/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
mercedes vito 2,3 td
Fra : 190e
Vist : 780 gange
99 point
Dato : 26-01-12 22:41

jeg har en vito 2,3td fra 1997 der skal have ca 1 l kølervædske om ugen , den er trykprøvet og der er ingen utætheder nogen steder den holder trykket, ingenting i olien m.m men alligevel forsvinder det(der kommer intet ud på jorden)
kan nogen fortælle mig hvad der er galt.

190e

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-01-12 22:58

Det kan være toppakningen der er defekt,eller en sprække i toppen,så det kommer kølevand ind i en cylinder.Måske kan du se om det kommer hvid røg ud af udstødningen.Du kan også se om det bobler i vandet ekspansionstanken.
alimak

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 26-01-12 23:31

der kommer hverken røg eller det bobler i ekspansions beholderen.

190e

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 99 point
Dato : 27-01-12 07:01

Et mikroskopisk hul i en kølerslange giver netop nævnte virkning. Det presses kun ud ved driftstemperatur (mest mens du kører). Du finder hullet med et stykke køkkenrulle efter en god køretur, mens motoren stadig arbejder.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-01-12 13:56

Det kan erfaringsmæssigt kun være utæt toppakning. Det kan i dette tilfælde betale sig at skifte den.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 27-01-12 19:35

nogle motor er fejlstøbt især i topstykke et lille støbehul fks. i en insugningsport vil præsis kunne lave det, som du omtaler, mange gange viser det sig på benzin drevet motor, at tændrøret i nettop den cylinder hvor uheldet sker, ofte skal skiftes, da det har lidt skade, af de mange vand dråberen ide kan være, at afmontere manifold og kontrollere sagen,giv endelig ikke motoren kølerrens så bliver skaden større.
hilsen Tyller.01

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-01-12 09:39

Der er naturligvis en utæthed - et elle andet sted - ellers kan du jo ikke påfylde hele tiden. Det kunne tyde på, at kølervæsken forsvinder ved varm motor = noget udvider sig - en lill revne - og det render ud.
Prøv at få trykprøvet med driftvarm motor.

Hvordan med ekspensionsbeholderen? Hvilken stand har vandet der? Bliver vandet blot trykket ovenud, så du (måske) tror, at motoren "bruger vand"?

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 28-01-12 12:29

vandet i eksp. beholder ser fuldstændig normalt ud og blive ikker trykket ovenud.

190e

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 28-01-12 14:36

ingenting bliver trykket ovenud fordi der er et støbehul i topstykket ud i en indsugport eller udstødning

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 28-01-12 19:10

Tak for svaret hjkofoed.

190e

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-01-12 03:14

Selv tak, melder du tilbage, når du har fundet lækagen?