/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Komme op på taget via et reb..
Fra : ganga
Vist : 707 gange
100 point
Dato : 01-01-12 17:38

Hej..
Er der nogen der ved hvor man kan købe et sort stærkt reb, der kan tåle at ligge på et tag, i alt slags vejr.?(sort fordi mit tag er et sort stål tag..)
Min tanke er, at jeg vil vikle det rundt om skorstenen, og lade det ligge ned langs taget.., på denne måde kan jeg lettere komme op på mit tag, ved at holde fast på rebet og inspicerer taget..

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-01-12 17:40

Forhør dig evt hos Randers Reb:
http://www.randers-reb.com/

(Hvorfor hænge sig i bagateller, når man kan få Randers Reb?)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-01-12 17:49

Du skal nok sørge for at binde tampen fast, når du ikke bruger det, ellers kan det lave en masse ulykker i stormvejr. Spørg i en forretning, der handler med bjergbestigergrej, eksempelvis SpejderSport.
vh
pbp
Når du nu er i gang, så skru nogle kroge i ydervæggene/-murene hist og her, så du har noget at tøjre stigen til. En stor behagelighed, skal jeg hilse og sige.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-01-12 17:52
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-12 18:25

Et reb der ligger på tager mørner pga. solens UV stråler.

Hvad med at købe en god stige?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-12 19:11

Har du skorsten - kan skorstensfejeren forlange at der er faste trin på dit tag. Det er ikke godt nok med et reb.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-01-12 19:21

nu inspicerer man vel ikke et tag flere gange om ugen. en god tagstige i aluminium kan købes for et par tusinde kroner, og den kan, til forskel fra rebet, holde til at ligge på taget året rundt.
og det er da noget lettere at gå op ad en stige end at kravle op ad et reb, vil jeg mene.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-01-12 01:16

Holde fast på rebet ?

Hvis det skal være korrekt skal Du fastgøre det med en sele på kroppen ligesom bygningsarbejdere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-12 14:51
Kommentar
Fra : ganga

Dato : 03-01-12 16:03

Hej alle..
Mange tak for jeres indput.., omkring de forskellige forslag der er kommet - omkring hvilken type reb der kan anvendes.., ziggy99s forslag.., kunne godt være et valg..
Der nævnes en stige.., ja det er rigtig nok at man skal anvende denne løsning.., men jeg tror bare ikke at mit tag kan klare, at man ligger en stige oven på..

Det er et tyndt ståltag, der ligge på et eksisterende tag..Den type stige man jo anvender, til at ligge på et tag, har typisk 2 bøjler i den ene ende, som blive hold fast på tagrygningen..Det ville mit tag slet ikke kunne holde til..Jeg vil simpelthen rive tagrygningen løs..

Derfor tænker jeg i en reb-løsning..

Det giver mig en vis tryghed, at kunne komme op og kigge mit tag efter en gang imellem, specielt i disse storm tider..,- jeg havde en masse bøvl med de håndværkere, der monterede stål taget., da det ikke var helt efter forskrifterne..

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-12 16:15

Er det sådan et bliktag med bølgeskvulp, som med dårlige øjne skal ligne et tegltag, eller er det med trapezprofiler, der løber i lige linie fra nokken til tagfoden? Hvis det er den sidstnævnte slags, bærer det sagtens en stige. Den skal bare over tagryggen fæstes i lægterne på den modsatte side og så have nogen trykfordelende "såler" på de vanger, der ligger i dalene.
Har selv to tage af sidste slags.
vh
pbp

Både rigningsreb til sejlbåde og bjergbestigertov kan tåle at være ude, men begge skal bindes fast, når de ikke er i brug, ellers slår de både sig selv og alt andet i nærheden i stykker i blæsevejr. Og det med at sætte øjebolte i husvæggen er stadig en god ide til når man skal op med en stige.
I øvrigt kan man sagtens få en bøde for overtrædelse af lovgivningen om arbejdssikkerhed selvom man arbejder på eget hus!

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 04-01-12 11:38

Tak for svaret pbp_et...
Jeg må nok hellere holde mig til reglerne ., og ja.. det er ikke så smart at have et reb på taget, når der er blæsevejr..