/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Vægtvogter eller læge????
Fra : Marleline
Vist : 652 gange
50 point
Dato : 25-05-03 22:06

Hejsa!

Jeg vil gerne have hjælp til at tabe mig!
Men..... hvad skal man vælge? vægtvogterne eller sin egen læge?
Da jeg er studerende er vægtvogterne jo dyre, mens lægen er gratis.. men hvad er bedst?? Nogen der går til en af delene?
Jeg skal tabe mig mindst 20kg....

/Line

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 22:15

Hej Line
Jeg syntes du i første omgang skal tage til lægen. Her kan du så vende de forsk. mulighedder med ham/hende, og sammen finde den løsning som passer bedst til dig.
Go' slankekur
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-05-03 22:16

Hej Marleline

Som hørende til den buttede del af befolkningen, kan jeg fortælle dig, at det hverken er lægen eller vægtvogterne der skal tabe sig.

De kan rådgive/vejlede, men det hårde arbejde skal du selv gøre.
Personlig foretrækker jeg at gå op til lægen, og der gratis få forelagt det skrækscenario (blodpropper, diabetes, hjerneblødning, kræft og hundrede andre katastrofer), der venter min lystne sjæl, hvis ikke kursen bliver lagt om.

Vægtvogterne kan sikkert det samme, men det koster, såh.......

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-05-03 22:20

PS Marleline.
Som du ser mener Clan det samme, og det har samtidig også en anden fordel, nemlig om der evt. ligger sygdom til grund for overvægtenvægten. Det tager Vægtvogterne sig formentlig ikke af.

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 60 point
Dato : 25-05-03 22:21

Hej Line;

Du skal ikke bruge nogen af delene! Der er ingen der kan hjælpe dig, hvis du ikke selv har motivationen til at tabe dig. Du skal inderst inde virkelig ønske at tabe dig. Du skal have gjort op med dig selv, at du VIL ned i vægt - uanset, hvad det måtte koste dig - uanset, hvor lang tid det skal tage!

Har du denne motivation, så er den bedste til at hjælpe dig - DIG SELV!

Du skal temmelig sikkert igennem en radikal kostændring - det skal du være forberedt på. Du skal vide med dig selv, at der findes ingen nemme genveje til hurtige penge - og heller ikke hurtig varig vægttab.

Formelen er i bund og grund meget meget simpel.

1). Farvel til sodavand, sød saft, alkohol, slik, chips, salater, sovs, panerede retter, etc.
2). Goddag til nedsat madmængde, masser af frugt og grøntsager, skummetmælk, vand, mv.
3). Goddag til daglig motion

Start dagen med et glas kold skummetmælk, et stykke knækbrød, frugt
Frokosten består af Grønsalat, med LIDT magert kød ( f.eks. kylling )
Aftenmad er igen masser af grønsalat, med tomat, vandmelon, agurk, mv. Ca. 150 g. tørstegt oksekød, fjerkræ, fisk
Mellemmåltider er frugt, frugt og frugt
Hverdag cykler du f.eks. 5 - 10 km. Ikke roligt - og ikke hurtigt - men så pulsen arbejder

Hvis du virkelig lider af overvægt pga. forkert kost - eller for megen kost - eller motionsmangel - så hjælper ovenstående. Tiden det tager at tabe 20 kg. vil være ca. 18 - 24 måneder; men til gengæld så bliver de væk.

Hvis du - eller andre - synes jeg lyder meget skråsikker, så vejde jeg i 1997 107 kg! Efter ca. 18 måneder var jeg nede på 86 kg. Jeg fulgte ovenstående, som alene er baseret på sund logik.

Det var så en holdning, som du kan tage i mod eller lade være.
Er du oprigtig motiveret, så vil jeg bare sige - Rigtig god fornøjelse! Man bliver et helt nyt menneske.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-05-03 22:29

Halloooo smitty.

Synes du ikke Line sandsynliggør, at hun er motiveret?

Hvorfor skulle hun dog ikke konsultere sin læge? Formentlig kan han/hun ikke gøre noget, andet end at vejlede og bakke moralsk op om projektet.
Og hvad er der så i vejen med det? Det er gratis, og det hårde arb. skal jo gøres alligevel, uanset om man vælger den ene eller den anden model.

Og så lige for at gentage mig selv: Der er faktisk personer, hvis overvægt er sygdomsbetinget, omend det er sjældent. Det kunne så blive afklaret ved et lægebesøg.

Ram

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 25-05-03 22:46

Hej Ram;

Ikke at det skal udvikle sig til en "Smalltalk" tråd i dette spørgsmål; men en enkelt kommentar.

Jo! jeg tror også Line er motiveret. På den anden side, så kan et par kontante udmeldinger måske være med til lige at få eventuel tro på mirakelkure ud af hovedet, så man planlægger at starte på "det rigtige tidspunkt". Det er lidt dumt at starte, hvis man er inviteret til Konfirmation, Bryllup, mv. Det ødelægger ligesom ens egen motivation - for sovs, mv. smager nu én gang bedre end salat.

Med hensyn til genetisk betinget overvægt; så skrev jeg da vist også lidt om det - gjorde jeg ikke?

Jeg kunne aldrig drømme om, at spørge om hverken en kvindes alder eller vægt - men der er desværre kvinder der selv mener de er overvægtige - selv om vægten nogle gange mener det modsatte!
Et "strålende" eksempel er min egen steddater. Hendes mor er 170 cm. høj; ligger og svinger i en størrelse 34 - 36; og vejer ca. 55 kg. Min steddater er lige så høj - men passer bedst i en str. 40 - og vejer typisk omkring 62 kg.
Hun mener hun er overvægtig - for hendes mor passer langt mindre tøj! Sandheden er desværre bare den, at hendes biologiske fars familie var meget kraftig bygget - og desværre har hun arvet gener fra dem - og ikke fra sin mor.
Jeg forstår godt at noget sådan kan være frustrerende; men ingen slankekur kan lave om på hendes knoglebygning.

Nok om alt dette! Bare for, at sige at jeg ikke ønsker at "nedgøre" nogen på nogen måde.
Lad os alle prøve at hjælpe Line med flest mulige gode råd - det er vel egentlig det vi deltager for.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 25-05-03 22:57

Jeg synes, at du skulle undersøge De danske vægtkonsulenter. Både jeg og mange i min omgangskreds har haft rigtig gode resultater med dem, og der er ikke tale om en kur som sådan. Det er mere en form for kostomlægning. Du skal ikke gå rundt og være kronisk sulten, og når først man er kommet ind i tankegangen, er der rige umligheder for at lave lækker mad, der følger deres principper.
Hvis man vælger at tage imod deres "pep-talks", så er der også en enorm moralsk opbakning at hente hos De danske vægtkonsulenter.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-05-03 23:20

Hej Smitty.
Jeg mener heller ikke at hverken du eller jeg gør sp. til small talk. Du har da ret i, at start på en kur skal planlægges, og ligeledes har du ret i, at overvægt er inden for visse rammer er en subjektiv vurdering.

Jeg har bare tilladt mig at opfatte Lines sp. om hjælp, som et udtryk for reel overvægt, og ikke værende af kosmetisk karakter.
Samtidig opfatter jeg ikke genetisk betinget overvægt som værende sygdomsbetinget. Med det som udgangspunkt, mener jeg stadig hun bør konsultere sin læge, og få den gratis vejledning og rådgivning hun har ret til, som i øvrigt sagtens kunne være, at han anbefaler hende at kontakte et firma i stil med Vægtvogterne.

Ram

Kommentar
Fra : Monik

Dato : 25-05-03 23:30

Hej
Desværre er der mange læger der ikke har en disse forstand på hvad man gør ved vægtproblemer ud over at de kan udskrive en recept på et eller andet som kroppen ikke har godt af.
Hilsen Monik

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 23:38

Det var dog pokkers... stakkels Line bliver da snart rundtosset af alt det her
Jeg holder 100% med Ram, der er ikke en eneste herinde i dette forum, som kan dømme, om der er tale om en sygdom eller ikke (så er de i hvert tilfælde naive). DERFOR er det nok en rigtig god idé at konsultere sin egen læge før man påbegynder at skulle tabe sig +/- 20 kg. Hvem kender Line bedre end ham/hende? Det er i hvert tilfælde INGEN af os herinde.
Til orientering så hedder de så'gutte længere vægtvogteren, men Slankevennerne http://www.slankevennerne.dk/hvem.htm

Sengetid for mig... G'nat
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-05-03 23:41

Hej Monik.
Det kan du da have ret i, men der findes også læger der følger med, og ved noget om fedme. Med hensyn til at udstede recept på div. præparater mener jeg, med mit begrænsede kendskab til netop dette, at det før så ofte brugte og dødsensfarlige Amfetamin, er helt ude af brug til dette. Hvilke præparater skulle der ellers være tale om??

Ram

Kommentar
Fra : Monik

Dato : 26-05-03 00:05

Hej Ram
Ja Letigen er heldigvis blevet forbudt herhjemme, nogen gik jo hen og døde af det, andre kan stadig mærke bivirkninger endda selv om det er mange år siden de har fået det.
Men der findes andre præparater - Dobesin, Regenon, Redictil, Xenical. Og mon ikke de har nogle grimme bivirkninger?
Alt medicin har bivirkninger. ---- Der skal en kostomlægning til hvis man skal smide nogle kilo.
Hilsen Monik

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-05-03 00:23

Hej Monin.
Jeg tror du skal opdateres lidt.
Netop fordi man blev klar over bivirkningerne, er de stoffer du nævner udgået i Danmark, med undtagelse af Xenical. Dette er til gengæld så dyrt, at terapeutisk dosis beløber sig til knap 800,- pr. md. Samtidig er det en ret ulækker metode, hvor du rent ud sagt går rundt og småskider i bukserne hele tiden, hvis du ikke passer gevaldigt på hvad du spiser.

Min anbefaling af at bruge en læge som springbrædt til en affedtning er affødt af, at man som udgangspunkt må stole på at ens læge er OK, indtil det modsatte er bevist. De fleste er da også helt normale og OK. Anbefalingen gik heller ikke på, at Line skulle have medicinsk behandling, med mindre der var tale om sygdom, men udelukkende gratis råd, vejledning og moralsk støtte

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-05-03 01:30

Hej Monin.

Jeg skylder dig en undskyldning. Nogle af de præparater du nævner findes faktisk stadig. Så det kan være jeg lige skal opdatere mig selv, før jeg begynder at opdatere andre. Sorry

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : Marleline

Dato : 26-05-03 11:06

Tak for svaret Smitty.

Kommentar
Fra : Marleline

Dato : 26-05-03 11:08

Tak for alles jeres svar. Blev godt nok en smule forvirret, men det er okay

Jeg tror jeg først tager til min læge.. så ser vi hvad der sker... Blev meget glade for der er så mange der gad hjælpe...

Tusinde tak!!!

Line