/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pille brændeovn
Fra : Jan4100
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 08-01-12 09:51

Jeg har en kammerat som overvejer at skifte sin alm. brændeovn ud med en pilleovn, er der noget specielt han skal se efter, eller er der nogen hvor kvaliteten er bedre end andrer i et 90 kvm hus

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-01-12 10:27

Den bedste oplysning får han ved sælgeren ved at kommunikere og med sine evt. specielle ønsker.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 08-01-12 11:16

ja.... sikkert så behøver vi heller ikke kandu ...vel

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-01-12 11:44

Nej.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-12 11:50

Det har ikke noget med husets størrelse at gøre.
Med en ovn uden kedel og radiatorer ( evt kalorisfære) kan man kun få komfortabel varme i et rum.

Ovnens størrelse skal kun dimensioneres til rummets varmetab.

Ulempen ved pillefyring er støjen og prisen på kvalitetspiller. Den er tæt på olieprisen, når man medregner virkningsgrad og dårligere regulering.

Fordelen er at pilleovnen er nemmere at regulere og starte end en sædvanlig brændeovn.Rrisikoen for miljøsvinefyring er også mindre.

Fyring med brænde er billigst hvis man kan skaffe brænde eller godt affaldstræ næsten gratis.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-12 12:28

Det må være en branche befolket af engle, hvis man får den bedste vejledning af sælgeren. Alle de steder jeg kender, skal man tage sælgeranprisninger med et gran salt. De ser hellere på egen avance end på købers behov.
vh
pbp

>jan 4100: Du skal nok ha fat i Tænk og tjekke deres brændeovnsundersøgelse. Hvis du ikke er abonnent, skal du betale et beløb, men til gengæld får du hele markedet bredt ud for dine undrende øjne med pris, virkningsgrad, ydelse, udledningstal etc.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 08-01-12 13:02

Det vil jeg da så gøre pbp

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 08-01-12 15:26

Citat
De ser hellere på deres egen avance end købers behov

'Sådan kan det også siges' - hvis man vil hjælpe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-12 17:28

Duu, Jan: Hvis du kender en abonnent på Tænk, så spørg om du kan kigge med over skulderen på oversigten. Jeg har selv købt to brændeovne mrk. Asgård2 til sommerhuset efter Tænks afprøvning, og det var til under 3 tusind stykket. Der var andre undesøgte, som kostede omkring 10 tusind mere, og de kunne nogenlunde det samme.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-01-12 17:56

pbp_et hvis du på forhånd ved hvad du vil have kan du gerne handle ved Jem&Fix eller et andet byggemarked, men hvis du vil have hjælp henvender du dig ved et anerkendt pejsecenter eller specialforretning. Og så vil de fleste vel også vælge at have tillid til et modent menneske, fremfor en ung og frembusende person, -jeg syntes hurtigt man kan fornemme når man har tillid til de oplysninger man får, - hvis ikke man besidder den evne, så må man tage en person med som man kender der besidder denne evne.
Det er svært ud fra de oplysninger du har fået her at kan give et bare seriøst svar, du kender ikke rummål, lofthøjde, isoleringstilstand o.s.v.-o.s.v.
Og til sidst hindrer ingen i at søge oplysninge rog tilbud ved flere.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 09-01-12 08:51

Nu var det nu en pillebrænde ovn jeg søger

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-01-12 10:08

Tænk har også sammen med andre landes forbrugerbevægelser prøvet både stykbrændeovne og pilleovne

Godkendelse af svar
Fra : Jan4100

Dato : 10-02-12 11:18

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-02-12 11:27

Håber, du fandt noget brugbart. Jeg blev selv plusoverrasket og fik et par rigtig gode ovne til særdeles fornuftig pris.
vh
pbp