfald under aftapning). Det er måske modellens årgang der afgør om der er to eller kun en aftapningsskrue?
Jeg har efterfølgende fyldt 5w-40W(vinterperioden) på til det løb ud af hullet i siden. Kan jeg regne med at også koblingen herved har fået den rette mængde? Jeg tror ikke jeg har gjort det helt forkert, men vil gerne være sikker.
Tak for svar.
| |
| Kommentar Fra : nilsg |
Dato : 28-01-12 19:22 |
|
Om den har 1 eller 2 aftapninger kanjeg ikke huske.
Brug en olie som koblingen kan klare, jeg brugte Castrol GTX.
Nogle motorolier indeholder additiver, så en olibadet kobling ikke fungerer.
Når olien står op til overløbshullet, har gearkasse og kobling den rette mængde olie.
Nilsg
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 28-01-12 21:28 |
|
Jeg ville bruge en fuldsyntetisk olie.
| |
| Kommentar Fra : nilsg |
Dato : 29-01-12 08:53 |
|
Jeg tror du skal bruge en mineralsk olie.
Olien er kun til gearkassen og og koblingen.
Der er ikke brug for en moderne fuldsyntetisk olie.
Du risikerer at få problemer med koblingen.
En fuldsyntetisk olie er "kun" en mineralsk olie som er forfinet ved bla. centrifugering så molekyler bliver "ensrettet".
Den er god til moderne motorer som motorolie.
Nilsg
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 29-01-12 10:47 |
|
Har selv haft en 550GT og den kørte med fuldsyntetisk uden problemer
samt alle andre mc jeg har haft siden, har kun fået fuldsyntetisk
og jeg har aldrig oplevet at koplingen gled, eller der var andre gener.
Men smag og behag/ pris.
Jeg har altid købt olien i Biltema.
Samt udkiftet olien + filter hver sæson.
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 29-01-12 10:49 |
|
Har endda også brugt Swedol = ½ liter pr olieskift uden problemer
| |
| Kommentar Fra : warrior |
Dato : 29-01-12 22:13 |
|
Men er swedol ikke mere beregnet til at komme i den FORBRUGENDE motorolie på et køretøj? Her snakker vi jo om motorolie der udelukkende bliver brugt som gear/koblingsolie på mc´en
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 30-01-12 09:42 |
|
JO, men nu skriver jeg også at jeg har haft andre MC´r
og der kunne jeg ikke mærke forskel på Swedol = tilsætnings stoffer
det var en gs 450 som næsten fik et bedre liv af behandlingen
gav også en gsx 750 en omgang, uden problemer, nærmest tvært imod
før kunne den finde på at glide ved hurtig acceleration, fuld skrue på håndtaget
altså den bare løb i koplingen indtil rpm faldt til 5000 eller under
efter påfyldning af en kvart liter var der ingen problemer.
| |
| Kommentar Fra : warrior |
Dato : 30-01-12 15:55 |
|
Jeg er i dag blevet foreslået Castrol GPS 15W/50, syntetisk baseret 4 takts motorolie til kobling/geark.
og regner med at den kan anvendes uden problemer.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|