/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Venøsteaks
Fra : ebg_888
Vist : 6444 gange
200 point
Dato : 07-01-12 18:25

Er Venøsteaks fra Venø, eller har de navn p.g.a. formen?

Hvordan tilberedes de bedst?

Jeg gav dem 1½ minut på hver side ved høj varme - på pande - men de blev seje og kedelige.

Hunden klagede dog ikke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-12 18:36

Såvidt jeg ved, er venøsteaks en udskæring af okseklump, som er et velsmagende kødstykke til især gryderetter, eller andet med laang tilberedningstid, men BØF

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-01-12 18:44

søg på google
der er meget

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-12 18:45

Citat
Er Venøsteaks fra Venø, eller har de navn p.g.a. formen?

Den er helt sikkert fra Venø, som en engelsk bøf er fra England

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-01-12 18:47

Hejsa.
Se denne opskrift. Jeg kan varmt anbefale den.
Det er den vi bruger herhjemme og det smager så englene synger
http://carstensopskrifter.blogspot.com/2009/01/vensteaks-la-parma.html

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 07-01-12 18:57

ja-ja, ans, men hvor kommer lammefjordsgulerødder så fra?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 19:21

At de bare kan steges som de er, - som en slags bøf- er stærkt overdrevet. De bliver som du har oplevet bare seje og tørre.
De udskæringer der er i supermarked er alene nyttige til simremad- tror slet ikke de oprindelig har været sådan.
Hvis man skal bruge dem til noget, skal de efter stegning- ruller eller i mindre stykker, efterfølgende simre mindst 40 minutter i en eller anden sovs eller væde.

Men ellers så siger det sig selv, når du ser denne opskrift:

http://www.slankedoktor.dk/opskrifter/kalv/2260/venosteaks-med-grontsager-i-rmertopf.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-12 19:32

Citat
a-ja, ans, men hvor kommer lammefjordsgulerødder så fra?

De skulle da gerne komme fra Lammefjorden

"og i dag er det kun gulerødder dyrket i Lammefjorden, der må bruge betegnelsen."

http://www.kost.dk/kokkenliv/artikler/2006/11/15220061108

Men "Venøsteak" kan bruges som såler .... hvis de steges mere end ½ minut på begge sider.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 19:49
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-12 20:22

Vores "madpushere" er vældig dygtige til at sælge skrammel, som om det var ordentlig mad.

Cordon bleu, som de som regel staver Gordon bleu, af kylling, evt hakket og presset, hvor det skulle være kalvekød, chickennuggets består mest af maskinudbenet kylling (for dem der ikke ved det, tager man kyllingeskroget, efter alt reelt kød er skåret fra, finthakker det og maser det gennem en sigte, snasket der kommer ud bruges også til kyllingepølser), "naturelmarineret" er det nye sort for pumpet, diverse salte i "naturelmarinaden" binder vand, osv.

Kreativiteten, og fortjenesten, er stor.

Danskerne er da også det folk i Europa, der bruger den mindste andel af deres indkomst på mad

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 200 point
Dato : 07-01-12 23:16

Det er efterhånden svært at få ordentligt kød i supermarkederne. Kødet er ikke hængt, det bliver leveret i vakuumpakker til udskæring. Vakuumpakning fordi kødet ikke må miste væske, så kiloprisen bliver større. Kødet tager skade af vakuumpakning, da væsken bliver i pakken og kødet bliver sejt. Endelig sælger man heller ikke kød fra kødkvæg, som har langt bedre kødsmag.
Jeg har eksperimenteret lidt med dette nærmest uspiseligt kød. Man vakuumpakker kødet eller udnytter den vakuumpakning kødet er i og lader det ligge i f.eks 6 timer i vandbad på en temp. på 57 - 60 gr. kødet tager ikke skade og det bliver så pænt mørtt, noget bliver endda meget mørt.
Man kan også koge kødet i 2 - 3 timer, så bliver det også mørt. Personligt køber jeg en billig culotte og hakker det til det dejligste bøfkød eller skærer det ud til småkød. Småkød kan så nøjes med en time.
Ja den sproglige fantasi er stor, når man skal lokke penge ud af kunderne, f.eks. "Venøstaek". "Cuvette"
Der findes stadig slagtere, der sælger godt og mørt oksekød. Så skal kødet være kødkvæg, kødet skal hænge i kølerum i mindst 3 uger og kødvæsken drypper her langsomt af, så kødet får den gode smag. Man siger også at kødet gerne må hænge, så det er lige ved at falde af krogen. Men denne form for lagring koster jo penge, som mange forbrugere ikke vil betale.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-01-12 00:18

Thyregod8 - det lyder interessant med din måde at gøre vakuumpakket kød mørt på.

Jeg tror, at du har nævnt den før, og jeg tænkte, at det måtte prøves.

Men mon det plastic, som kødet er pakket ind i, er egnet til at blive opvarmet, evt kogt?

Jeg tænker på, om plasticet vil afgive stoffer til kødet?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-01-12 00:24

I øvrigt forstår jeg ikke, at der på mine venø-steaks (købt i Bilka) stod angivet, at de skulle have ca. 1 minut på hver side - når det åbenbart ikke er muligt at få en god bøf på den måde.

Dårlig vejledning, må man sige.

Men som nævnt, hunden bliver jo glad, han har stærke bisser - og der var 3 store steaks i pakken.

Der er aldrig noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget - er det ikke sådan man siger?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-12 00:45

Jeg får næsten alt mit kød fra hhv en fåre- og koklapperforening, og et gårdsalg med grise, dejligt altsammen, "tvinger" mig også til at bruge nogle adskæringer, man sjældent bruger.

Ligesom Thyregod8 laver jeg også en gang imellem kød i vandbad, dog i en kogepose.

Har hidtil brugt en frituregryde (med vand, selvf) men fik her til jul en slowcooker

http://www.amazon.co.uk/Morphy-Richards-48715-Cooker-Stainless/dp/B0000C6WH1/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1325979758&sr=8-1

som ser lidt fiksere ud på køkkenbordet, som jeg skal prøve med noget oksebov i morgen, det har vældig godt af lav varme i lang tid.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-01-12 08:38

Det plastik man anvender til vakuumpakning må jeg jo gå ud fra er godkendt til fødevarer og derfor ufarligt. Fabrikanterne bruger det også. Når man lader det vakuumpakkede kød stå i det varme vand, må det under ingen omstændigheder komme op til kogetemperatur, da indholdet så vil danne damp og vakuumemballagen sprænger (jeg har selv prøvet det ved et uheld). Man skal være opmærksom på at emballagen fra en fabrikant kan være gået i stykker, så der erhul ind til kødet. Det er derfor bedst selv at vakuumpakke. Ellers holder plastikken udmærket ved 80 - 90 gr, men i hvert fald ikke højere.
Jeg har indtil idag brugt en thermostatstyret ovn. Men en god ide fra vagnr med frituregryde eller slow cooker. Men hvis man skal "koge" gode bøffer, der skal være røde indvendig, må temperaturen holdes på ca 57 gr. Så bliver bøfferne herlige lyserøde indvendigt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-12 08:47

Jeg prøvede i går min slowcooker, den er ikke termostatstyret, holder derfor ikke varmen præcist nok, så jeg skal forbinde den gennem en termostat, der kan tænde/slukke rimeligt præcist.

Frituregryden (gennem samme termostat) var lidt svær at styre præcist, for hver gang temperaturen blev for lav, tændte den for 2 kW, og så steg temperaturen 4-5 grader efter termostaten slog fra, hvor slowcookeren max giver 280 W, så jeg regner med den er nemmere at styre præcist (og så ser slowcookerne pænere ud i køkkenet).

Men i dag finder jeg ud af, hvor effektivt det er.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-01-12 09:15

Det bedste resultat får man med en termostatstyret opvarmning. Men en variation på 4 -5 gr omkring temperaturen er vel OK. Jeg mener en god saftig skinke skal ligge omkring 78 gr. og en saftig lyserød oksebøf omkring 57 gr.
Jeg har også overvejet at få fat på en brugt termostatstyret vandvarmer på 40 l, hvor man enten tager låget af eller lægger varmelegemet med føler ned i et plastikkar.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-01-12 14:40

Venøsteaks er ikke særlig interessante, hvis de steges som bøffer. Ruller, som piaskov foreslår, er godt. Men stadigvæk, så er det ikke al supermarkedskød, der er lige interessant.

Hvis du ønsker at mørne et stykke kød, så kan jeg anbefale en kødmørner:

http://www.kvalimad.dk/artikler/koekkengrej-og-udstyr/mekanisk-koedmoerner-jaccard

Den kan du få glæde af mange mange gange

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 08-01-12 17:40

Når vi får Venøsteak ruller jeg dem om et lille stykke bacon og steger dem som benløse fugle. Gerne med et par gulerødder - et laurbærblad og et par fed hvidløg. Det gir' en herlig sky til evt . sovs.

hilsnn karin.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 08-01-12 17:43

Skulle måske lige indskyde at der skal vand ved når de er brunet. porertoppe er også meget velegnede at koge med.
Kan man tåle det er piskefløde ikke det væste til sovsen !!!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-01-12 18:19

Jeg smører dem med lidt smøreost med krydderurter, drysser lidt syltet peberfrugt på og ruller dem. Så bruner jeg dem i en gryde, hælder lidt være ved. Evt lidt fløde. Og smager sovsen til. Godt til mos

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-12 18:24

Citat
Kan man tåle det er piskefløde ikke det værste til sovsen !!! [Hahahahaha]

For at citere Margrethe Vestager (inden hun slankede sig): Min mand og jeg spurgte altid, hvad skal vi have i piskefløden i dag?

Men lige en afrapportering om dagens oksebov i slowcooker, den fik 8 timer (i en lufttom kogepose) ved 62 gr., har lige taget den ud, smørmør, nu er den skåret i strimler i en gryde med div rodfrugter, løg, hvidløg og rødvin (næsten ligeså godt som piskefløde, og bedre at drikke til maden).

Okseboven fra min håndklappede kvie, der har gået på friland hele sommeren, slagtet og hængt 2 uger hos en rigtig slagter, er nok lidt bedre end det meste fra supermarkedet, men det ville givetvis også være blevet mørt.

Slowcookeren var som ventet meget nemmere at styre, min. temperatur var 60,8 (termostaten, altså en løs en, slår til ved en grad lavere end de indstillede 62, og slukker præcis på det indstillede) , max 62,4, det kan vist ikke gøre meget mere præcist.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-01-12 18:29

God ide med denne kødmørner. Det er åbenbart et internationalt problem, men jeg kan ikke finde en netbutik, der sælger sådan en eller en til alm. husholdning: http://www.youtube.com/watch?v=4ZVbYEYKRMY

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-12 18:34

Adskillige kødmørnere her fra England, hvor der ikke løber told mv på (de tager dog dansk moms i stedet for den lavere engelske)

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_c_1_15?url=search-alias%3Dkitchen&field-keywords=meat+tenderizer&sprefix=meat+tenderizer

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-01-12 19:00

I Tyskland kan man få en kødmørner for omkring 100 kr. - den kaldes en fleischzartmacher.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-01-12 20:09

Udmærket adresse: amazon.de - den engelske adresse ville ikke sælge til danmark, men gerne fra Tyskland. Pris ca 200 kr inkl forsendelse

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-01-12 20:12

Åbenbart sælger LIDL også kødmørnere, i hvert fald af og til - til kr. 75:

http://www.lidl.dk/cps/rde/xchg/SID-5830E5CE-9403CD65/lidl_dk/hs.xsl/index_9972.htm

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-01-12 20:13

vagnr: hvor har du købt termostatreguleringen?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-01-12 20:33

Hej Thyregod8

Jeg købte denne med kasse (men uden de mange stik, engelske stik kan ikke bruges i dk) og en ekstra føler, inkl forsendelse for 1 år siden omkring 500 kr. Man skal selv kable, men det er ikke indviklet, bare man følger vejledningen omhyggeligt.

http://www.forttex.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_5_27_17&products_id=47&zenid=799b44d79aa8683e693dcf1b8d478ede

Hvis jeg skulle starte forfra ville jeg måske kigge på denne, som er en PID termostat (dvs, i stedet for enten at være tændt eller slukket, reducerer den strømstyrken når den nærmer sig den indstillede temperatur, så den efterhånden rammer meget præcist, så havde jeg kunnet nøjes med min frituregryde), men den er noget dyrere, til gengæld er forhandleren i Dk, hvad der jo kan gøre det nemmere, hvis der er problemer. Jeg ville nok checke detaljerne med Lund Teknik inden, der står ikke noget om den, andet end navnet, jeg har handlet brygudstyr mv der, forretningen kører fornuftigt.

http://shop.lundteknik.dk/product_info.php?products_id=13133&osCsid=4fefa0a7cfdf08c0b0565114fa2ac7ee

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-01-12 01:12

Tak vagnr, det ser ud til en jeg netop kan bruge til formålet. man kan jo også sætte en dyppekopger til.

Det kan jo være der er mange der efterhånden får øjnene op for denne tilbredningsmetode og en eller anden opfinder et produkt til formålet, som man kan købe færdigt. Her en ide til den der har gåpåmod.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-01-12 05:21

Selv tak, Thyregod8

Man kan få færdige sous vide anlæg, de koster ,imdst det dobbelte af gør det selv, men er nok lidt mere handy, fx

http://www.amazon.co.uk/SousVide-Supreme-SVD--00101-Demi-Black/dp/B004CNT3M2/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1326082541&sr=8-3

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 29-01-12 02:11

Tak for svaret Thyregod8.