/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Årsnormsudregning
Fra : palle22
Vist : 3574 gange
500 point
Dato : 07-01-12 16:09

Hej Kandu

Jeg er ansat som konsulent på et handelsgymnasie, og er i tvivl om, hvordan jeg regner ud hvor mange timer jeg skal arbejde hvert år. Jeg har lavet en simpel udregning for år 2010, på baggrund af den overordnede årsnorm jeg er ansat under. Ser regnestykket rigtigt ud for jer, eller har jeg misforstået noget?

Årsnorm: 1924
5 ugers ferie: -185
5 ferie-fridage: -37
8 Søgne-helligdage: -59,2
Timer til erlæggelse: 1642,8

Erlagte timer: 1681,8
Overskud til afspadsering: 39

Min leder mener jeg skal erlægge 1680 timer, hvad jeg ikke helt kan forstå? Har han ret?

Sig endelig til, hvis I skal bruge yderligere oplysninger

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 07-01-12 16:14

Sikke dog noget at hænge dig i et par sølle timer i løbet af året.
Se dog hvilket regnskab din leder har opstillet og få så en snak om det, når du er så bange for at arbejde lidt.

vic200

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-01-12 16:17

Din fagforening ved det!
MV2

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 07-01-12 16:22

Tusind tak Vic200. Det er en rigtig dejlig kommentar, som jeg virkelig kan bruge til meget. Hvis du havde intellektuel kapacitet nok til at tænke, ville du måske overveje hvor mange år jeg havde været ansat der, og hvor mange timer det så drejede sig om i alt. Men med din slags må man jo nok give fortabt på forhånd.

modersvilje: Hvis jeg var medlem af en fagforening, ville jeg ikke spørge her

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 16:32

Har du via din overenskomst eller lokal aftale mulighed for at afholde din 6. ferieuge ? eller som de fleste lærere har- at de får den udbetalt
Umiddelbart kunne det være der, jeres uoverensstemmelse ligger.

De kan jo ikke planlægges, da man selv bestemmer hvornår de skal holdes. Så din årsnorm er ganske rigtigt de 1680 (oprundet), men så når du holder dage med din 6. ferieuge- tæller de jo som det - og så trækkes de på den konto istedet for på din årsnorm.

Måske I bare taler forbi hinanden ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 16:35

til gengæld burde du jo melde dig ind i din fagforening, det er dybt skuffende at læse dit sidste indlæg.

Hvem tror du overhovedet har været med til at du har betalt ferie og ekstra 6. ferieuge med løn ?

Noget der kommet ned fra himlen fordi man synes det var synd for dig ?

Accepteret svar
Fra : mortenfn

Modtaget 510 point
Dato : 07-01-12 16:37

Hej Palle

Det ser meget rigtigt ud, dog skal SH dagene ikke regnes med 7,4, men de faktiske timer du ville have været på arbejde hvis SH-dagen hvade været en hverdag.

En ferieuge skal afspejle en arbejdsuge, så teoretisk vil det blive 37 timer, men hvis du/i har "snyt" kan du jo have holdt dine feriedage på lange arbejdsdage og derved kan du opnå en lille forskydning.

Hilsen Morten

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 16:41

Citat
Det ser meget rigtigt ud, dog skal SH dagene ikke regnes med 7,4, men de faktiske timer du ville have været på arbejde hvis SH-dagen hvade været en hverdag.

Det er altså ikke rigtigt, når man regner årsnorm tæller de 7,4 eller hvis man har en lavere årsnorm/udnervisningstid på grund af forberedelse eks. 1 time om dagen til forbedredelse, så tæller de kun 6,4.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 07-01-12 16:45

Smuller-> jeg har tilladt mig at tage udgangspunkt i spørgerens spørgsmål, hvor det efter min opfattelse ser ud til at han tager i en ugenorm på 37 timer.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 16:49

ja, det er også OK mortenfn, men helligdage tæller så også 7,4, jeg tror du tænker på sygedage, som tæller det timetal man skulle erlægge.

En SH dag, kan jo ikke være planlagt med et antal timer i forvejen, så hvad ville man så skulle ellers ?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 07-01-12 16:57

Jeg har regnet med 7,4 timer/dag. Det er det antal timer, jeg i gennemsnit er på job om dagen, og må så også være det en s/h-dag "koster". Jeg har mulighed for at afholde den 6. ferieuge.

Det jeg har hørt fra en kollega er, at søgne-helligdagene ikke er medregnet i ledelsens udregning af årsnorm. Det kan jeg bare alligevel ikke få til at gå helt op med, at de mener vi skal erlægge 1680 timer.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 07-01-12 17:00

Smuller, kan du uddybe det her:

De kan jo ikke planlægges, da man selv bestemmer hvornår de skal holdes. Så din årsnorm er ganske rigtigt de 1680 (oprundet), men så når du holder dage med din 6. ferieuge- tæller de jo som det - og så trækkes de på den konto istedet for på din årsnorm.

Skal den 6. ferieuge, som jeg har mulighed for at afholde, ikke trækkes fra de 1680 timer?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 17:03

Men du må jo melde dig ind i en fagforening, som kender din overenskomst så du kan få den rette rådgivning.

Det med at SH dage ikke tæller med, er jo dybt godnat. Måske I bliver snydt - og så har du jo ingen til at forfølge din arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 07-01-12 17:09

smuller, jeg tror vi er langt ude i det spidsfindige som nok ikke er så relevant her, men men nogle sh-dage falder på forskellige dag fx. 1. og 2. juledag. Man kan jo have forskellige arbejdstimer på de enkelte dage i ugen - og hvis så en sh-dag altid er 7,4, vil du kunne opnå en for høj ugenorm. I yderste koncekvens når en sh-dag falder på en fridag, så risikerer du en arbejdsuge på 44,4 timer.

Men som skrevet er vi nu ude i teorien.

Som smuller rigtigt skriver (som jeg læser det) fastsættes årsnormen ofte af overenskomstparterne, i min verden er det 1665 timer/pr. år. (1680 - 24. dec - ½ 1. maj - ½ grundlovs dag)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-12 17:31

mortenfn- der er tale om årsnorm- så ugenormen er ligegyldig.

Kommentar
Fra : pepsimax

Dato : 08-01-12 10:55

Hej

FLOT SKREVET
Hvem tror du overhovedet har været med til at du har betalt ferie og ekstra 6. ferieuge med løn ?

Noget der kommet ned fra himlen fordi man synes det var synd for dig ?

Meld dig ind i en fagforening - de vil rigtig gerne hjælpe dig

Men du er hvor du er lige nu når du vil have hjælp men ikke vil betale

Pepsimax

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 08-01-12 11:37

Tak for svaret mortenfn. Det er dejligt at du ikke har været fordømmende i forhold til at jeg ikke er medlem af en fagforening - så længe de er politiske, og betaler kæmpe bonusser til deres chefer, bliver jeg ikke medlem

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 08-01-12 14:26

Nå så kan du godt melde dig ind.

Min forbundsformand får ikke kæmpebonus, her får den løn com en chef for en stor virksomhed med 2500 ansatte, 340.000 medlemmer, 75 lokalkonotorer, en omsætning på flere milliader - nej han får ikke flere milioner i løn -han får kun ca. een.

Min fagforening søger at påvirke politisk for at sikre sine medlemmer, gode børnehave og skoler til deres børgn, god offentlig trafik og sikre veje så man kan komme sikkert og billigt på arbejde, sikkert arbejdsmiljø. Der er forskeld på at være et politiusk parti og so politisk at forsøge at forbedre sine medlemmers vilkår.

Om du er i fagforening er din egen sag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-01-12 14:37

@mortenfn

Godt talt, desværre får man ikke mail, efter spørgsmålet er afsluttet.