/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vibrationer fra fryser
Fra : lham
Vist : 662 gange
200 point
Dato : 13-01-12 18:36

Købt ny lille skabsfryser. Står på plade med 4 ca 10 cm rullehjul under på vinylbelagt træplankegulv-Ingen kontakt til vægge.
Naboen som har rum på den anden side af en muret skillevæg genres af en "brummelyd" og kan ikke falde i søvn.

Vi har fælles bærenden gulvbjælker.

Er der nogen der har forslag-endnu bedre erfaring med - hvordan vibrationerne dæmpes ( helst noget mellem "rulleplade og bund af fryser.)

PS nabo kan høre når en mus prutter 50 mtr væk-seriøst !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-12 18:45

Tyk 22 mm finerplade på 4 gummifødder................så bliver den støj nok inde hus dig.
Har du kigget bag på fryseren om der skulle være nogle af de små rør som skramler mod noget.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 13-01-12 18:50

Kan du ikke bruge dette istedet for

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-12 21:53

22 mm krydsfiner lyder fint - og så nogen klodser af den tætte skumgummi, den der ser ud som om den er lavet af viskelæder, optrævlede dørmåtter, flossede bildæk mm. Klodserne, én i hvert hjørne , cirka 4 x 12 x 12 cm. Det var det, jeg brugte, da en billig vaskemaskine var ved at ryste mitm svenske feriehus fra hinanden under centrifugering.
Det dæmper!
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-01-12 22:20

Citat
Det var det, jeg brugte, da en billig vaskemaskine var ved at ryste mitm svenske feriehus fra hinanden under centrifugering.

Sikker på på at det ikke var huset der var for billigt ?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-01-12 06:26

pbp-et
Du skulle vel ikke vide hvad sådan nogle klodser hedder og hvor man kan få dem ?
nomore
tak for sangen -desværre har nabo ikke samme form som min for humor

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 200 point
Dato : 14-01-12 09:28

Den gummi du skal bruge hedder neopren. Det bruges meget til trykoverførsel i byggeri og også til at optage vibrationer i dette tilfælde.
http://www.aag-gummi.dk/Forside.asp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-01-12 13:12

Mit svenske hus er fra 1894 og ikke oprindelig beregnet til vibrerende maskiner (til luffea).
Gummiklodserne skar jeg ud af en måtte, som jeg for 36 år siden købte et sted, der hed "Frederiksberg Skum" eller noget i den retning. Sådan et sted hvor man køber madrasser og siddehynder og den slags på mål. Jeg sagde, jeg skulle bruge noget med stor modstand mod sammenpresning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-01-12 14:26

Citat
Mit svenske hus er fra 1894 og ikke oprindelig beregnet til vibrerende maskiner

I værste fald er det jo så kun græstørvene på taget der drysser, et bjælkehus er jo kram.

Først og fremmest gælder det jo om at isolere den direkte kontakt mellem maskine og gulv, ser man omvendt på det bruger man jo metalfødder på højttalere hvis man vil have basresonanserne ned i gulvet.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 14-01-12 15:53

LuffeA

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 20-01-12 08:08

Tak for svaret Thyregod8.
Fik øje på min mangefarvede " delvis hule "knæbeskyttermåtte fra haven.
Sådan 2 mellem rulleplade og fryserbund tilfredstillede selv min nabo " prinsessen på ærten"
Har nu neopren i baghovedet næste gang sådant et problem opstår.