/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hustandsforsikring/omstilling af dørlås?
Fra : nosunshine5
Vist : 922 gange
100 point
Dato : 16-01-12 00:24

Jeg har været så hulens uheldig at få stjålet min taske efter en tur i bussen.(skide lømler) Med nøgler.
Hvilket er det dyreste ved den hændelse. I det at pungen er tom efter julen og dankortet blev spæret straks efter.

Jeg har så kikket i min husstandsforsikring. Men jeg kan ikke blive klog på om den dækker omstilling af låsene i opgangen. Ifølge lejekontrakt koster det 3500,-
Samt nøgler til postkassen, som også skal skiftes. Da der ifølge kontrakten også skal være to nøgler til den. (gad vide om man købe en lås, til sådan en fætter. Så jeg ikke skal betale en hel ny postkasse.)
Cyklen skal oz have ny nøgle, den anden røg i afløb.

Åh, de skide tyve. Ku de ikke have holdt ferie, den første måned efter jul. Til anstændige mennesker har penge igen. Så ku jeg måske have undgået den "fornøjelse".

Det er jo også en sjat mønter. Er der nogen der ved om en ganske almindelig husstandsforsikring tager sådan dette?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 16-01-12 01:06

Citat
(gad vide om man købe en lås, til sådan en fætter. Så jeg ikke skal betale en hel ny postkasse.)

Det kan du da i hvert fald godt...

Der er da ikke så meget andet at gøre end at ringe til forsikringsselskabet straks i morgen og forhør dig hvordan du står...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-01-12 01:09

Princippet er at man skal holdes skadefri. Så er der naturligvis selvrisiko. Så skal det være uforskyldt, dvs man må ikke have været total dum. Så skal det også være en pludselig og uforudset hændelse, som et tyveri jo er. Så skulle du kunne få dækket udgifterne ind. Der kan være undtagelser, som så skal stå i policen.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-12 06:15

Prøv at læse dette spørgsmål, hvor spørgeren skriver, at forsikringen gerne ville betale for nye nøgler:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-564.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-01-12 09:32

Alternativt - prøv at forhør dig hos en låsesmed. Jeg kan ikke forestille mig at det koster 3500 kr. at få låsene omstillet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-01-12 10:58

Husstandforsikring dækker ikke omstilling af låse. privat, kan man slet ikke få den dækning. Erhverv kan tegne den type forsikringer der dækker, men den kan være - endog - meget dyr. Hvis du forestiller dig en boligforening, med 3.000 boliger og en "hovednøgle" bliver stjåldet! Det koste kassen!
Du må krybe til korset, og betale hvad de kræver!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-01-12 12:42

Citat
Alternativt - prøv at forhør dig hos en låsesmed. Jeg kan ikke forestille mig at det koster 3500 kr. at få låsene omstillet.

Boligselskaberne har jo "fastprisaftaler" med lokale låsesmede, ligesom malere m.m.

Hvis det er systemlåse eller de mere avancerede typer koster det, er det bare de gamle 5-stift Ruko kan man selv skifte et par cylindre for 500 kr + omlægning hvis man vil have samme nøgle.

Min hovednøgle låser gadedøren op via signal, mister man den koster det

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 16-01-12 21:35

Jeg ville ønske opgangsdøren, var ligesom i Tårstrupsgårdsvej(sjælland). De har magnetbrikker. Mister man den. Spære man den bare på egendomskontoret. Og betaler selv 1 ny brik.
Og lejlighedens lås er ens eget ansvar.
Så man kan gøre som man vil.

Og om det koster 3500 at omkode skal jeg ikke kunne sige. Men det er hvad der står i lejekontrakt.
Og der er ikke samme nøgle, til alle opgange. Så snedig er selskabet dog.
Før var det ens. Men de er skiftet nu.

Min egen dør er sådan en "5 pins-fætter". Så jeg har bestilt en ny der ikke lige kan brydes op uden der er tegn på indbrud.
I det at jeg læste et andet sted. At der var en der havde spurgt hans forsikringsselskab om de dækkede. Hvis den blev brudt op med en bankenøgle(spørg ikke mig hvad det er). Men det kunne jo hænde der ikke var tegn på indbrud med sådan en. Og så var det jo så som så med forsikring.
De ville ikke rigtig svare på det.

Så jeg har bestilt sådan en" fætter" med mere sikkerhed i, til min dør og så må vicevært finde sig i at det er en anden type lås.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 16-01-12 21:48

Tak for svaret pifo.