/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Loftmonteret læselampe
Fra : thulin
Vist : 832 gange
100 point
Dato : 10-01-12 13:25

Har forgæves forsøgt at finde en læselampe som kan monteres i loftet.
Mangler en lampe til at stå bagved sofaen, som kan anvendes som læselampe, da vores sofa er fritstående ville jeg være træt af at have en stor fod og ledninger løbende på gulvet.

Er der mon nogle her som ved hvor man kan købe en læselampe som er loftmonteret.
Lampen skal kunne flyttes væk når man ikke bruger den, som eg. en arkitektslampe eller et halogen spot.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-12 14:07

Kan Du ikke dressere hunden til at sidde med en lygte ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-01-12 14:41

Hvad med en spotlampe, monteret i loftet, den kan du ikke (så nemt) flytte, men med en passende spredning dækker den vel din læseplads i sofaen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-12 14:48

Til vores loftsbelysning bruger vi disse, evt. suppleret med en lysdæmper

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3474&n=10

Lamperne er lige til at tage ned/op i et snuptag... og kan bruges til alle loftslamper.

Når du bruger sådan en, har du et langt størrer udvalg i lamper, og kan så også selv bestemme hvor stærkt lyset skal være, den kan såmænd sættes op tages ned dagligt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-12 15:32

Ved ikke om det findes, men jeg tænker mig noget Georg Gearløs med en fast stang med en spot i den ene ende og så en krog i den anden ende som man kan hægte på en krog i loftet, og flytter over på en krog i væggen når den ikke bruges.
Ledningen skal jo så være i toppen af stangen og være fastgjort på toppen af væggen, eller hvis der sidder et lampe-vægudtag det rigtige sted.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-01-12 16:40

Hvis det feks er en 4 pers sofa så køb 4 pandelamper en oplader og en flok genopladelige batterier

måske mere seriøst . Nogle "gamle" lampetter havde sådan et bøjeligt metalrør hvori ledningen løb og så alm fatningsgevind i enden( altså frit skærmvalg ) og et gevind i den anden ende hvor "vægsoklen " var spændt fast.
Måske fås det i "metermål" så skal den jo bare på en plade med huller og så skrues i loftet-spørg din elinstallatør evt kun om stumper.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-01-12 16:40

Tænkte mere på sådan en her.

http://www.voltex.me.uk/tolomeo-decentred-artemide-pid210.htm

Men kan kun finde een lampe som opfylder kravene. Tænkte om der var andre som havde erfaring eller anbefalinger.

Kender nogle evt. en gulv lampe, hvor stangen går helt til loft, med ledningsudtaget i toppen, og med en lampe midt på ?

Jeg undre mig bare over at der ikke er andre mennesker i verden som gerne vil have en gulv/læse lampe, men ikke gider have en ledning løbende hen over gulvet ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-01-12 16:48

Den ser da smart ud, den du har fundet, bortset fra prislappen, altså!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-01-12 17:14

Citat
Jeg undre mig bare over at der ikke er andre mennesker i verden som gerne vil have en gulv/læse lampe, men ikke gider have en ledning løbende hen over gulvet ?

Måske fordi vi har ledningen løbende i loftet??

Ej jeg har kun to loftslamper og der bruger jeg den dims jeg linkede til, og udtaget er lige over hvor den skal bruges

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-12 18:15

Har du tænkt på evt. at montere en strømskinne. Den fås i flere modeller (længde/vinkel). Den kan du jo montere, så den kan komme hele vejen rundt om sofaen.

Dette er kun et eksempel

http://www.wattoo.dk/shop/stroemskinner-168s.html

Der findes mange flere løsninger. Du kan jo også rette henvendelse til en "lampeforretning" de vil kunne hjælpe dig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-01-12 19:48

Citat
Jeg undre mig bare over at der ikke er andre mennesker i verden som gerne vil have en gulv/læse lampe, men ikke gider have en ledning løbende hen over gulvet ?

Næh, vi sætter os i hjørnet.....og falder i søvn

Til store rum/kontorer findes der gulvudtag.

Annuller spørgsmålet
Fra : thulin

Dato : 12-01-12 16:44

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål