/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
udskiftning af fliser i bad
Fra : KwedelR
Vist : 1050 gange
65 point
Dato : 06-01-12 09:16

Jeg lagde for 18 år siden fliser på mit badeværelsgulv(beton).
Og jeg lagde dem efter alle kunstens regler, d.v.s. absolut uden luftlommer under.
Nu er mine børn flyttet og har efterladt mine flotte fliser med diverse hakker, så nu insisterer fruen på en udskiftning af de beskadigede fliser. Har fået tre af dem op, med besvær, da jeg har lavet smalle fuger.
Problemet er nu at få fjernet resterne af fliseklæberen, som osse må være af en god kvalitet, den er nemlig meget svær at banke af.
Spørgsmålet er nu, om den eneste måde er med en mejsel, eller om der er en form for genvej kemisk ? Saltsyre måske?

KwedelR

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-01-12 09:32

Det hedder hammer og mejsel!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-01-12 09:40

Eller mekanisk mejsel. (El/luft)

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 06-01-12 09:44

Vinkelsliber, det sviner, men da det jo er et badeværelse er det jo rimligt nemt at gører rent, Ikke noget med ar spule det i afløbet, så stopper det bare til

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 06-01-12 09:47

jeg så ikke lige at det ikke var alle fliser der skulle skiftes, ja så er det hammer og mejsel, du kan jo ikke komme til med vinkelsliber

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-01-12 09:57

Jeg har ikke selv dette værktøj (fugeskærer), men har set det i brug. Det er meget effektivt, og ved PrimusDanmark har jeg købt flere ting, og det har også været i orden.
http://www.primusdanmark.dk/fugeskærer-c-90_171.html

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 06-01-12 11:16

Hej,

Jeg har prøvet det samme.

Jeg brugte en slagsboremaskine med en lille mejsel på (4-5 cm). Satte selvfølgelig maskine til kun at anvende slag og det gik som en leg.

Det er meget nemmere end med en hammer + mejsel da det er svært at holde mejslen mod betonen konstant. Men maskinen er det nemmere at lægge kræfter i samtidig.

Jeg håber det lykkes dig!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-12 12:46

Læg HELE gulvet om.....

Hvis fruen IKKE kan "tåle" et par hakker vil hun heller ikke kunne tåle udskiftning af få fliser....

De vil træde lige i øjnene hver gang du åbner dører...

Fugerne bliver forskellige og fliserne er garanteret ikke de samme efter 18 år

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-01-12 15:43

http://www.toolclub.dk/diamantklinger/workdiamond/hulsav-1.html

Jeg tænker om mon en sådan hulsav kan bruges til at slibe den gamle lim væk med??!
Nu mener jeg at bruge en batteri boremaskine og så med moderate omdrejninger ,så man ikke mister kontrollen.
At bruge saltsyre eller andre kemikalier vil jo i værste fald ødelægge betonen under?!
Men en anden løsning er jo at lægge et nyt lag med fliser ovenpå det eksisterende ( hvis der er plads)
Jeg gjorde det på et bad ( på væggene) og disse sidder fortsat lige fias og fint

God week-end
sverola

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 07-01-12 14:42

Vinkelsliber er løsningen... Du kan sagtens skære fugerne med en lille vinkelsliber - hold evt. en støvsuger helt tæt ved klingen, så støver det ikke så meget. Brug dog ikke fruens støvsuger - den står bare af!

Derefter hakker du flisen op, med hammer/mejsel, eller vha. en elektrisk bosch-hammer med en flad-mejsel på. Denne kan eksempelvis lejes i silvan for omkring 200 kr. for en dag.

Hvis det er meget svært at få flise limen af, er også her en vinkelsliber løsningen - den tager det uden problemer, hvis du ligesom sliber med sten klingen... Alternativt kan du købe en slive skive til sten til vinkelsliberen.

Drop sverola's forslag med en hulsav - den kan du overhovedet ikke styre til dette formål.

Held og lykke!

Mvh.
Lars

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 07-01-12 14:43

I øvrigt:

Drop ide'en med saltsyre - det tager nemlig ikke flise-lim.

Kommentar
Fra : Skovhuset2

Dato : 26-04-12 11:01

Den ovennævnte fugeskærer, også kaldet en multimaskine, fås bl.a. fra Bosch, Fein, AEG m.m.fl. kan anbefales. Køb en billig maskine, hvis du kun skal bruge den minimalt, og køb så nogle kvalitetsklinger.
Har selv en Bosch PMF 180 E, hvor jeg med segmenterede klinger skiftede alle fugerne i min brusekabine. Det tager tid, og det sviner, (støver), men det er nok den løsning der giver mindst risiko for at beskadige fliserne unødigt.

Vh. Carsten