/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Pleje af egetræsbord
Fra : BerndJ
Vist : 1937 gange
100 point
Dato : 15-01-12 23:48

Har for 1/2 år siden købt et egetræsbord, som fra fabrikken udelukkende var sæbebehandlet. Forhandleren har anbefalet hyppig (mindst én gang om ugen) at sæbe-behandle bordpladen med deres produkt, et sæbe-produkt som minder om alm. brun sæbe.

Spørgsmål: kan jeg med fordel anvende andet end deres (forhandlernes) produkter, som jo er rasende dyrt i det lange løb. Jeg tænker på brun sæbe ???? Eller linolie ??? Eller en blanding af linolie og terpentin (ift. 3:1) ??? Eller noget helt andet??? - Jeg vil så gerne have en "stærk" bordplade som er nemmere at vedligeholde, OG som kan tåle "noget" (har idag spildt en smule kaffe på bordet ... og det var en længere "operation" at få pletten væk ... og så er den engang ikke HELT forsvundet).

Gode ideer, erfaringer, foreslag efterlyses.
På forhånd tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-01-12 06:32

Brug sæbespåner og demineraliseret vand:

http://www.japocollection.dk/pleje.htm

Vær opmærksom på, at hvis du bruger vand direkte fra hanen, så kan du få misfarvninger af bordet.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-01-12 06:35

Hvis du bruger olie til bordet, så bliver bordet mørkere, og hele idéen med sæbebehandlingen er gået af fløjten. Lakering er en anden mulighed, men igen - du mister den "skønhed", der er ved det sæbebehandlede og så kan du jo lige så godt lægge en dug på bordet

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 16-01-12 17:02

Jeg bruger sæbespåner og alm. vand nogle gange om året - selvfølgelig afhængig af besmudsning.
Bordet er 7-8 gammel og er stadig flot og meget nemt at rengøre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-01-12 17:16

Sæbespåner og vand, sørg for at alle flagerne er væk. Mit gamle bord stod i over 30 år og var pænt. Dog overvejede vi for 2 år siden at slibe det igen, men det blev ved overvejelserne. Nu står det hos min søn.

Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-12 07:10

Hvis bordet tager så meget imod, er det ikke sæbemættet tilstrækkeligt. Det skal vaskes flere gange med sæbe, for at træet kan nå at tage imod. En federe blanding er ikke en god idé, da det bare giver en fedtet og blank overflade, som støv, skidt og snavs sætter sig i.

Sæbemæt bordet grundigt. Hvis du gerne vil bevare det lyst, kan jeg anbefale Trip Trap Natursæbe, hvidpigmenteret/ Ellers Trip Trap Natursæbe uden pigment. Brug 1 dl til 1 liter vand og vask bordet 3-4 gange med blandingen en uges tid. Lad bare blandingen stå den uge, den kan sagtens genbruges.

Vedligehold består i, at aftørre med hårdtopvredet klud, brug bare vand. Hver 14 dag, kan du så vaske med vand tilsat 1/4 dl natursæbe/ltr vand, sådan vedligeholdes overfladen.

Mange der anvender sæbespåner, oplever at træet med tiden får en grålig overflade. (Fordi overfladen ophober skidt og kalk) Det kan undgås ved at vaske med grundrens eller trærens en gang om året, vaske efter med vand tilsat 10% edikkesyre og sæbemætte forfra.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 17-01-12 07:17

Alternativt kan du fjerne sæbebehandlingen helt, vask flere gange med en stærk grundrens og vask efter med vand. Slib let og giv det en hvidpigmenteret bordpladeolie. Lad være med at gå i fælden med linolie, som gør bordet mørkere og ikke hærder ordentligt op.

Sådan skal du gøre: Påfør bordpladeolien rigeligt og lad stå 20 minutter. Er der nogle steder, hvor olien trækker hurtigt ind, kan du give lidt mere lokalt.

Aftør efter de 20 minutter den overskydende olie (må ikke stå længere, det er en hærdende olie) og poler godt, med fnugfri klud. Giv eventuelt en behandling mere, efter 4-6 timer, men med lidt mindre olie.

Vær opmærksom på, at bordet kan bruges med forsigtighed de første par dage. Olien er gennemhærdet efter 1 uge. Vedligehold, aftørring med fugtig klud og plejeoliering hvert ½ år.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 17-01-12 14:30

Tak for svaret Charlottefrich.