/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Civilstand.
Fra : jøjø
Vist : 1257 gange
200 point
Dato : 09-01-12 22:47

Civilstanden "gift" - inkluderer den også separeret?

Jeg mener: Er "separeret" ikke en civilstand som sådan?

Det undrer mig, at man i CPR- registeret ikke bruger titlen "separeret" under civilstand, men kun gift/ugift/fraskilt og enke/enkemand.

Der er da en væsentlig forskel på at være gift og separeret, bl.a. skatte- og formuemæssigt.

Hvem har egentlig ansvaret for, om oplysningerne i CPR-registeret er korrekte?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-01-12 22:59

separeret betyder ikke fraskilt.
Man kan leve separeret uden at være skilt

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-01-12 23:02

Ja, at separeret og fraskilt er 2 forskellige ting, er vi enige om.

Mit spørgsmål går på, om "separeret" er en del af "gift" - rent civilstandsmæssigt set?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 09-01-12 23:05

Hvis du er gift, så bliver den civilstand først ophævet ved en skilsmisse.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-01-12 23:09

OK - ja det lyder interessant ans, er du sikker på det ?

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-01-12 23:12

Hvad så med skattevæsenet, de skulle vel gerne kunne skelne mellem gift og separeret? - og de følger vel oplysningerne i CPR-registeret?

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-01-12 23:17

Fx kan et uudnyttet skattefradrag jo overføres til ens ægtefælle, men det kan det vel ikke længere efter separation?

- men alligevel betegner skattevæsenet en separeret person som gift.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-12 23:32

jøjø

Der bliver lavet så mange "numre" for at udnytte skattevæsenet. Så længe en person er separeret, så er personen faktisk gift. Man skal i folkeregistret have forskellig adresse i forbindelse med separation. Det er ikke muligt at indgå nyt ægteskab før man er separeret.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 09-01-12 23:35

Citat
Det er ikke muligt at indgå nyt ægteskab før man er separeret.

ans: Du mener vel skilt?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-12 23:36

Separation er en "prøvetid" før skilsmisse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-12 23:40

Citat
ans: Du mener vel skilt?

Ja det var det jeg mente

Man kan ikke blive gift igen før man er blevet skilt, men hvis separationen bliver ophævet, så er man igen gift med den, som man ville separeres fra

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-01-12 23:41

Seperation betyder at jeres økonomi adskilles, men kommunens EDB programmer kan kun regne med 2 ting, gift og skilt. Derfor vil en separeret altid være registreret som gift.

Det kan give nogle sjove forviklinger hvis de separerede stifter gæld til det offentlige som de ikke betaler. Så kræves gælden af ægtefællen. Men separerede har adskilte økonomier så der skal dokumenteres en del.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-12 23:46

Citat
Men separerede har adskilte økonomier så der skal dokumenteres en del.

????

Skulle der ikke stå " Men har"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-01-12 23:50

Nej sætningen er helt korrekt.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-01-12 23:53

granner - vil det sige, at hvis man, som separeret, får en ægtefælles uudnyttede skattefradrag overført - fordi kommunen kun skelner mellem gift og skilt - så skal man selv gøre opmærksom på, at der er noget galt?

Ellers kan skattevæsenet vel senere kræve penge tilbage?

Jeg synes, at det er noget rod.

Det hele skulle vel kunne gå automatisk.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 09-01-12 23:57

ÅHHH, hvor jeg eeelsker Kandu - der er jo en guldgrube af viden her - langt bedre en google kan præstere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-12 00:09

Citat
ÅHHH, hvor jeg eeelsker Kandu - der er jo en guldgrube af viden her - langt bedre en google kan præstere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-12 00:11

Citat
Jeg mener: Er "separeret" ikke en civilstand som sådan?

Nej

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-01-12 00:19

Citat
Når du bliver separeret eller skilt, ophører din og din ægtefælles sambeskatning.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789820

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-01-12 00:41

Juridisk er separeret en civilstand, men ikke hos kommunen. De glemte at lave en boks for separeret da de fik lavet nye EDB programmer.

Og sørg for at holde jeres fradrag helt adskilt. Det giver for meget bøvl at rede de tråde ud.

Min veninde var separeret i næsten 20 år inden de blev skilt. Og jeg hjalp hende med skattevæsnet. For da de havde været separeret i 8 år så skulle hun have 7.000 kr tilbage i skat. Glad var hun, men hun fik ingen. Hendes separerede mand havde en skattegæld og den trak man af hendes skattepenge. For de var gift iflg. kommunens register. De var jo ikke skilt. Kors sikket et rend, op på kommunen med separationspapirer og så kom skattepengene 2 måneder forsinket.

Det hører med til historien at så blev de skilt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-01-12 11:07

At være separeret er juridisk set det samme som at være skilt i forhold til fx arvelov, optage lån, afvikle gæld osv.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 16-01-12 22:57

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : nerak23

Dato : 16-06-12 23:39

Mærkeligt med din veninde, granner01, når sambeskatning ophører ved seperation/skilsmisse, som der står i ovenstående link...
du skriver faktisk også, at hun var separeret i 20 år, og dette skete efter 8 års seperarion - og at de blev skilt bagefter - du mener 12 år senere ???