/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hortensia
Fra : jøjø
Vist : 1427 gange
200 point
Dato : 06-01-12 23:09

Er nybegynder med Hortensia.

Stillede et par krukker med Hortensia ind i havestuen i november for at de skulle overvintre koldt, men frostfrit.

Har sørget for, at de ikke er tørret ud.

Alle bladene er blevet sorte og de fleste er faldet af.

Det er vel ikke normalt?

Hvad har jeg gjort galt?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-01-12 23:12

Det er mangel på lys (vinter) og næringssalte.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-12 23:24

Jamen Hortensia taber sine blade om efteråret, det er den helt almindelig gang for en Hortensia

Så du gør ikke noget galt. Du skal bare passe dem som hidtid, bare pas på du ikke får vandet den for meget så rodnettet rådner.

Du kan læse lidt mere her

http://www.haveinspiration.dk/video--artikler/hortensia---hydrangea.aspx

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-01-12 09:23

hortensiaer skal klippes ned om efteråret og så skal de bare stå ude som normalt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-12 09:48

Trimare46..
Du skal være lidt forsiktig med at klippe i Hortensia-du klipper næste sommers blomster væk...
Du kan pynte på dem men ikke før til foråret.

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/beskaering/664.html

Mvh

sverola

Accepteret svar
Fra : bamsese

Modtaget 200 point
Dato : 07-01-12 11:32

ja, er du tovlig :) de må netop ikke klippes ned, hvis du vil have blomst næste år. Du kan klippe blomsterstanden af ikke mere. der findes dog helt nye sorter, der kan tåle at blive klippet ned hvert år, så du skal kende sortsnavnet for at kunne give dig et helt korrekt svar. Annabella er en af de nyere sorter der kan klippe hvert år.
lasse
og ja hortesia er løvfældende båe inde og ude.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-12 16:59

Høhø... mon veninde fortalte lige for lidt siden, at hendes hortensia, -i haven- er ved at få knopper.

DEM... skal man nok ikke klippe af...

Du skal bare fjerne de visne blade. Og eventuelle gamle frø/blomsterstande. Ikke mere.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 08-01-12 00:30

Jamen, så har jeg jo alligevel ikke gjort det helt forkert med mine Hortensia - og nu er de visne blade fjernet.

Jeg synes nok også, at jeg havde handlet efter rådene på internettet.

Blot havde jeg troet, at Hortensia var "eviggrøn".

Man kan vel også snart stille dem ud igen - foråret er jo lige om hjørnet!

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 08-01-12 22:13

Tak for svaret bamsese.