/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Elastisk fuge?
Fra : århushansen
Vist : 714 gange
100 point
Dato : 21-01-12 13:39

Jeg har lagt gulvfliser og skal nu til at fuge. Der er kun lagt fliser på selve gulvet og det er ikke meningen at der skal sættes fliser på væggen. Som en afslutning vil jeg opsætte fodlister hele vejen rundt.
Mit spørgsmål er om der skal lægges en elastisk fuge rundt langs væggen, eller om jeg fuge med den almindelige fugemasse som bruges på resten af gulvet?

På forhånd tak for hjælpen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-01-12 14:30

ALDRIG andet end elastiske fuger i ALLE flader der mødes......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-01-12 14:31

PS...

Derfor kan du godt sætte fodliste op bagefter

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-12 17:21

Da det er fliser du har lagt ,går jeg ud fra at det er et sted hvor der kan komme vand-eller et sted hvor der vil blive brugt vand til vask.
Så mit forslag er at du lægger en gummifuge i kanten af dine fliser ,og så sætte fodlister på.Derefter kan du lægge en ny gummifuge så du beskytter træet mod evt.fugt fra gulvvask mm. Der hvor fodlisten møder flsefugerne vil du jo have en lille fordybning som der kan kravle støv og fugt ind under.
Men brug en god fugemasse og ikke noget billigt som vil tørre ud med tiden..
Ved fugning er det en god ide at bruge tape for at få en pæn fuge..
Nu ved jeg godt at der sidder en del som vil sige at tape er for amatører -men jeg bruger dette hver gang jeg fuger. Du glatter bare fugen med en sæbevands finger før du fjerner tapen.

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 21-01-12 18:29

Hej Sverola!

Sætter du tape på gulvet eller på fodlisten? Eller begge dele?

Og hvad er en god fugemasse? Navn og evt model?

Takker...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-01-12 19:17

Citat
Sætter du tape på gulvet eller på fodlisten? Eller begge dele?

Begge steder, og fjern det når Du er færdig, dels sidder det mildt sagt godt fast efter nogle dage, og dels undgår man en skarp overgang mellem fugemasse og der hvor der intet er...........det vil så runde naturligt mens det hærder., sidstnævnte mærkes også når man har brugt maletape i forbindelse med maling.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-01-12 01:57

Hej igen..
Sorry at jeg svarer lidt sent ..
Begge steder som LuffeA skriver. Men du må fjerne tapen lige efeter at du har fuget -mens fugemassen endnu er blød.
Sørg for at der ikke er ret meget masse på tapen ..Den første fuge er den vanskeligste til du ser hvordan du skal gøre.
Gå hen til en forhandler af fliser og køb en godkendt vådrums silicone..En med svampehæmmende middel.
held og lykke med projektet

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 22-01-12 14:48

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-01-12 17:34

Selvtak Århushansen...
Håber at dit projekt går smertefrit..

Mvh

sverola